Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Naakat  (Luettu 2564 kertaa)

berkut

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Naakat
Mites on arvon raatilaiset, oletteko havainneet että olisi isoja naakkaparveja viljapellossa. Ajelin viikonloppuna maakunnassa ja huomasin yhdellä aukealla parven missä oli varmaan satoja yksilöitä. Samalla aukealla oli myös vehnäpelto mikä vaikutti hyvin pitkälti syödyltä.

Juttelin asiasta yhden tutun metsästäjän kanssa ja sanoi, että olisivat maakunnassa jo syöneen kymmeniä hehtaareja vilja/hernepeltoja siihen kuntoon, ettei tarvii puida. Olivat metsästysseuralle yrittäneet hakea lupaa metsästykseen, mutta ei heltiä ely-keskukselta.

Isännät alkaneet niitä omin päin ampua kuka milläkin aseella haulikosta ilmakivääriin. Oli niitä eräs kuulemma ilmakolla jätesäkillisen ampunu, mutta tuntuu että parvi senkun kasvaa. Eikä sellaisesta kaasu- tykki/karkoittimestakaan ole iloa kuin kuulemma muutamaksi päiväksi kunnes naakat siihen tottuvat.

Mahtaakohan noista tulla vastaava riasa kun itä-suomen hanhista?

Viimeksi muokattu: 25.07.22 - klo:23:53 kirjoittanut berkut

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9601
Vs: Naakat
Uskoisin että yhden 2ha:n multakin lohkon ehtivät ohraa tärvellä ennen puintia. Viime viikolla ei vielä muilla lohkoillani näkynyt tuhoja. Mutta olen nyt kattonut että lentävät tuosta suoraan mun toiselle lohkolle. Kelpaako noille kaura ? Muut viljelee kait kauraa tällä kylällä. Eikös tuo pitänyt nykyään olla lainsuojaton lintu? Yhden raadon kävin viemäs tuonne silvotulle ohravainiolle. Ilmakolla tunkiolle ammuttu. Tunkiolla ei tuon ampumisen jälkeen ole naakkoja näkynyt. Mutta vaikea kait noita on pellolle ampua , ainkaan sillä ilmakolla. Ei ne lähelle päästä, niillä on vartiolinnut rakennusten harjoilla, aidan seipäissä , ruokinta häkin kehikolla. Mutta lentävät ehkä usein samaan reittiä puihin yms. joten yhteistyöllä noita ehkä voisi vähentää, mutta ei ole tuollaista yhteistyötä. Varsinkaan kun en ole mettämiehiä.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19866
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Naakat
Amerikassa ei ole naakkoja eikä kottaraisia, jotka kummatkin ovat Euroopassa merkittäviä sadon tuhoajia.

Nyt Luoteis-Amerikassa on tavattu yksittäinen kottarainen  ja maataloushallinto on hälytystilassa invasiivisen vieraslajiuhkan takia.  Keski-Euroopassa kottaraisia on yritetty torjua verkoin, taisteluksaasuin, räjähdysainein ja muilla mitä erikoisimmilla tavoilla. Naakkatuhot ovat mm. Britanniassa merkittävät, mutta naakkakannan eliminointia ei vielä ole päästy alkamaan. Luonnonsuojelijat ovat laittaneet kapuloita rattaisiin.

Jos pandemianarratiivi toimii yhtä hyvin kun nyt viime vuosina on havaittu, meillä ei ole mitään ongelmaa naakkojen kanssa, kunhan sovelias infopandemia saadaan aikaiseksi; siinä vaiheessa kun lintuinfluenssa leviää ihmisiin, päästään naakoista ja muista paskojista nooeasti eroon, esimerkkinä sikainfluenssan tultua Egyptin kaikki siat tapettiin, vaikka sika ei missään vaiheessa ollut kantaja. Tanskassa minkiltä löytyneen koronaviruksen takia teurastettiin maan turkiseläimet.

Hetken aikaa somessa lietsottiin väkivaltaista zombiesotaa jopa ihmisiä,  koronaa kantavia oireettomia (ja myöhemmin oireettomia rokottamattomia taudinkantajia, mutta ei oireettomia rokotettuja taudinkantajia) vastaan. Niin että jos naakka vaan saadaan lobatuksi taudinkantajaksi, ei ole ongelmaa päästä siitä eroon. Sopiva ruokinta-ape salaisilla vitamiineillä höystettynä. Ei ongelmaa.

-SS-

Perussuomalainen porvari

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4497
Vs: Naakat
Tais jättää SS:n sieluun aika pysyvät jäljet tuo korona 🤔

Meinaan, on minutkin aikanaan yhteiskunnan toimesta toisinajattelijana jo muutaman kerran teilattu.

  Esim.vuonna 1982 lukiossa äidinkielen tunnilla väittelin Tarjan kanssa ydinvoimasta, olin jo silloin vahvasti ydinvoiman kannalla. Tarja ja koko luokka kertoivat vihaavansa minua tämän vuoksi. No, eipä ollut Tarja vihannut kuukautta aiemmin minua ollenkaan, kun  riemusta (kait) kiljuen luovutti neitsyytensä minulle vanhempiensa ollessa kauppareissulla.

