Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Claas 255 laakerinvaihtoremppa  (Luettu 12492 kertaa)

henttoman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9
Claas 255 laakerinvaihtoremppa
Noniin,aiheena siis jo minulla kohta kirosanaksi  muodostuva laakeriremontti claasin 255 paalaimeen. Tuossa 200 paalia sitten vaihettiin mps:ään vetävän puolen sisempi laakeri, jota vaihtaessa voi todeta, että pitää rikkoa toiselta puolelta ulompi ehjä laakeri, jotta saa segmentin pois sieltä hahlosta! Miten tää paalain on voitu suunnitella noin vaikeaksi?  :'( Noh, nyt sitten tänään meni siitä segmentin yläpuolelta olevasta telasta laakeri ja ai että on muuten tiukassa se ratas!! Ensinnäkin se kiilan saanti on jo hirmu työn ja tuskan takana ku joutuu hitsaamaan kunnon massavasaran siihen jolla saa hakattua sen irti. Sen rattaan irrottaminen on vielä vaiheessa ku ei ulosvetäjällä ja lämmittämällä tapahu muuta ku se että ratas alkaa antaa periks. No ei muuta kun ulosvetäjä siihen rattaan ulkopuolelle hitsillä kiinni ja siitä sitten vääntämään.Milli kerrallaan se sieltä tulee pois päin, mutta nyt jo hitsi pettää niin pahasti, että piti lähtee yöpuulle ja hitsata aamulla se siihen kunnolla uudestaan kiinni.. Onko muilla ollu yhtä ''helposti'' lähteviä rattaita paalaimissa? taitaa olla viimenen laassi tässä talossa.. Tänä kesänä vaihettu melkein kaikki ketjut, nyt noi laakerit, yks voiteluöljyputki, verkonkatkaisusysteemin jousi... Tuo voiteluöljyputken vaihto on kans niin helppo, kun et saa site uutta putkee mahtumaan edes ilman sitä sisäholkkia sinne pumpun reikään mihin se pitäs saaha..siitä vaan vuole puukolla putken ulkopintaa hieman ohuemmaks, jotta sais sen mahtumaan.Noh sainhan sen lopulta sinne, mutta ei tuo kauaa kestäny paikoillaan ku ampu sen letkun sieltä pumpun päästä irti.. Nyt ei sit saa sitä lukitusmutteria auki, kun se pyörii tyhyjää siinä ni ei saa uudestaan sitä letkua sinne...

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Claas 255 laakerinvaihtoremppa
Yksi laakeri on tullut vaihdettua siihen paalikammion "saranan" kohdalle ja olihan se ratas tiukassa, eikä ole muuta lämmitysapua kuin kosaani. Viimevuonna repesi se sullojan yläpuolinen tela, jonka hitsasin paikalla kasaan. Ensitalvena olis aikomus käydä kone kokonaan läpi eli uusia/korjauttaa se tela, vaihtaa kaikki ketjut jne. Paalain on vm-2003 ja ostettu käytettynä, meidän omistuksessa paalattu vajaa 6000 paalia. Huoletonta ajoa on ollut, mutta remontit sitten näköjään aiheuttaa päänvaivaa.
Oon vaatimaton!

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65695
Vs: Claas 255 laakerinvaihtoremppa
laassien rempat onin sitten oikein teollista hommaa.  luullakseni jokainen kone pitää laittaa oikein pajalle jossa tunteja kertyy ennen kuin kuintoon oikein saa.   nyt on mulle tarjottu kunnostettua 46sta jossa silppuri ja alle kympin lupas.   mitähän tekis?

JarJar

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 375
Vs: Claas 255 laakerinvaihtoremppa
Täällä katkesi tuon mps segmentin tähtitelan akseli toissa kesänä. Silloin nostin kaivurilla koko segmentin alas ja purkasin pajan lattialla. En muista että mikään olis ollut erityisen tiukassa. Telan vaihdon lisäksi vaihdoin samalla mps systeemiin kaikki laakerit, niin josko se pysyis taas seuraavat 15000 paalia kasassa...

