Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Peltojen etäisyys tilakeskuksesta.  (Luettu 23640 kertaa)

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 429
Vs: Peltojen etäisyys tilakeskuksesta.
Itsellä viljelyksessä n. 100 ha, joista 90 ha max 3,5 km matkan päässä tilakeskuksesta. Mulla on 10 ha vuokramaata 7 km päässä. Jonkinlaisena kipurajana pidän viljan viljelyssä 10 kilometrin rajaa. Aika tuskasta on tuolta etäisyydeltä ajella 10 kuution traktorikärryillä viljakuormia kuivurille.

Toinen logistiikkahaaste liittyy kasvinsuojeluruiskutuksiin. Itsellä on käytössä 12 m / 700 l reppuruisku, jolla siis yhdellä täytöllä ajaa sen 3,5 ha. Täytän ruiskun tilakeskuksessa, mutta noiden etälohkojen osalta sain so*****a kunnan teknisen johtajan kanssa, että saan täyttää ruiskun lähistöllä olevalta matonpesupaikalta. Olen tässä odotellut, koska joku tiedostava viherpiiperö puuttuu tuohon, mutta harvemmin niitä on ilta- / aamuyöstä liikkeellä, jolloin itse yleensä ruiskuttelen.

Joku sanoisi, että osta isommat kärryt ja hinattava ruisku. Kyllähän se toki helpottaisi, mutta mikä taloudellinen hyöty noista etälohkoista sitten jäisi? Lueskelin muksuille yhtenä iltana Vaahteramäen Eemeliä, jossa Eemelin nuuka isäukko totesi vaimolleen uutta lyijykynää ostettaessa: "Osta ja osta, kaikki tässä ovat ostamassa köyhän isännän rahoista ties mitä turhuuksia. Vähemmälläkin tavaralla pitäisi tulla toimeen." Tätä ohjenuoraa olen yrittänyt pitää mielessä myös omaa pientä viljatilaa pyörittäessäni.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Peltojen etäisyys tilakeskuksesta.
Edelliseen viitaten hyvin usein konekustannusta kannattaa korvata työllä, siis jos on vapaata kapasiteettia, mutta silloin kun lisätyö maksaa jopa yli kolmekymppiä tunnilta, niin konehankintojen kannattavuus vastaavasti nousee  ;)

MJKA

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 158
Vs: Peltojen etäisyys tilakeskuksesta.
Costantemille; ruiskutuskapasiteettia voi lisätä vaihtamalla suuttimet jolloin pääsee 150ltr/ha tai jopa pienempään vesimäärään. Itsellä vastaava ruisku ja olen käyttänyt vettä tuon 150ltr/ha eikä ongelmia ole ollut, eli 4,6 ha /ruis*****nen.  :)

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 429
Vs: Peltojen etäisyys tilakeskuksesta.
Costantemille; ruiskutuskapasiteettia voi lisätä vaihtamalla suuttimet jolloin pääsee 150ltr/ha tai jopa pienempään vesimäärään. Itsellä vastaava ruisku ja olen käyttänyt vettä tuon 150ltr/ha eikä ongelmia ole ollut, eli 4,6 ha /ruis*****nen.  :)

No juu totta on tuo suutinhomma, jolla työtä saa hieman tehostettua. Tarkoitus oli lähinnä tuoda esille se, ettei niistä lisähehtaareista välttämättä jää viivan alle juuri mitään, jos ne edellyttävät konekaluston päivittämistä pykälää suuremmaksi. Ainakin täällä A-alueen vilja-aitassa alle 400 euron vuokrahehtaareita saa metsästää kissojen ja koirien kanssa.

Tuohon etäisyyskysymykseen vielä, olen harkinnut vakavasti vuokraavani seuraavaksi jostain tundralta puoli-ilmaista peltoa, jonka laitan LHP-nurmelle. Katselis Vipusta, minkälaisia lohkot ovat suurinpiirtein ja joka kolmas vuosi tilais niittomiehen jostain lähistöltä. Tekeekö joku agrolaisista jo ko. "bisnestä"?