 Kerran taas myöhemmin kirjoitin nimelläni Turun Sanomiin ja kerroin rauhanmarssien olevan itänaapurin masinoimia  ja sain laajasti vihapuhetta ja jouduin maalituksen kohteeksi aikana, jolloin kumpaakaan termiä ei oltu vielä edes keksitty. Mutta ei jäänyt traumoja. Mulle riitti, että tiesin itse olevani oikeassa.

Viimeksi muokattu: 26.07.22 - klo:04:18 kirjoittanut Perussuomalainen porvari

berkut

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: Naakat
Jotenkin silmään pistävää on tuo määrä ja että ovat nyt kiinnostuneet viljapelloista. Onhan noita naakkoja aina ollut, mutta en muista että tuollaisissa määrin.

Muistan joskun pikkupoikana, että olisi herneen viljelijoille tehnyt kiusaa, mutta ei viljoille. Pulut sen sijaan on tutumpi vitsaus ollut etenkin lakoviljassa.

Jokin on muuttunut, pitäisiköhän jatkossa alkaa varuiksi rakentelemaan haukan pesälaatikoita ladon seiniin jos ne pitäisi naakat loitolla?

Perussuomalainen porvari

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4497
Vs: Naakat
Haulikkoa naakoille!

Hanska

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: Naakat
Pulut oli aikanaan mulla isokin riesa kuivurin nurkissa joka kolossa ja putkessa sekä viereisellä pellolla isossa parvessa,  mutta kyllä niillekin lääke löytyi ja hävis sen siliän tien eikä sen koomin isommin ole enää kiusannut.
Pellon reunaan pesuvatiin jyviä evääks ja alle pätkö dynyy sähkönallilla ja simarit kuivurin ovien taa, sieltä oli hyvä tihrustaa millon laittaa paikat lämpöseks ja teho oli nopea ja samalla hyvin pitkäaikainen, lupaan että sama resepti toimii myös naakoilla.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Naakat
Pulut oli aikanaan mulla isokin riesa kuivurin nurkissa joka kolossa ja putkessa sekä viereisellä pellolla isossa parvessa,  mutta kyllä niillekin lääke löytyi ja hävis sen siliän tien eikä sen koomin isommin ole enää kiusannut.
Pellon reunaan pesuvatiin jyviä evääks ja alle pätkö dynyy sähkönallilla ja simarit kuivurin ovien taa, sieltä oli hyvä tihrustaa millon laittaa paikat lämpöseks ja teho oli nopea ja samalla hyvin pitkäaikainen, lupaan että sama resepti toimii myös naakoilla.

 ;D ;D :D :D

Ruisrypsimohralvehnä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 341
Vs: Naakat
Näyttäisi noille naakoille maistuvan ohra hyvin. Jos puoli hehtaaria ovat syöneet niin se olisi noin2500 kg . Näillä viljan kiinnitetyillä hinnoilla se tekee noin tonnin loven liikevaihtoon..onko vihreillä joku rahasto mistä voisi heidän ystävien tekemien tuhojen korvauksia hakea.. laittakaa tähän jos on ootte saaneet lintujen tekemien tuhojen korvauksia maaseutuhallinnolta, ois kiva kuulla ja hakea itsekkin. eikös siinä tarvitse kävelyttää maaseutusihteeri tarkistamaan tuhot.
Ja laittaa joku kaavake. Mielenkiintoisen havainnon olen tehnyt, ettei naakoille kelpaa vehnä ollenkaan.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9601
Vs: Naakat
^
Tuo jo vähän helpottaa että ne syö muidenkin ohria. Ja mulla ei tosiaankaan ole noilla lohkoilla 5k ha sato. Mutta silti niille ei näytä kelpaavan ihan tirrana lyhyt tähkäinen ohra vaan parempaa saada pitää. Nyt jää paljon katkottua tavaraa peltoon syömättä. Muistelisin että ennen aukot oli pienempiä ja syöntirosentti parempi. Mutta aloittaja sanoi ,että vehnä peltoa oli syöty.

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 925
Vs: Naakat
Kyllä hakkisille vehnä kelpaa. Ja onhan se nykyään lainsuojaton lintu, tavallaan: ampua saa, muttei pesimärauhan aikaan (10.3.-31.7.), eli silloin kun käytännössä on tarvis. Eli käytännössä onkin lainsuojallinen lintu.

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Naakat
Kyllä niillä pesintä alkaa tuolloin maaliskuun alussa, helmikuussa täytyy olla tarkkana että ampuu pesäpuuhissa olevat pihassa. Toki olen sitämieltä että jatkuva metsästys pitäisi olla, tai ainakin alkaa uudestaan siinä vaiheessa kun poikaset lähtee lentoon ja pyydystää itse. Eli kesäkuun alusta.