henttoman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9
Vs: Claas 255 laakerinvaihtoremppa
Joo, tuo mps:ään laakerinvaihto oli kyllä helpompi sikäli,että ratas irtos ihan helposti,mutta nyt tuo ylemmän telan ratas on niin umpiruostunut kiinni kun olla vaan voi.. Vm. -07 ja paaleja on n. 8- 9 tuhatta. Tarkkaa paalimäärää ei ole kun tuli vuoden ajettuna, jolloin oli varmaan n. 1500 paalia mittarissa ja nyt tänä kesänä meni se boxi rikki, eikä keskon huoltomieskään saanu luettua sitä paalimäärää siitä boxista kun se on tiltissä.. boxi makso vain 1150 e!

henttoman

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9
Vs: Claas 255 laakerinvaihtoremppa
Kiinnostaisi tietää, kuinka laakerinvaihto suoritetaan esim. mäkkärissä tai agronikkissä? Alkaa nimittäin claasille vaihtokonerivi kutsumaan pian..Vastaukseksi ei käy, että ei niihin ikinä tarvi vaihtaa.. :D

Red Bull

  • Vieras
Vs: Claas 255 laakerinvaihtoremppa
Viime kesänä KO. merkkiseen paskaläjään vaihdettiin yhdeksän laakeria ja aikaisempina vuosina varmaan saman verran, eli kokemusta löytyy sen verran, että koskaan ei Claassin paalainta enää tänne markille tule.  8) Siinä sitä vasta hermot lepää kun rälläkällä paloo tonnin tuplahammasratasta palasiksi, kun ei pillien ja ulosvetäjän päivän aherruksen kanssa muutakun ratas taittunu väärään..  ;D Kaikkea paskaa sitä ihmisille saa myydäkkin.  :-X

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Claas 255 laakerinvaihtoremppa
Onhanne tiukassa mutta aina on irtilähtenyt jopa ehjänä. Sinne rattaan taakse semmonen riittävän tukeva levy esim joain 500vallsi rautaa. Jolla saasen vedon jakaantumaan tasaisemmin siihen hammaspyörään. Sitten semmonen reilu ulosvetävä vaan. Mulla on semmonen hydraulimalli. Tuo omatekele tekele kykenee vetämään sitte vaikka rattaan paloiksi siitä vahvike levystä huolimatta. Mutta aina ne on lähtenyt liikkeelle ehjänä. Mutta kyllä noilla kaupan monileukaisillakin pitäis irrota. Mutta pitää olla enemmän kuin kaksileukaa Jotta se veto jakaantuu paremmin. Sitte vaan mansikaksi ja jähdytys ja samalla ööliä siihen akselin ja rattaan saumaan. Muuten muista hioa se akseli puhtaaksi ennen kun kiskotsen ulospäin.
Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Claas 255 laakerinvaihtoremppa
Omalla kohdalla 250 Claassi vaihtui Kronen VarioPackiin kun toista kertaa otettiin ylhäältä telapakettia irti ja vietiin Kleemolan pajalle laakeroitavaksi.

Vaihdatettiin siihen toki muitakin laakereita. Vaihdatettiin siksi kun loppu konstit niiden hammaspyörien kanssa.

Meni sitten vaihtokoneena tarpeeksi kauas, Puolaan.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

H Hehtolitra

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2569
Vs: Claas 255 laakerinvaihtoremppa
Jotenkin ihmettelen, että jos on jo kotona saatu sentään tela irti, niin miksi se on vietävä Kleemolan pajalle laakeroitavaksi?.

Ne vaihtokoneet on tarkoitettu juuri niille käteville kavereille, jotka osaavat irrottaa hammaspyörät ehjänä ja vaihtaa laakerit sen kummemmin hampaita kiristelemättä.

Saavat niistä edullisia koneita käyttöönsä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4409
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Claas 255 laakerinvaihtoremppa
Vaihtelevat taitavat olla Claasin sovitukset. Täällä taas yhdestä koneesta oli ensin itsekseen tippunut se kiila, ja sitten ratas oli pyöriskellyt ja naatiskellut akselilla niin kauan että akseli kului poikki ja rataskin tipahti sitten pellolle.

Yllättävän vaikeaa löytää vihreä ratas vihreältä nurmelta, kun putoamispaikka tiedetään noin kilometrin tarkkuudella... taisi olla toinen kävelykierros peltoa ympäri kun tärppäsi.

Sorvari teki telaan uuden akselin ja ketjupyörään uuden navan.

Ao. liitokseen ei oltu aikaisemmin koskettu. Tehtaan jäljiltä, malli 255.

