Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe K-18 Maaseudun Tulevaisuudessa  (Luettu 11998 kertaa)

AaaBeeCeeMies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 333
Vs: K-18 Maaseudun Tulevaisuudessa
Kaikki muut tuotantokustannukset on muodostuneet C-alueen maksukyvyn mukaan ja tuet siirretty peltoon, niin se siitä sitten.

der bauer ei ilmeisesti huomannut lukea tuota punaisella korostettua kohtaa..

Ilmeisesti ei. Tässä on kyse samasta asiasta kuin täällä huonolla menestyksellä on yritetty selittää. Tuotantopanosten hinta määräytyy maksukykyisimmän asiakaan mukaan. Otetaan vaikka sikapuolella nuo rehut. Jos c-alue saa tuet ja ab-alue ei saa niin rehutehdas ei juurikaan tingi ab-alueen rehun hinnasta. Miksi tinkisi, c-alueen tuottajalla on tukien ansiosta varaa maksaa ja rehutehdas saa sieltä paremman katteen.

Ei niitä hintoja noin määritellä, se on ainakin varma.
Hinnat muodostuu ihan eri systeemillä ja nykyään tuskin mikään tehdas pystyy pitämään monopolia noinkin yksinkertaisissa tuotteissa.[/quote]

Hinnat määritellään just tasan noin. Kipurajalle. Mitä suurempi hinta, sen parempi kate. Vähän sama juttu kuin millä Valio hinnoittelee maidon kaupalle ja kauppa asiakkaalle. Suurin mahdollinen hinta jolla asiakas vielä ostaa tuotteen ilman että ostaa kilpailevaa tuotetta. Tai aiheuttaa sen että aletaan tuoda ulkomailta tai muualta. Niin se hinnoittelu vaan menee, ei kukaan hyväntekeväisyyttä tee? Luuletkos että pörssiyrityksenä Raisio harrastaa hyväntekeväisyyttä? No ei todellakaan, katsotaan ensin tuotantokustannukset ja päälle lätkäistään niin paljon voittoa kuin suinkin iljetään ja kyetään. Ja koska tukien ansiosta c-tuottajalla on varaa maksaa rehusta enemmän niin hintahan menee sen mukaan.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: K-18 Maaseudun Tulevaisuudessa
Kaikki muut tuotantokustannukset on muodostuneet C-alueen maksukyvyn mukaan ja tuet siirretty peltoon, niin se siitä sitten.

der bauer ei ilmeisesti huomannut lukea tuota punaisella korostettua kohtaa..

Ilmeisesti ei. Tässä on kyse samasta asiasta kuin täällä huonolla menestyksellä on yritetty selittää. Tuotantopanosten hinta määräytyy maksukykyisimmän asiakaan mukaan. Otetaan vaikka sikapuolella nuo rehut. Jos c-alue saa tuet ja ab-alue ei saa niin rehutehdas ei juurikaan tingi ab-alueen rehun hinnasta. Miksi tinkisi, c-alueen tuottajalla on tukien ansiosta varaa maksaa ja rehutehdas saa sieltä paremman katteen.

Ei niitä hintoja noin määritellä, se on ainakin varma.
Hinnat muodostuu ihan eri systeemillä ja nykyään tuskin mikään tehdas pystyy pitämään monopolia noinkin yksinkertaisissa tuotteissa.

Hinnat määritellään just tasan noin. Kipurajalle. Mitä suurempi hinta, sen parempi kate. Vähän sama juttu kuin millä Valio hinnoittelee maidon kaupalle ja kauppa asiakkaalle. Suurin mahdollinen hinta jolla asiakas vielä ostaa tuotteen ilman että ostaa kilpailevaa tuotetta. Tai aiheuttaa sen että aletaan tuoda ulkomailta tai muualta. Niin se hinnoittelu vaan menee, ei kukaan hyväntekeväisyyttä tee? Luuletkos että pörssiyrityksenä Raisio harrastaa hyväntekeväisyyttä? No ei todellakaan, katsotaan ensin tuotantokustannukset ja päälle lätkäistään niin paljon voittoa kuin suinkin iljetään ja kyetään. Ja koska tukien ansiosta c-tuottajalla on varaa maksaa rehusta enemmän niin hintahan menee sen mukaan.

