Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Millainen lavetti+veturi yhdistelmä 16t telakoneelle?  (Luettu 29211 kertaa)

nissan

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 806
jos oot alkava yrittäjä niin harkihte kahesti ennen kun velkaanut liikaa,no tässä ois veturi jolla kehtaa mennä täppäröimään :D :D
http://www.valtra.fi/tradeIn/vk_popup.asp?country=358&id=3484883&com=0&fl=&ba=0&sid=&fromclub=

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Ei oo kylläkään etujousia mutta vauhtia saa kun rattaita vaihtelee jollei muuten riitä  ;) http://www.nettikone.com/zetor/14245/1196401

Englannista saa 5000h ajettuja TM190 nyykkäreitä 25 000€:lla ja joku  maccauleyn tai vastaava 3-akselinen lavetti perään...  Tuo fendti olis kyllä kans oikein mainio peli   8)

kenni_

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
No ompas tullu asiallisia vastauksia. :) Harvinaista näin agronetissä..  ;D

Hyviä ehdotuksia on tullu, tosiaan mitään kauheen kallista en oo ostamassa kun ei tota alkupääomaakaan oo oikeestaan ollenkaan, paitti kone löytyy.
Kuorma-auto olis hyvä mutta kun nuorena poikana tyhmänä ajattelin etten tuu C korttia tarviin niin en sitä myöskään ajanu, eikä oo tähän päiväänkään mennessä tullu ajettua. :( Ja nykyäänhän se maksaakin sitten jo ihan v****ti tonneja.   >:(

Samalla jos jollain olis töitä koneelle pirkanmaan alueella niin olis myös jees. ;)

PS: Koneen tyyppikilvessä taitaa lukee 15900kg, siihen vielä engoni ja kauhat niin ohan siinä äkkiä 17t..

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Jos ihan tarkkoja ollaan niin tuota painoa ei saa vetää kuin liikennetraktorilla ja C-kortilla. Maataloustraktorin muun kuin maatalousperävaunun suurin paino 10tn, sen yli menevät vaativat liikennetraktorin vetäjäksi ja kun kyydissä ei ole maataloustuotteita eikä muutenkaan suoranaisesti maatalouteen liittyvää tavaraa niin pitää maksaa se 5 euron päivämaksu jos löpöllä päästelee sekä tulee myös C-kortti vaatimus. Ei näitä säännöksiä kyllä kukaan valvo eikä tunne, jos valot ja jarrut toimii ja koneet on sidottu kunnolla kyytiin. Tulkintoja on yhtä monta kuin tulkitsijoitakin.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Jos ihan tarkkoja ollaan niin tuota painoa ei saa vetää kuin liikennetraktorilla ja C-kortilla. Maataloustraktorin muun kuin maatalousperävaunun suurin paino 10tn, sen yli menevät vaativat liikennetraktorin vetäjäksi ja kun kyydissä ei ole maataloustuotteita eikä muutenkaan suoranaisesti maatalouteen liittyvää tavaraa niin pitää maksaa se 5 euron päivämaksu jos löpöllä päästelee sekä tulee myös C-kortti vaatimus. Ei näitä säännöksiä kyllä kukaan valvo eikä tunne, jos valot ja jarrut toimii ja koneet on sidottu kunnolla kyytiin. Tulkintoja on yhtä monta kuin tulkitsijoitakin.
LT-kortti riittää nykyään...

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Riippuu kuinka mäkinen maasto. Pohjanmaalla pärjää Valmet 6400llä, mutta jossain mäkisessä maastossa sillä ei pysty vetään edes kesällä.

No jaa... reilu neljäkymmentä vuotta sitten ajettiin yli 16 t lasteja Valmet ysisatasella, takaveto ja ilman ketjuja talvellakin. Mäkiä löytyy sen verran, että kolmosvaihdettakin joutui käyttämään valtion maantiellä.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Jos ihan tarkkoja ollaan niin tuota painoa ei saa vetää kuin liikennetraktorilla ja C-kortilla. Maataloustraktorin muun kuin maatalousperävaunun suurin paino 10tn, sen yli menevät vaativat liikennetraktorin vetäjäksi ja kun kyydissä ei ole maataloustuotteita eikä muutenkaan suoranaisesti maatalouteen liittyvää tavaraa niin pitää maksaa se 5 euron päivämaksu jos löpöllä päästelee sekä tulee myös C-kortti vaatimus. Ei näitä säännöksiä kyllä kukaan valvo eikä tunne, jos valot ja jarrut toimii ja koneet on sidottu kunnolla kyytiin. Tulkintoja on yhtä monta kuin tulkitsijoitakin.
LT-kortti riittää nykyään...