Onko muuten normaalia että se portissa liikkuva telaryhmä (MPS?) pitää hirmuista hakkaamista ja kolinaa paalin ollessa lähes valmis? Kuulostaa pahalta näin ulkopuolisen seuraajan korvaan...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20006
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Claas 255 laakerinvaihtoremppa
Konepajalla Claas on tehty, samanlaisella hyvinvarustetulla pajalla ne purkautuvat. Lämmitystä, polttoleikkuuta ja muuta asiaan kuuluvaa on myös Claas - puimurin suunnittelussa.

Kunpa sellainen valurattaan krymppäys johonkin kiila-akseliin olisikin sitten ikuinen kestoltaan, mutta kun ei ole.

-SS-

-Joomies-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1131
Vs: Claas 255 laakerinvaihtoremppa
Jotenkin ihmettelen, että jos on jo kotona saatu sentään tela irti, niin miksi se on vietävä Kleemolan pajalle laakeroitavaksi?.

Ne vaihtokoneet on tarkoitettu juuri niille käteville kavereille, jotka osaavat irrottaa hammaspyörät ehjänä ja vaihtaa laakerit sen kummemmin hampaita kiristelemättä.

Saavat niistä edullisia koneita käyttöönsä.

Kyseessä kolmen telan paketti jonka irrottaminen onnistuu avaamalla ketjunlukko sekä muutamia pultteja ja muttereita.

Vaihtokoneista olen saamaa mieltä. Mutta merkki ja malli kannattaa valita tarkoin.
Se mikä ei tapa, se vituttaa

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9828
Vs: Claas 255 laakerinvaihtoremppa
Viime kesänä KO. merkkiseen paskaläjään vaihdettiin yhdeksän laakeria ja aikaisempina vuosina varmaan saman verran, eli kokemusta löytyy sen verran, että koskaan ei Claassin paalainta enää tänne markille tule.  8) Siinä sitä vasta hermot lepää kun rälläkällä paloo tonnin tuplahammasratasta palasiksi, kun ei pillien ja ulosvetäjän päivän aherruksen kanssa muutakun ratas taittunu väärään..  ;D Kaikkea paskaa sitä ihmisille saa myydäkkin.  :-X


46:s tuo tuplaratas oli lopuksi jengalla paikallaan. Mullakin K-huollossa sitä leikattiin nätisti kaasulla auki , mutta koska leikattiin nätisti näki että siellähän on uloinmassa rattaassa kierteet. Siihen asti sitä oli revitty kaikilla käsi ja hyde ulosvetäjillä ihan "tötterölle" ;D Sitten vaan kopautus ja ratas irtos jengasta ja sisin ratas tumppeineen käsin vetämällä paikaltaan  ;D Olihan helppoa, tosin siinä alustavassa hommassa meni ensin puolipäivää :)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9828
Vs: Claas 255 laakerinvaihtoremppa
laassien rempat onin sitten oikein teollista hommaa.  luullakseni jokainen kone pitää laittaa oikein pajalle jossa tunteja kertyy ennen kuin kuintoon oikein saa.   nyt on mulle tarjottu kunnostettua 46sta jossa silppuri ja alle kympin lupas.   mitähän tekis?

Mitä tuollaisessa kunnostuksessa tuon ikäiselle todella tehdään? Katsotaan että kaikki toimii ? Mä olen hyvin tyytyväinen kun vakuutusyhtiö halus aikanaan mun 46:n vaikka se oli mun mielestä todella hyvä, siisti, varmatoiminen, nätti kattella, vähän paalattu jne. Tosin olihan se saanut "kolhuja", kun itteleen halusivat. Meinasin jopa ostaa takaisin ja olisin sen rempannut kuntoon, mutta onneksi hinta pompsahti kipurajan yli  :D Muutama satanen vakuutuskorvauksen päälle ja sain paljon (15000 silloin) paalatun Welgerin 235 Suomen. Onhan paalaaja 46RC:n jälkeen , vaikka noukinkin on halpis malli. Remontit helppoja , kun ei niitä oo  ;D Ei vaiskaan ... onhan tuohonkin heti mulle tultua pari laakeria vaihdettu toisen vaihdoin itte ja toisen siellä K-huollos, missä meinattiin että olipas helppo homma  ;D

Niin ja tuon Welgerin hinta ketjunvaihtoineen ja laakeri remppoineen ei taida vieläkään nousta siihen kymppiin - verolla.

Viimeksi muokattu: 18.09.14 - klo:08:42 kirjoittanut lypsyukko