Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Riittinen piste  (Luettu 12101 kertaa)

mooses

  • Vieras
Vs: Riittinen piste
Tätä sammaa asiaahan minä oon jo tavallaan kyselly, mutta näenä tuotantopanosten hirmunousun seurauksena kysyn, että millon se kamelin selekä katkijaa? Onkose viimmestään sillon, kun rehulasku on isompi ku maetotili?

Kysympä vaen  onko Heinolla lunta.Pakkasta ee vissiin tänä talvena.


Lunta vissiin melekeen metri, eli ihan haetalle asti. Pakkasta pijelly marraskuulta lähtien, pari kertaa kävässy nollan pinnassa. Kovin pakkaslukema on tikitaalin muistissa 29,8.. Ja melekeen jatkuvasti tuulee vennään suunnasta. Että kovvvaa talavea on pijelly

Teillä sitä onki sitte oikia talavi kun on pakkastaki. Täällä p-alueella vaen muutama pakkaspäivä.  Muuten onko maauskosi viellä tallella.

Maausko? oon minä sen sanan joskus kuullu ja sitä jopa tunnustanukki, mutta nyt sitä ei oo jälellä ku pikkuriikkinen nokare ja oon ajatellu että pisäskö laittaa se metalliseen lippaaseen ja hauvvata johonnii korpeen ison kiven juureen. Ja tehä siitä aarrekartta tulevie sukupolovie varten, että jos joku kuitennii sitä vielä haluvaesi kasvattaa...

Tuatahan seon kun net juuret on maassa ja syvällä. Nuoriso jatkaa sielläki. Sanokoon herrat mitä sannoo.

mooses

  • Vieras
Vs: Riittinen piste
Tätä sammaa asiaahan minä oon jo tavallaan kyselly, mutta näenä tuotantopanosten hirmunousun seurauksena kysyn, että millon se kamelin selekä katkijaa? Onkose viimmestään sillon, kun rehulasku on isompi ku maetotili?

Jos yhdenkuun matotili on pienempi kuin yhdenkuun rehulasku niin sitte kyllä loppu häämöttää .
   

 Tuo jos mikä kertoo juurrikin siitä  .Kyllä loppu häämöttää jo muutenki jos lukemat on tuallaasia

mooses

  • Vieras
Vs: Riittinen piste
Eiköhän kaikessa bisneksessä myös maatalousbisneksessä pitäisi laskea kannattavuutta. Veikkaan et yleisesti maataloudessa sitä lasketaan melko vähän. Maatalous on sen luonteista hommaa ettei myös nyt vaikka sen yhden kuukauden hetkellinen pakkaselle meno pitäisi vaikuttaa. Mutta jos alkaa pidemmän aikaa olemaan pakkasella niin jotakin kannattaisi alkaa tekemään eikä jatkaa perämetän hakkuuta tai urakoida kahta ksuheammin tai ottaa vielä toinenkin palkkatyö, että voi maataloutta jatkaa.

Ensimmäiseksi kannattaa mitata kaikki mahdollinen, kuinka paljon elukat syö, paljonko menee sähköä, entä vakuutukset ym. Mitä tarkemmin mittaat sen tarkemmat laskelmat saat. Sitten vain laskemaan. Mitä rehut maksaa, mitä rehujen teko, viljely jne. Maksaa. Ja niin edelleen. Valehdella ei kannata siinä ei petä kuin itseään.

Kyllä maidontuottaja nuo tietää .
No hyvä. Sittenhän Heinolla on kaikki tarvittava..

Mää sanon sul et verä jottain päähäs ja saat ikuisen karvalakin .
Maidontuottajilla on tiukkaa rahasta , ei kaikilla sillä pohjoiseen maksetaan suotuisillekkin alueille hyvää tukea , ne ketkä aikoinaan laajensivat ja raivasivat peltoa paljo pärjäävät .
Ongelma on pienemmillä tiloilla , peltoa vähän joten laajentamiseen ei rahkeet riittäneet .
Maidontuottajahinnat laskeneet , kulut nousseet .

Eihän lihasikoja harrastustoimintaa harjoittava tätä ymmärrä , lihasikaloista voi pitää taukoa ,myydä viljat silloin kuin huvittaa , velkaa sulla ei ole .

Mestari neuvoaan muita eli kiusaamaan .
Siel on kaikki kalorit , ei sulla voi olla nälkä .
Lapissa tuottaja voi tilata sorkan hoidon 400 km päässä olevalta sorkkahoitajalta ja maksaa kilometrirahat molempiin suuntiin .
Heinon kohdalla tilanne voi olla pikkuisen toisin . Pienitila , pienet tulot mutta kustanukset laukkaa .

Moni maidontuottaja on lopettanut huonon kannattavuuden kanssa .
Ei nyt tarvii heti hermostuu varsinkaan kun et ole asianosainen.

Niin se on kaikessa maataloudessa. Oikeaan aikaan kun teit oikeita päätöksiä ni pärjää viel. Tuuriakin tarvitaan jotta on ollut järkevää ja mahdollista laajentaa. Ja päättäjät tuoneet oman lusikkansa soppaan jakamalla tukia ei niin tasa-arvoisesti.

Väitän silti edelleen et nauta on kyllä suomessa se elukka joka eniten saa erilaisia tukia ja korvauksia ihan etelää myöden. Ero tulee muihin elikoihin vaan kasvamaan tulevaisuudessa. Eikä tuo maidonhintakaan niin kovin huono ole ollut. Ihan eu:n kärkeä. Ja tuottaa on saanut kuka tahansa vasta nyt äskettäkn valio alkoi suitsia tuotantoa. Muilla aloilla on kyllä jouduttu tottumaan rakennemuutokseen jo aiemmin..

Yksittäisen tilan kohdalla nämä ovat aina ilkeitä asioita. Sama se on itellä. Olispa aikoinaan laajentanut sikabisnestä niin tilanne voisi olla toisin. Nyt on siinä kiikun kaakun et kannattaako näin pienen määrän kanssa jatkaa..

Ja jos se sorkkahoitaja nyt ottais ihan rauhassa. Hengitä pari kertaa vaikka syvään jos se auttais..

Et taida oikein ymmärtää et ne on mun asiakkaitani . Mutta kun luot sellaista mielikuvaa maidontuottajilla menee hyvin niin alkaa korpeemaa , enkä ole tässä ainoa . Facessa sut on kirottu maanrakoon monta kertaa .

Sulla ei pitäis olla ongelmaa koska olet luomussa joten kylvät rahakaimpia kasveja peltoon , haistelet missä on kysyntää , lannoitteita luomuun löytyy viherlannoituksen jatkeeksi joten sulla ei ole hädänpäivää .
Mutta maidontuottajilla on tiukkaa rahasta .
On alueita joissa joissa tuet ovat aivan liian korkeat luonnonhaittoihin nähden , A,B ,C-i ja C-2 alue ei kuulu niihin .

Sorkka puhuu taaski paskaa. Mssä tuet on liian hyät Pöljä.Täh