Maharolisimman isoot pyärät jotta ne ei lakkaa pyörimästä jos on vähä pehemosta
Jep. Toissa syksyn maanajossa oli ajossa kaks 150 multivaa, toisessa 710/ 22.5 renkaat, toisesa 600/22.5. Pienemmillä renkailla oleva kärry liikkui huomattavasti paremmin, ero merkiitävä. Veturit toki erikokoisia, mutta hieman upottavissa oloissa tuota leveämpirenkaista ei saanut liikkeelle kun meni leveämmällä kuin traktorin renkaat. Toisaalta kolmas kärry isompi ja siinä 710/26.5, se taas meni melkein mihin vaan järeän veturin voimin.
Mitä tuosta opimme, 710/22.5 renkaat on sopivat. Ellei niillä pääse liikkumaan normaalikokoisella traktorilla, keli ei ole sovelias maansiirtoon pellolla
Tosin riittävän isolla veturilla ja isorenkaisella kärryllä saa ajettua pakon edessäkin kuormia, aina ei voi valita keliä ja ajopaikkoja...
Mulla maansiirtoon 120 tuhti, ihan peltilaidoilla. Tuhansia kuormia ajettu, menneen viikon aikanakin lähes sata kuormaa vanhaa mursketta sekä pohjamaata. Yks 500R17 rengas sekä vanne tappiona, ajomatkaa oli useampi kilometri suuntaansa, kärry on vieläkin täysin viljanajo kuosissa... Ei sillä etteikö olisi tehnyt mieli maakärryä, muttakun tuollakin on pärjännyt ja sen ehdottomana etuna keveys sekä ketteryys.
Pointtina ollut maakärryttömyydelle sekin, että kun on oma kaivuri, kärryn tarve vähäisempi kuin muilla...