Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hevonhierakka luomussa  (Luettu 1958 kertaa)

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1568
Hevonhierakka luomussa
Miten pääsee eroon? Pahimmalla lohkolla on joka neliöllä vähintään kasvi yleensä paljon enemmän. Vuokraanko naapurille ja kunnon kuuri?

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3646
Vs: Hevonhierakka luomussa
Miten pääsee eroon? Pahimmalla lohkolla on joka neliöllä vähintään kasvi yleensä paljon enemmän. Vuokraanko naapurille ja kunnon kuuri?
Et mitenkään.Myrkylläkin saa vaan vähenemään,mutta runsaasta siementuotannosta nousee uusia.Siementäminen pitää saada loppumaan,niitto ajoissa,tähkät hevonhierakan aina nurin.

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1542
Vs: Hevonhierakka luomussa
Luulen myös, ettei katoa oikein millään
 Kaikenlaisia keimoja olen kyllä kuullut: alkukesän kesanto. (ei toiminut minulla) keskikesän kesanto (ei sekään toiminut). Kyntö syksyllä tai keväällä vähensi vähän. Kultivointi -ei vaikutusta. Lohkolla jossa oli edellisenä vuonna ollut useita tuhansia hierakoita, ei kuitenkaan viime vuonna ollut kuin muutama. Tein myöhästetyn kylvön kauralla. Oikeastaan ainoa poikkeama normimenetelmiin oli erittäin tiheä kasvusto. Kylvötiheys oli 600 kpl/m2. Löysin brittitutkimuksen, jossa kehuttiin, että hierakka voi tehdä jopa 60 000 siementä joista osa voi itää vasta 10-20 vuoden kuluttua. Tuossa oppaassa mainittiin, että paras keino on kilpailuttaa se pois pelloilta. Eli (yli)tiheät kasvustot on ainakin minun lääkkeeni hierakka-alueille.
Don Essex

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4696
  • Savo savolaisille!
Vs: Hevonhierakka luomussa
Luulen myös, ettei katoa oikein millään
 Kaikenlaisia keimoja olen kyllä kuullut: alkukesän kesanto. (ei toiminut minulla) keskikesän kesanto (ei sekään toiminut). Kyntö syksyllä tai keväällä vähensi vähän. Kultivointi -ei vaikutusta. Lohkolla jossa oli edellisenä vuonna ollut useita tuhansia hierakoita, ei kuitenkaan viime vuonna ollut kuin muutama. Tein myöhästetyn kylvön kauralla. Oikeastaan ainoa poikkeama normimenetelmiin oli erittäin tiheä kasvusto. Kylvötiheys oli 600 kpl/m2. Löysin brittitutkimuksen, jossa kehuttiin, että hierakka voi tehdä jopa 60 000 siementä joista osa voi itää vasta 10-20 vuoden kuluttua. Tuossa oppaassa mainittiin, että paras keino on kilpailuttaa se pois pelloilta. Eli (yli)tiheät kasvustot on ainakin minun lääkkeeni hierakka-alueille.

Semmoisenkin luvun olen kuullut että 80 vuotta säilyisi ne siemenet maassa.  :P

Niitto  niin monta kertaa vuodessa ettei yksikään kasvi pääse siementämään on ensimmäinen askel, 3 kertaa riittää näillä leveyksillä.
Viljelykierto ja täystiheät kasvustot seuraavat jos ei kemikaaleista saa apua. Nurmimonokulttuuri, varsinkin laidun, on nannaa hierakalle, kasvu on jo täydessä vauhdissa kun nurmi on viellä ruskeana.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1568
Vs: Hevonhierakka luomussa
Juu tämä laidun monokulttuuri tässä on taustalla. Ja näiden biotooppi alueiden vieressä. Viime vuonna onnistuin tekemään nämä pahimmat lohkot ajoissa säilörehuksi, eläimet jopa söivät ne hierakat suurelta osin, ainakin lehdet ja latvat. Paskaa tuli sitten senkin edestä, meni mahat aivan löysälle emoilla

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19920
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Hevonhierakka luomussa
Luulen myös, ettei katoa oikein millään
 Kaikenlaisia keimoja olen kyllä kuullut: alkukesän kesanto. (ei toiminut minulla) keskikesän kesanto (ei sekään toiminut). Kyntö syksyllä tai keväällä vähensi vähän. Kultivointi -ei vaikutusta. Lohkolla jossa oli edellisenä vuonna ollut useita tuhansia hierakoita, ei kuitenkaan viime vuonna ollut kuin muutama. Tein myöhästetyn kylvön kauralla. Oikeastaan ainoa poikkeama normimenetelmiin oli erittäin tiheä kasvusto. Kylvötiheys oli 600 kpl/m2. Löysin brittitutkimuksen, jossa kehuttiin, että hierakka voi tehdä jopa 60 000 siementä joista osa voi itää vasta 10-20 vuoden kuluttua. Tuossa oppaassa mainittiin, että paras keino on kilpailuttaa se pois pelloilta. Eli (yli)tiheät kasvustot on ainakin minun lääkkeeni hierakka-alueille.

Kevätruis tai ainakin runsaskasvuinen syysruis peitekasvina lienee aika hyvä keino lähes minkä tahansa rikkakasvin tukahduttamiseen.

-SS-