[/quote]

Hinnat määräytyy ihan eri periaatteilla ja itseasiassa homma toimii toisinpäin, tehdas miettii kokoajan miten se kykenisi toimimaan niillä hinnoilla, mitä markkinoilta saa.
Kate tehdään yleensä uusilla tuotteilla, vanhoja pidetään sen takia mukana, koska niiden mukana tulee asiakkaat.
On keskimäärin viisi kertaa halvempaa myydä uusi tuote vanhoille olemassa oleville asiakkaille, kuin hankkia sille ihan uusi asiakaskunta jo valmiiksi kilpailluilta markkinoilta.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: K-18 Maaseudun Tulevaisuudessa
Kyllä minä ymmärrän sen että meilä on parempien tukien takia parempaa kilpailukykyä. Ja se on totta että maidontuotanto vähenee täällä jos tuet lasketaan AB tasoon, tulisi siis Maajussi77:n mainetsama "tilaa" ja jos rajat olisivat kiinni jopa pulaa maidosta, ja sitä kautta parempaa tilityshintaa. Mutta nyt kun rajat ovat auki ja kiintiöt poistumassa on turha kuvitella että maidosta tulisi pulaa, joten tilityshintaa ei voi nousta, mistä ne lisäeurot sitten tulee?

Oleellisin lause Seijan kirjoituksessa on mielästäni tämä "valtion velvollisuus on hoitaa tuotannon pohja kuntoon ennen investointikehotuksia".  Etelän pohja ei saada kuntoon viemällä pohjaa myös c alueelta, siksi tulisi parantaa tuotannon edellytykset etelässä eikä heikentää pohjosessa.
Tuo lehmäpalkkio on suht uus juttu, ja on mielestäni ollut kirjoitus maastullissakin että palkkio suunnattais etelään.

Onko arvausta miksei mitään tapahdu tuon maitopalkkion suhteen? Kataisen syy? Valtiolla on rahatilanne heikko ja uutta rahaa ei välttämättä löydy. Se on tässä taloustilanteessa fakta. No, miksei operoida sillä mitä on käytettävissä. Otetaan muista tuosta edes osa ja siirretään ab-alueen lehmäpalkkioon? Mutta sehän ei käy, näin saadaan syy asiasta Kataiselle ja tilanne pysyy muuttumattomana joka on suoraan c-tuottajien hyödyksi. Eli ei mitään kiirettä kun taas ab-alueen viljelijöillä rupeaa olemaan enemmän kuin kiire kuten Seijan kirjoituksestakin huomataan. Mutta ongelma on juurikin tämä että tiedetään mitä pitäisi tehdä ja keinotkin löytyy mutta todellista halua puuttuu. Kai tässä täytyy Marttilaan laittaa toivonsa että hän tietämyksellään ja ymmärryksellään tajuaa mitä pitää tehdä ja myös tekee sen mitä on tehtävä.

Ja mitä tuohon "valtion velvollisuus..." -juttuun tulee niin valitettavasti EUssa valtion velvollisuuksiin tuollaiset asiat eivät taida kuulua. Ainakaan siinä maailmassa jossa ab-alueella kohta eletään ja kilpaillaan ruotsalaisten ja tanskalaisten kanssa. Valitettavasti siinä maailmassa ja todellisuudessa markkinat jyllävät ja EUssa vielä vapaata kilpailua edistetään ja jos todetaan että tuki vääristää jotakin niin siihen puututaan. Näinhän siinä todennäköisesti sikatukien kansssa kävi kun tuotanto kasvoi ja tukiakin maksettiin niin naapurien mielestä sellainen ei käy ja asia otettiin esille.

