Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Aiheet - renki68

Nyt kun on tuota aikaa mielin määrin niin mietin että onnistuuko tuollainen lietteen siirtoajo talvella? Lähinnä mietityttää pakkanen että aiheuttaako se jäätymisongelmia kun yöksi jättää koneet ulkosalle ja miksei ajonkin aikana jos oikein pakkasta pitelee. :)

Mites muilla Kronen noukinvaunun käyttäjillä on vehkeet pelannu?

Itse olen joutunut kulmavaihteiden välissä olevien ketjujen (2kpl) kanssa hiukan työskentelemään. Pari kolme kertaa kesässä huomaan että ketju on poikki. Erikoista siinä on että ketjut on niin tiiviin peltikotelon sisällä että vaikka toinen on poikki niin kone toimii normalisti kun ei ole tilaa ketjun hypätä hammasrattaan yli. Yhden ketjun tarkoitus on kytkeä 2 rinnakkain olevaa hammasratasta toisiinsa ja näiden kautta kulkee kaikki voima mitä vaunu tarvitsee. Eli aika lujilla ovat.
Jossain vaiheessa on ketjut päässyt kummiski hyppäämään yli ja rattaat ovat vaihtokunnossa. Yksi piti uusia jo kesän aikana ja maksoi päälle 300€.

Vaunu on 2006 mallia ja muuten kyllä pelannut ihan hyvin. Pari laakeria takuuseen, ei muuta. 
Kun on kärry missä on 3 akselia, saman puolen renkaat eivät ole yhteydessä toisiinsa (vrt. normaali teli) mutta samalla kohti olevat renkaat ovat eli normaali akseli ja hydraulijousitus niin onko se erillisjousitettu???
Kun normaali 3-akselisen max paino saa olla 24t niin erillisjousitetun max paino saa olla 30t, siksi kiinnostaa tollanen yksityiskohta.
 
Sami 3000:een pitäis saada pikku nosturi viriteltyä ennen kesää. Onko muunmerkkisiä nostureita olemassa kuin Hiab ja onko joku tehny tuomosen yhdistelmän?
Pellot kun sattuu olemaan ympäri pitäjää niin helpottas kummasti apulannan levitystä kun yks mies vois hoitaa koko homman. :)
Kun tällä palstalla aletaan jo valmistautumaan rehuntekoon niin tuli yks asia mieleen.

Junkkari HP 2000 hapotin ei pelaa niinku pitäis. Kun hapotin säädetään 5,7-6 litraan/min, alkaa pumpun kierrokset vaeltaa ja ohjainyksikkö raksuttaa. Ja happoa tulee suuttimesta samaa tahtia kun pumppu hyytyy, välillä enemmän välillä vähemmän.
Virtausmittari on vaihdettu, samoin ohjainyksikkö. Ei mitään vaikutusta.
Virta otetaan suoraan akulta paksulla johdolla.
Letkut on paksuseinämiset, ei mene kurttuun.
Suuttimet on mustat, 2litraa per suutin eli yhteensä 8litraa/min pitäis mennä vaan ei mene! >:(

Tämän takia joutuu ajamaan hiljempaa noukinvaunun kans. Ei hyvä.

Onko jollakulla kokemusta/tietoa ongelmasta? :)

Elikkä, ajokki on MF Dyna-VT 7480 -06. Tuossa viime syksynä ihmettelin kun maantiellä kiskoin kärryä päivittäin ja verkun huippunopeus kuorma päällä rupes tippumaan ja muutenki meno oli hengettömän oloista. Ilmansuodatin ja jäähdyttimet oli puhtaat. Soitin huoltomiehelle ja hän käski tarkistaa jäähdytysnesteen määrän ja pitää säiliö mahd.täynnä. Nestettä kyllä oli mutta lisäsin reilusti ja oli sen jälkeen kuin eri kone. Kuulemma jokin anturi mittaa nesteen tasoa ja pudottaa tehoa kun nestettä on "liian vähän".

No tuli talvi ja lumi. Nyt rupes lämmöt nouseen tien päällä niin että visko huusi ja taas tehot häipyi. Huomasin että keulassa mollemmin puolin olevat ilmanottoritilät oli eturenkaista lentänyt lumi tukkinut. Putsasin ja taas kulki iloisesti. Huoltomies kertoi anturin mittaavan koneen lämpöjä ja pudottaa tehoja jos lämmöt nousee liikaa.

Jotenki tuntuu että nuo anturit pikkasen liian herkkiä ja kun sähköä on paljon nyky traktoreissa niin tarkkana saa olla että vehkeet pelaa. Onko muut kokenu vastaavaa?
Tällasella asialla lähestyisin tämän foorumin käyttäjiä eli ajeleeko joku kuivalantaa näin talviaikaan vai onko ajot pyhitetty kesäkaudelle ja jos ajaa, miten ootte ratkaissut jäätymisongelman? Mun pitää ajaa paskaa (turve kuivikkeena) läpi talven ja käyttämäni suola lavan pohjalla, suolavesi seinissä toimii kyllä n.-7 asteeseen hyvin mutta kun pakkasta on monesti enämpi niin ajo keskeytyy. Polttoöljyä ja glykolia olen kuulut joidenkin sorakuskien käyttävän mutta oisko jotain ympäristöystävällisempää ainetta olemassa. Lämpölava ois tietysti yks  vaihtoehto mutta riittääkö pakokaasun lämmitysteho? Vinkkejä otetaan vastaan. 
Sivuja: [1]