Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe rypsin kuivaus  (Luettu 2819 kertaa)

Temge

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
rypsin kuivaus
Saakeli ei lähde puhallin pyörii uunissa. Kerran pyörähti ja palo 1 sulake ja vaihdon jälkeen ei ees yritä, missähä vika? Jaakon ohjausboksi. Aika kuivaahan tuo on alta 10 säilyyköhän miten jos soittaa ma sähkärille? Mihis kosteuteen ootte kuivannu?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: rypsin kuivaus
Saakeli ei lähde puhallin pyörii uunissa. Kerran pyörähti ja palo 1 sulake ja vaihdon jälkeen ei ees yritä, missähä vika? Jaakon ohjausboksi. Aika kuivaahan tuo on alta 10 säilyyköhän miten jos soittaa ma sähkärille? Mihis kosteuteen ootte kuivannu?

Kai alta 10 nyt hetken säilyy jos kaupparaja oli 8...

Mikähän se sulake oli - mitä sen takana on? Mitään merkintöjä..?
Moottorin lämpörele lauennut / kuitattu? Moottorivika...?

Temge

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: rypsin kuivaus
Saakeli ei lähde puhallin pyörii uunissa. Kerran pyörähti ja palo 1 sulake ja vaihdon jälkeen ei ees yritä, missähä vika? Jaakon ohjausboksi. Aika kuivaahan tuo on alta 10 säilyyköhän miten jos soittaa ma sähkärille? Mihis kosteuteen ootte kuivannu?

Kai alta 10 nyt hetken säilyy jos kaupparaja oli 8...

Mikähän se sulake oli - mitä sen takana on? Mitään merkintöjä..?
Moottorin lämpörele lauennut / kuitattu? Moottorivika...?

Puhaltimen sulake 1 kolmesta. Lämpörele kuitattu. Moottori pyörii kevyesti, enkä oo huomannu, et pitäs ääntä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: rypsin kuivaus
Saakeli ei lähde puhallin pyörii uunissa. Kerran pyörähti ja palo 1 sulake ja vaihdon jälkeen ei ees yritä, missähä vika? Jaakon ohjausboksi. Aika kuivaahan tuo on alta 10 säilyyköhän miten jos soittaa ma sähkärille? Mihis kosteuteen ootte kuivannu?


Kai alta 10 nyt hetken säilyy jos kaupparaja oli 8...

Mikähän se sulake oli - mitä sen takana on? Mitään merkintöjä..?
Moottorin lämpörele lauennut / kuitattu? Moottorivika...?

Puhaltimen sulake 1 kolmesta. Lämpörele kuitattu. Moottori pyörii kevyesti, enkä oo huomannu, et pitäs ääntä.

Tämä on haastava.. yleensä vioittunut moottori polttaa sulakkeen (ja/tai laukaisee lämpöreleen) uudelleenkin, ja pitää ehkä ääntäkin. Täysi mykkyys vaatii kahden vaiheen  puuttumisen tai palamisen. Jos moottorin kytkentärasian kannen avaa niin haiseeko palaneelta?
Onkohan ne 2 muuta sulaketta varmasti ehjiä - vanhemmista sulakkeista ei välttämättä silmä irtoa vaikka sulake olisi palanutkin.
Enempi vikadiagnoosi tarvitsee melkein jotain mittalaitteita, edes sellaisen jännitetunnistimen jolla voi kaapelin päältä haistella onko jännitettä olemassa.

Keskuksia on monenlaisia Jaakollakin - vuosikymmenestä riippuen - saako sen täysin käsiohjaukseen? Jos saa niin pyöriikö silläkään? Meinaan jos vika on siellä porrastetut automaattikäynnistykset hoitavassa aikareleketjussa.. tosin puhallin olisi kai ekana starttijärjestyksessä ilman viivettä.
Vika voi olla luultavasti myös jossain hajonneessa kellossa, tosin sen vian ei pitäisi sulakkeita polttaa eikä muutakaan dramaattista. Käsiajoon niiden ei pitäisi vaikuttaa.
Kärjiltään palanut kontaktori kyllä voi polttaa moottorinkin jos lämpörele ei syystä tai toisesta hoida tehtäväänsä.

Moottori kuitenkin edellisen kuivauskerran jäljiltä jäi vielä toimivaksi ? Välttämättä tästä ei ole havaintoa saatavilla kun jäähdytys loppuu omia aikojaan kenenkään vahtimatta.

Yrittikö se silloin kun sulake paloi yhtään käynnistyä vai samantien *räps*? Jurahtiko yhtään tai pyörähti?
Hiirien syömiä kaapeleitakin on tavattu :(
Onhan kuivaamolla muuten kaikki vaiheet tallella ? Pyöriikö mikään muu 3-vaihemoottori, käsiajolla esipuhdistin, alaimuri tai elevaattori tms? Sopiva vaiheen puutos estää ohjauksia ja kontaktoreita toimimasta jolloin systeemi pysyy hyvin mykkänä. Merkkivaloja voi kuitenkin palaa.