Ja mitä taas lisäeuroihin tulee että mistä ne tulevat niin minähän selitin jo. Etkö ymmärtänyt? Ne tulevat yksikkökoon kasvusta eli sama kuin sikapuolella. Jos aiemmin kaksi ihmistä sai toimeentulon 200 lihasian sikalasta niin nykyisin tarvitaan 2.000 lihasian sikala. Vähän liioittelua mutta menköön. Mutta lisäeurot tulevat yksikkökon ksavattamisesta, sitä kautta saatavasta rationalisointihyödystä ja mittakaavaedusta. Noin se kehitys on mennyt Tanskassa ja Ruotsissa ja noin se tulee ennemmin tai myöhemmin tapahtumaan täälläkin, vastustuksesta huolimatta kehitystä voidaan korkeintaan hidastaa. Täpinöinti loppuu. Tämän kehityksen "oireena" on mm se suunnitelma 1.000 lehmän navetasta Tornioon. Miksi kuvittelette että kukaan sellaista tekisi? Varmistaakseen kilpailukykyisen yksikkökoon myös tulevaisuudessa. Näin se menee.


Huomion siirtämistä muualle on Kataisen syyttäminen lisärahoituksen puutteesta...
Järjestelyvarassa on kyse tilatuesta  leikatusta 10 prosentin osuudesta, joka voidaan palauttaa tuotantoon sidottuna takaisin maataloudelle(joku ehkä kuullut sanan modulaatio?)..
SUOMEKSI SANOTTUNA LATIAKAAN UUTTA KANSALLISTA RAHAA EIEIEI  TARVITA:::::........
Koko 50 miljoonaa kuuluu etelän lypsy- ja emolehmille ja piste.
Lypsylehmille 250 euroa ja emoille 150 euroa ja kaikki voitaisiin olla tyytyväisiä ;) :D ;D

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: K-18 Maaseudun Tulevaisuudessa
Hehtaarihinta Ontarion seudulla on noin 10 000 euroa, vuokrahehtaarin hinta noin 50–150 euroa. Yleensä viljelyalat sijaitsevat lähellä tilakeskusta.

Tuollain kanadassa, voi olla jotain merkitystä etelän maitotilojen vaikeuksiin.  :o

Tuskimpa Canadan pellon hinoilla on paljon yhteyttä etelä-suomen maitotilojen vaikeuksiin..

MaaJussi77

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 349
Vs: K-18 Maaseudun Tulevaisuudessa
Mä en saivartele, mutta Veetillä on vähän käsitteet metässä. Jos tilalla on sata lehmää ja heitto on vaikka tuhatkin kiloa, niin paljonko se tekee vuosi tasolla. 100 000 kiloa eli melkein  yhden  keskimääräisen tilan maitomäärän.

Ja nyt sitten 100.000 eli 10 lehmän tuotos on "melkein" keskimääräisen tilan vuosituotos? Eli keskilehmäluku on melkein 10 lehmää? Jos ProAgrian lukujen käsittely on yleisesti tuollaisella tasolla niin hiukan hirvittää. Voiko olla tottakaan?

Sanoinko minä tukierosta mitään. Älä vääristele minun kirjoituksia. Ja pohjoisessa tilat on pieniä, minun alueella ei. C alue käsittää ison alueen, kato kartasta jos et ymmärrä. Lehmien keskitutos ei ole kuin 8000 kilon luokkaa keskimäärin, mistä sinä se 10000 kiloa vedät. Ja mitä sinä sen ProAgria vedät joka väliin. Etkö omilla eväillä pärjää, niin pitää minun työpaikka vetää mukaan