Niinpä näkyy Trafin sivuilla lukevan että LT-kortilla on liikennetraktorit niihin kytkettävine hinattavine ajoneuvoineen ajettavissa ilman rajausta maatalousajoon.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Jos ihan tarkkoja ollaan niin tuota painoa ei saa vetää kuin liikennetraktorilla ja C-kortilla. Maataloustraktorin muun kuin maatalousperävaunun suurin paino 10tn, sen yli menevät vaativat liikennetraktorin vetäjäksi ja kun kyydissä ei ole maataloustuotteita eikä muutenkaan suoranaisesti maatalouteen liittyvää tavaraa niin pitää maksaa se 5 euron päivämaksu jos löpöllä päästelee sekä tulee myös C-kortti vaatimus. Ei näitä säännöksiä kyllä kukaan valvo eikä tunne, jos valot ja jarrut toimii ja koneet on sidottu kunnolla kyytiin. Tulkintoja on yhtä monta kuin tulkitsijoitakin.
LT-kortti riittää nykyään...

Niinpä näkyy Trafin sivuilla lukevan että LT-kortilla on liikennetraktorit niihin kytkettävine hinattavine ajoneuvoineen ajettavissa ilman rajausta maatalousajoon.
Ammattipätevyyden toki vaatii kaupallisissa ajoissa...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4411
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Ajanlaskun alussa täälläpäin ajeli tukkeja keltaiseksi maalattu rujon näköinen takatuuppari BM-Volvo, perässään hiiapilla koristettu tukkiautosta tehty läpivetävä telikärry. Paineli talvellakin viittäkymppiä, paitsi ylämäissä :-) Lienee sille tehty vähän jotain muutakin kuin tankattu, ja ehken ajeli perävedolla, mutta kyllä tasaisella lennätti koneen kokoon nähden järjettömän hyvin. Eikä se koskaan ketjuitta mihinkään kiinni jäänyt ainakaan niin että mä olisin nähnyt. Tietysti vetäviä akseleita lienee tarvittaessa ollut 3 ja joutilaita vain 1, eikä täällä ole kovin hirveitä mäkiä yleisesti.

Ja kuormat olivat tosiaan koivupöllejä tapit täynnään. Hiukkaspäästöjä oli yli sallitun, mutta karavaani kulki :-)

kenni_

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 164
Mistäs nyt näkee että millasella vehkeellä saa vetää millasta kärryä?

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
No ompas tullu asiallisia vastauksia. :) Harvinaista näin agronetissä..  ;D

Hyviä ehdotuksia on tullu, tosiaan mitään kauheen kallista en oo ostamassa kun ei tota alkupääomaakaan oo oikeestaan ollenkaan, paitti kone löytyy.
Kuorma-auto olis hyvä mutta kun nuorena poikana tyhmänä ajattelin etten tuu C korttia tarviin niin en sitä myöskään ajanu, eikä oo tähän päiväänkään mennessä tullu ajettua. :( Ja nykyäänhän se maksaakin sitten jo ihan v****ti tonneja.   >:(

Samalla jos jollain olis töitä koneelle pirkanmaan alueella niin olis myös jees. ;)

PS: Koneen tyyppikilvessä taitaa lukee 15900kg, siihen vielä engoni ja kauhat niin ohan siinä äkkiä 17t..

--Samapa tuo...katoin oikein speksistä.Operating weight 14tn...samapa tuo...
--edelleen olen mieltä,että 2 akselinen lavetti piisaa...

Hese_

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 382
No ompas tullu asiallisia vastauksia. :) Harvinaista näin agronetissä..  ;D

Hyviä ehdotuksia on tullu, tosiaan mitään kauheen kallista en oo ostamassa kun ei tota alkupääomaakaan oo oikeestaan ollenkaan, paitti kone löytyy.
Kuorma-auto olis hyvä mutta kun nuorena poikana tyhmänä ajattelin etten tuu C korttia tarviin niin en sitä myöskään ajanu, eikä oo tähän päiväänkään mennessä tullu ajettua. :( Ja nykyäänhän se maksaakin sitten jo ihan v****ti tonneja.   >:(

Samalla jos jollain olis töitä koneelle pirkanmaan alueella niin olis myös jees. ;)

PS: Koneen tyyppikilvessä taitaa lukee 15900kg, siihen vielä engoni ja kauhat niin ohan siinä äkkiä 17t..

--Samapa tuo...katoin oikein speksistä.Operating weight 14tn...samapa tuo...
--edelleen olen mieltä,että 2 akselinen lavetti piisaa...

Ja huomattavasti miellyttävämpi toi 2 aksilainen risteyksis ja "peruutan tän tonne nurkan taakke" tyyppisissä tilanteissa.
Moon oikias, soot vääräs.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
No ompas tullu asiallisia vastauksia. :) Harvinaista näin agronetissä..  ;D

Hyviä ehdotuksia on tullu, tosiaan mitään kauheen kallista en oo ostamassa kun ei tota alkupääomaakaan oo oikeestaan ollenkaan, paitti kone löytyy.
Kuorma-auto olis hyvä mutta kun nuorena poikana tyhmänä ajattelin etten tuu C korttia tarviin niin en sitä myöskään ajanu, eikä oo tähän päiväänkään mennessä tullu ajettua. :( Ja nykyäänhän se maksaakin sitten jo ihan v****ti tonneja.   >:(

Samalla jos jollain olis töitä koneelle pirkanmaan alueella niin olis myös jees. ;)

PS: Koneen tyyppikilvessä taitaa lukee 15900kg, siihen vielä engoni ja kauhat niin ohan siinä äkkiä 17t..