Oikein enempää en näin etänä osaa auttaa :-/

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1445
Vs: rypsin kuivaus
Sähköistä en mitään tiedä mutta säilyyhän nuo rypsit hyvinkin jos noinkin kuivia ovat. Jos elevaattori pyörii niin kierrättää vaikka kerran ympäri kylmänä jos muuten on kuivuri vapaa.

Temge

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: rypsin kuivaus
Saakeli ei lähde puhallin pyörii uunissa. Kerran pyörähti ja palo 1 sulake ja vaihdon jälkeen ei ees yritä, missähä vika? Jaakon ohjausboksi. Aika kuivaahan tuo on alta 10 säilyyköhän miten jos soittaa ma sähkärille? Mihis kosteuteen ootte kuivannu?


Kai alta 10 nyt hetken säilyy jos kaupparaja oli 8...

Mikähän se sulake oli - mitä sen takana on? Mitään merkintöjä..?
Moottorin lämpörele lauennut / kuitattu? Moottorivika...?

Puhaltimen sulake 1 kolmesta. Lämpörele kuitattu. Moottori pyörii kevyesti, enkä oo huomannu, et pitäs ääntä.

Tämä on haastava.. yleensä vioittunut moottori polttaa sulakkeen (ja/tai laukaisee lämpöreleen) uudelleenkin, ja pitää ehkä ääntäkin. Täysi mykkyys vaatii kahden vaiheen  puuttumisen tai palamisen. Jos moottorin kytkentärasian kannen avaa niin haiseeko palaneelta?
Onkohan ne 2 muuta sulaketta varmasti ehjiä - vanhemmista sulakkeista ei välttämättä silmä irtoa vaikka sulake olisi palanutkin.
Enempi vikadiagnoosi tarvitsee melkein jotain mittalaitteita, edes sellaisen jännitetunnistimen jolla voi kaapelin päältä haistella onko jännitettä olemassa.

Keskuksia on monenlaisia Jaakollakin - vuosikymmenestä riippuen - saako sen täysin käsiohjaukseen? Jos saa niin pyöriikö silläkään? Meinaan jos vika on siellä porrastetut automaattikäynnistykset hoitavassa aikareleketjussa.. tosin puhallin olisi kai ekana starttijärjestyksessä ilman viivettä.
Vika voi olla luultavasti myös jossain hajonneessa kellossa, tosin sen vian ei pitäisi sulakkeita polttaa eikä muutakaan dramaattista. Käsiajoon niiden ei pitäisi vaikuttaa.
Kärjiltään palanut kontaktori kyllä voi polttaa moottorinkin jos lämpörele ei syystä tai toisesta hoida tehtäväänsä.

Moottori kuitenkin edellisen kuivauskerran jäljiltä jäi vielä toimivaksi ? Välttämättä tästä ei ole havaintoa saatavilla kun jäähdytys loppuu omia aikojaan kenenkään vahtimatta.

Yrittikö se silloin kun sulake paloi yhtään käynnistyä vai samantien *räps*? Jurahtiko yhtään tai pyörähti?
Hiirien syömiä kaapeleitakin on tavattu :(
Onhan kuivaamolla muuten kaikki vaiheet tallella ? Pyöriikö mikään muu 3-vaihemoottori, käsiajolla esipuhdistin, alaimuri tai elevaattori tms? Sopiva vaiheen puutos estää ohjauksia ja kontaktoreita toimimasta jolloin systeemi pysyy hyvin mykkänä. Merkkivaloja voi kuitenkin palaa.

Oikein enempää en näin etänä osaa auttaa :-/




Jotain tapahtu puhallin lähti pyörii kun laitoin ylemmän kellolle ja alemman automaatille. Tätä enne aina ollut hygr +kello ja alempi käsikäytöl.

Temge

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: rypsin kuivaus
Sähköistä en mitään tiedä mutta säilyyhän nuo rypsit hyvinkin jos noinkin kuivia ovat. Jos elevaattori pyörii niin kierrättää vaikka kerran ympäri kylmänä jos muuten on kuivuri vapaa.
joo kuivuri täynnä rypsii pyörimäs kaatosiilos ja kärrys hiuka. Kaatosiilossa paikallaa ollu ei lisestä, eikä ainankaan kädellä koittaessa oo lämmenny yhtää..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: rypsin kuivaus
Sähköistä en mitään tiedä mutta säilyyhän nuo rypsit hyvinkin jos noinkin kuivia ovat. Jos elevaattori pyörii niin kierrättää vaikka kerran ympäri kylmänä jos muuten on kuivuri vapaa.
joo kuivuri täynnä rypsii pyörimäs kaatosiilos ja kärrys hiuka. Kaatosiilossa paikallaa ollu ei lisestä, eikä ainankaan kädellä koittaessa oo lämmenny yhtää..

