Hio ruosteet pois, kittaa, hio, pohja ja pintamaalia. Sitte kattoon ruoteettomampaa ja vanha vahinko kiertoon. Muuten saa joka vuosi syynätä ennen katsastusta.
Minulla on jo reilussa iässä oleva Saappi 9000. 2 kertaa Dinitrol käsitelty 200 tonnia ajettu ja aina tallissa pidetty. Nyt pitää takarenkaan edestä helmakotelon pätkä uusia. Muuten erinomaisen hyvä alusta edelleen. Etelä-Suomen suolakyllästetyillä asfalteilla ajettu. Meinaa paljon kotelosuojaukset, myös takaluukun sisäpuoli, konepellin sisäpuoli, takakontin sisäpuoli ja alustan massaus. Lisäksi säännöllinen alustan pesu teiden suolauskaudella. Paljon merkitsee myös säännöllinen alustan tarkistus ja massan paikkauskorjaukset jos ajelee hiekkateillä. Sisälokasuojat pitä tietty olla. Kaikki tuo on vaivan arvoista jos aikoo ajella pitkään. Lisäarvoa sillä ei autolle saa mutta on helpompi myydä.
Valmistajien puhkiruostumattomuustakuu tarkoittaa että pidät autoa korkeintaan 5 vuotta ja vaihdat uuteen. Suojaamattomassa uudessa autossa on vain sinkkipölymaali pohjassa suojaamassa merikuljetuksen tehtaalta myyjälle. Tehtaan korisinkityksiin ei pidä luottaa. On kaksi eri asiaa onko kori kuumasinkitty vai sähkösinkitty. Jälkimäinen on täyttä humpuukia ja vain myyntiä varten. Olen nähnyt 3 v vanhan 80 tonnia etelä-Suomessa ajetun suojaamattoman pösön pohjan. Oli 100%:sti kauttaaltaan ruosteessa.
ite aikoinani suojautin tojon liikkessä ja nyt eilisiltana kun kerkesin sitä pikkasen pedemään, huomasin jo ruostejälkeä lokarinreunoissa ja kiveniskemäestimen liepeillä... saakeli pitäsköhän jotain tehä? mikä olis hyvä rousteen pysäyttäjä..?