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8408
Vs: Peltojen etäisyys tilakeskuksesta.
Olen itse ihmetellyt, miksi ei investoida kuljetuskalustoon. Noilla 10 motin kärryillä ajellaan edelleen isoja määriä ja pitkiä matkoja viljaa pois pellolta. Pahimmillaan isäntä pui ja ajaa viljat noilla. Puimuria kuitenkin suurennetaan mutta työaika kuluu tienpäällä.
Mystinen kesälaatumies

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12236
  • Virolaista kiitos!
Vs: Peltojen etäisyys tilakeskuksesta.
No nii-i. Mutta katsos, kun koneinvestoinnit aiheuttaa kustannuskriisin. Kottikärryillä säästää.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8408
Vs: Peltojen etäisyys tilakeskuksesta.
Ja uudella puimurilla tai traktorilla saa paremmin naapurin kateelliseksi kuin uusilla kärryillä.  ::)
Mystinen kesälaatumies

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 429
Vs: Peltojen etäisyys tilakeskuksesta.
No nii-i. Mutta katsos, kun koneinvestoinnit aiheuttaa kustannuskriisin. Kottikärryillä säästää.

Ja kääntäen voi todeta, että koko maatalouden tuloksen voi polttaa yliampuviin koneinvestointeihin muutamassa minuutissa Omamyyjän kanssa asioidessa.

Mä olin sivutoiminen viljelijä kymmenkunta vuotta ja silloin paransin tarkoituksellisesti tilan konekantaa sijoittamalla kaiken ylijäävän koneistukseen ja lisämaan hankintaan. Nyt päätoimisena pienviljelijäjauholakkina on vähän hiljaisempaa sillä saralla, katsos kun jollakin pitäisi myös elää.

Ja jotta ei jäisi epäselväksi, niin on mulla noiden pikkukärryjen lisäksi myös 15 motin kärryt, mutta ei nekään autuaaksi tee viitattuna tuohon alkuperäiseen aiheeseen.

Viimeksi muokattu: 11.12.13 - klo:14:14 kirjoittanut Constantem

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12236
  • Virolaista kiitos!
Vs: Peltojen etäisyys tilakeskuksesta.
19 motin Multivalla on hankala kyntää.

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Peltojen etäisyys tilakeskuksesta.
19 motin Multivalla on hankala kyntää.

O!

Moon tykänny notta 26 motin junkkari kyntää syvemmälti!

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12236
  • Virolaista kiitos!
Vs: Peltojen etäisyys tilakeskuksesta.
Olet ilmeisen tyytyväinen jälkeen ;D

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Peltojen etäisyys tilakeskuksesta.
Mulla on kauimmaiset lohkot 12 - 13 km päässä, viljatilalla ei tunnu matka missään. 30 km vielä menisi jos perillä olisi järkevän kokoinen kokonaisuus.
Nothing is Something Worth Doing

korkean

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 451
Vs: Peltojen etäisyys tilakeskuksesta.
Itellä tällähetkellä 17km päässä 5,5 ha.. jotka on kauimpana.. Siitä ripotellen kotikonnuille asti.. Pläntti siinä ja tässä.. Perseetähän nää muistilaput on viljellä , mut jonkunhan sekin on tehtävä..  ::) ;D

Constantem

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 429
Vs: Peltojen etäisyys tilakeskuksesta.
Mulla on kauimmaiset lohkot 12 - 13 km päässä, viljatilalla ei tunnu matka missään. 30 km vielä menisi jos perillä olisi järkevän kokoinen kokonaisuus.

Etkös sää sammakko ollu luomussa? Sullahan jää nuo ruiskutusreissut ajamatta ja syksylläkin riittää pelkän puimurin vieminen pelloille...  ;)

Maajullikka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 229
Vs: Peltojen etäisyys tilakeskuksesta.
Rehunurmet kaikki alle 5km Noista suurin osa alle 1km, mutta noukkarilla viitsii ajaa tuon 5km. Lietteen levitys on se mikä työllistää/maksaa mitä etemmäs mennään. Onneksi sitäkin voi vaihtaa eli ajaa naapurin peltoon ja naapuri ajaa meidän.  ;D Tilus järjestely kai toikin tavallaan.