Hyvä, ainakaan moottori ei ole palanut tai muuta kallista.
Vika voi olla ihan siinä pysäytyksen valintakytkimessä, hygrostaatin piirissä tai jossain muualla siinä primitiivisessä 'älykytkennässä'  :-)
En kyllä ymmärrä miten sellainen vika voisi polttaa moottorin sulakkeen. Ehkä sulakkeelle tulli vaan sattumalta tässä kohtaa tunnit täyteen, startissahan se kovimmilla on.
Älä luota että pysähtyy varmasti kellon ohjaamana - luultavasti kuitenkin pysähtyy.
Sähkäriä sitten ensi viikolla ootellessa...
Mullakin on aikaa tässä turhanpäiväisiä naputella kun on korona päällä.

Temge

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: rypsin kuivaus
Joo startis on kovimmillaa. Poltta tasaseen tahtiin noit, siks en yllättyny et meni sulake. Sähkäri aikanaa laitto tohon pehmokäynnistimen ja on toimini iha ok.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: rypsin kuivaus
Joo startis on kovimmillaa. Poltta tasaseen tahtiin noit, siks en yllättyny et meni sulake. Sähkäri aikanaa laitto tohon pehmokäynnistimen ja on toimini iha ok.

Ilmeisesti ei ole sitten automaattista Y/D-käynnistintä. No, pehmo on hyvä :-)
Onko sulakkeet hidasta mallia, merkintä gM, aM, T ja/tai etanan kuva? Kestävät paremmin moottorikäyttöä.

Muuten tuo sulakkeiden perusmerkintä on ärsyttävä kun sitä on muutettu; ennen oli gL ja gL-gG, nykyään noiden tilalle sopiva on IEC-merkintä pelkkä gG. Toinen kirjainpari kertoo sitten nopeusluokan, ilman sitä toista kirjainparia tavallisesti gG eli yleiskäytön ylikuorma- ja oikosulkusuojaus.

Temge

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: rypsin kuivaus
Joo startis on kovimmillaa. Poltta tasaseen tahtiin noit, siks en yllättyny et meni sulake. Sähkäri aikanaa laitto tohon pehmokäynnistimen ja on toimini iha ok.

Ilmeisesti ei ole sitten automaattista Y/D-käynnistintä. No, pehmo on hyvä :-)
Onko sulakkeet hidasta mallia, merkintä gM, aM, T ja/tai etanan kuva? Kestävät paremmin moottorikäyttöä.

Muuten tuo sulakkeiden perusmerkintä on ärsyttävä kun sitä on muutettu; ennen oli gL ja gL-gG, nykyään noiden tilalle sopiva on IEC-merkintä pelkkä gG. Toinen kirjainpari kertoo sitten nopeusluokan, ilman sitä toista kirjainparia tavallisesti gG eli yleiskäytön ylikuorma- ja oikosulkusuojaus.

En oo sulakkeita kattonu onko hidasta vai mitä.
Osaakko sanoo mikä ero tolla käsi ja automaatilla on?

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: rypsin kuivaus
Joo startis on kovimmillaa. Poltta tasaseen tahtiin noit, siks en yllättyny et meni sulake. Sähkäri aikanaa laitto tohon pehmokäynnistimen ja on toimini iha ok.

Ilmeisesti ei ole sitten automaattista Y/D-käynnistintä. No, pehmo on hyvä :-)
Onko sulakkeet hidasta mallia, merkintä gM, aM, T ja/tai etanan kuva? Kestävät paremmin moottorikäyttöä.

Muuten tuo sulakkeiden perusmerkintä on ärsyttävä kun sitä on muutettu; ennen oli gL ja gL-gG, nykyään noiden tilalle sopiva on IEC-merkintä pelkkä gG. Toinen kirjainpari kertoo sitten nopeusluokan, ilman sitä toista kirjainparia tavallisesti gG eli yleiskäytön ylikuorma- ja oikosulkusuojaus.

En oo sulakkeita kattonu onko hidasta vai mitä.
Osaakko sanoo mikä ero tolla käsi ja automaatilla on?

Käsiajolla laitetaan yksitellen koneet päälle napista ja kello/hygrostaattikytkimellä ei oo mitään virkaa siinä tapauksessa. Automaatilla toimii joko kellon tai hygrostaatin ohjaamana, ja kuivuri lähtee kuivaamaan  käynnistellen itse kaikki laitteet, kun jäähdytyksessä on riittävästi aikaa ja valinta kellolla tai hygrostaatilla. Samat valintakytkimet omassa Jaakon kuivurissa, ja tämä toimintaperiaate.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Temge

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 363
Vs: rypsin kuivaus
Päivitys! Vika satsi kuivaamassa ja kohta valmis. Toimii kuten ennenkin, mitään hajua ei ole mikä oli vikana. Pääasia, että sai kuivattua kauden vikat pois. Kiitos vastanneilla.