Abc-miehestä en tiedä miksi vetää mutta asiasta noin yleisesti että jos täällä suhteellisen avoimesti esiinnyt jonkun työntekijänä ja sitten vedät lukuja kuten tuossa edellä noista että mikä on keskimääräisen tilan maitotuotos tai keskimääräisen tilan koko niin asiantuntijaorganisaation jäsenenä sinun voisi olettaa tietävän nuo luvut paremmin tai ainakin pidättäytymästä siitä että vedät esiin ristiriitaisia lukuja omaa näkökantaasi puolustaaksesi. Se että toimit noin kuin toimit vähentää asiantuntijaorganisaationa toimivan työnantajasi uskottavuutta rajusti ainakin minun silmissäni ja varmasti monen muunkin ja se sinunkin pitäisi ymmärtää. Vaikka täällä yksityishenkilönä kirjoitatkin mitä haluat mutta olisi sitten ollut syytä pitää poissa tiedosta tuo työnantajasi alunperinkin. Näin toimimalla sahaat omaa oksaasi kun viet työnantajasi uskottavuutta. Jos itse olisin esimiehesi ja tietäisin asiasta niin saattaisinpa vakavasti sanan pari vaihtaa kanssasi asiasta.

KT

  • Vieras
Vs: K-18 Maaseudun Tulevaisuudessa
Mä en saivartele, mutta Veetillä on vähän käsitteet metässä. Jos tilalla on sata lehmää ja heitto on vaikka tuhatkin kiloa, niin paljonko se tekee vuosi tasolla. 100 000 kiloa eli melkein  yhden  keskimääräisen tilan maitomäärän.

Ja nyt sitten 100.000 eli 10 lehmän tuotos on "melkein" keskimääräisen tilan vuosituotos? Eli keskilehmäluku on melkein 10 lehmää? Jos ProAgrian lukujen käsittely on yleisesti tuollaisella tasolla niin hiukan hirvittää. Voiko olla tottakaan?

Sanoinko minä tukierosta mitään. Älä vääristele minun kirjoituksia. Ja pohjoisessa tilat on pieniä, minun alueella ei. C alue käsittää ison alueen, kato kartasta jos et ymmärrä. Lehmien keskitutos ei ole kuin 8000 kilon luokkaa keskimäärin, mistä sinä se 10000 kiloa vedät. Ja mitä sinä sen ProAgria vedät joka väliin. Etkö omilla eväillä pärjää, niin pitää minun työpaikka vetää mukaan

Abc-miehestä en tiedä miksi vetää mutta asiasta noin yleisesti että jos täällä suhteellisen avoimesti esiinnyt jonkun työntekijänä ja sitten vedät lukuja kuten tuossa edellä noista että mikä on keskimääräisen tilan maitotuotos tai keskimääräisen tilan koko niin asiantuntijaorganisaation jäsenenä sinun voisi olettaa tietävän nuo luvut paremmin tai ainakin pidättäytymästä siitä että vedät esiin ristiriitaisia lukuja omaa näkökantaasi puolustaaksesi. Se että toimit noin kuin toimit vähentää asiantuntijaorganisaationa toimivan työnantajasi uskottavuutta rajusti ainakin minun silmissäni ja varmasti monen muunkin ja se sinunkin pitäisi ymmärtää. Vaikka täällä yksityishenkilönä kirjoitatkin mitä haluat mutta olisi sitten ollut syytä pitää poissa tiedosta tuo työnantajasi alunperinkin. Näin toimimalla sahaat omaa oksaasi kun viet työnantajasi uskottavuutta. Jos itse olisin esimiehesi ja tietäisin asiasta niin saattaisinpa vakavasti sanan pari vaihtaa kanssasi asiasta.

Nuo esittämäni luvut on ihan oikeita lukuja. Mutta, jos se harmittaa teitä niin suuresti, niin minä poistun agronetista. Onnea ja menestystä kunkin tuotantosuunna ja tukialueen yrittäjälle. KT vaikenee.