--Samapa tuo...katoin oikein speksistä.Operating weight 14tn...samapa tuo...
--edelleen olen mieltä,että 2 akselinen lavetti piisaa...

Ja huomattavasti miellyttävämpi toi 2 aksilainen risteyksis ja "peruutan tän tonne nurkan taakke" tyyppisissä tilanteissa.
No en nyt tiiä kumpiakin tulee vedeltyä eikä niissä juuri eroa ole... Tosin 3-akseliseen kun jätät kaivurin liian taakse niin kevyemmällä traktorilla sitä ei ole mukava vetää  ;D  2-akselisessä se ei ees onnistu... Kyllä se vaan kannattaa 3-akselinen laittaa suoraan  ;)

Hese_

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 382
No ompas tullu asiallisia vastauksia. :) Harvinaista näin agronetissä..  ;D

Hyviä ehdotuksia on tullu, tosiaan mitään kauheen kallista en oo ostamassa kun ei tota alkupääomaakaan oo oikeestaan ollenkaan, paitti kone löytyy.
Kuorma-auto olis hyvä mutta kun nuorena poikana tyhmänä ajattelin etten tuu C korttia tarviin niin en sitä myöskään ajanu, eikä oo tähän päiväänkään mennessä tullu ajettua. :( Ja nykyäänhän se maksaakin sitten jo ihan v****ti tonneja.   >:(

Samalla jos jollain olis töitä koneelle pirkanmaan alueella niin olis myös jees. ;)

PS: Koneen tyyppikilvessä taitaa lukee 15900kg, siihen vielä engoni ja kauhat niin ohan siinä äkkiä 17t..

--Samapa tuo...katoin oikein speksistä.Operating weight 14tn...samapa tuo...
--edelleen olen mieltä,että 2 akselinen lavetti piisaa...

Ja huomattavasti miellyttävämpi toi 2 aksilainen risteyksis ja "peruutan tän tonne nurkan taakke" tyyppisissä tilanteissa.
No en nyt tiiä kumpiakin tulee vedeltyä eikä niissä juuri eroa ole... Tosin 3-akseliseen kun jätät kaivurin liian taakse niin kevyemmällä traktorilla sitä ei ole mukava vetää  ;D  2-akselisessä se ei ees onnistu... Kyllä se vaan kannattaa 3-akselinen laittaa suoraan  ;)

Navat huutaa APUVA tiukossa käännöksissä. Tähänkin on kyllä ratkaisu, pakko-ohjattu taka-akseli ja etummaisen aksila kevennys.. 8) 8)
Moon oikias, soot vääräs.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
No ompas tullu asiallisia vastauksia. :) Harvinaista näin agronetissä..  ;D

Hyviä ehdotuksia on tullu, tosiaan mitään kauheen kallista en oo ostamassa kun ei tota alkupääomaakaan oo oikeestaan ollenkaan, paitti kone löytyy.
Kuorma-auto olis hyvä mutta kun nuorena poikana tyhmänä ajattelin etten tuu C korttia tarviin niin en sitä myöskään ajanu, eikä oo tähän päiväänkään mennessä tullu ajettua. :( Ja nykyäänhän se maksaakin sitten jo ihan v****ti tonneja.   >:(

Samalla jos jollain olis töitä koneelle pirkanmaan alueella niin olis myös jees. ;)

PS: Koneen tyyppikilvessä taitaa lukee 15900kg, siihen vielä engoni ja kauhat niin ohan siinä äkkiä 17t..

--Samapa tuo...katoin oikein speksistä.Operating weight 14tn...samapa tuo...
--edelleen olen mieltä,että 2 akselinen lavetti piisaa...

Ja huomattavasti miellyttävämpi toi 2 aksilainen risteyksis ja "peruutan tän tonne nurkan taakke" tyyppisissä tilanteissa.
No en nyt tiiä kumpiakin tulee vedeltyä eikä niissä juuri eroa ole... Tosin 3-akseliseen kun jätät kaivurin liian taakse niin kevyemmällä traktorilla sitä ei ole mukava vetää  ;D  2-akselisessä se ei ees onnistu... Kyllä se vaan kannattaa 3-akselinen laittaa suoraan  ;)

Navat huutaa APUVA tiukossa käännöksissä. Tähänkin on kyllä ratkaisu, pakko-ohjattu taka-akseli ja etummaisen aksila kevennys.. 8) 8)
Ei lavetissa saa olla muutakuin jarruletku ja valojohto...  Mutta eivät vaan ole hajonneet ;)  Tosin toi maanrakennusliikkeen vanha 3.aks lavetti vaihtus just muutama  viikko sitten uuteen kun muuten olis saanut jo renkaita ja jousia uusia ja ramppeja reerata...