Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Mela / Mata  (Luettu 1123 kertaa)

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Mela / Mata
Melasta varmaan lähes jokaisella viljelijällä on kokemusta - hyvää tai huonoa. Itteä alkoi pari asiaa ihmetyttämään. Ensinnäkin , jos viljelijä hoitaa asiansa sinne sähköisesti. Siis kirjautuu pankkitunnuksilla omiin tietoihinsa ja tekee sähköisesti tarvittavat hakemukset, jos sellaiselle on tarvetta. Lähettää liittet jne. nätisti ilman mela-asiamiehen turhaa vaivaamista, niin miksi mela lähettää päätökset postilla tai antaa päätöksestä kyllä tiedon hoitavalle taholle , joka sitten ilmoittaa  viljelijälle kielteisestä päätöksestä  8) Mutta omista tiedoista ei pysty katsomaan tehtyjä päätöksiä vaan "kielletyn ajosuunnan merkki" ilmestyy hiiren alle. Sellainen sähköinen asiointi palvelu joka toimii vaan toiseen suuntaan. Tosin soittamalla sen kielteisen päätöksen saa sähköpostiinkin , siis sen päätöksen jonka hoitava taho on saanut jo aiemmin  :o

Ja sitten niihin kaikki tietäviin ... no se sikseen. Ihmettelen että jos hoitava lääkäri tekee tutkimuslähetteen niin mela vastaa hoitavalle lääkärille  että tutkimus ei ole perusteltua eikä aiheellista. Ja jos ei ole aiheellista tutkia, niin sitä eivät kertoneet mikä mulla on rikki.  Toki mulle joskus mahdollisesti postissa tulevasta päätöksestä varmaan selviää, että kyse ei ole tapaturmasta  ::) 

Agronautti

• Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
Vs: Mela / Mata
Kysytääs täältä kun veropuhelimessa soi aina vain jonotusmusiikki ja täällä varmaankin löytynee omakohtaista kokemusta...

Viime kesänä jouduin ekaa kertaa eläissäin sairaslomalle kun jalkaterä  otti pipiä maataloustöissä  :-\..
Melalta sairauspv. rahaa tuli sitten vajaa 2 kk..

Niin että ilmoitetaanko noita mata-korvauksia  maatalouden 2 lomakkeella vai meneekö ne suoraan verottajalle ja itse ei tarvi muutakuin tarkastaa että ne näkyy omaverossa kun esitäytetty tulee...

Eläkelläisviljelijä

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kysytääs täältä kun veropuhelimessa soi aina vain jonotusmusiikki ja täällä varmaankin löytynee omakohtaista kokemusta...

Viime kesänä jouduin ekaa kertaa eläissäin sairaslomalle kun jalkaterä  otti pipiä maataloustöissä  :-\..

Niin että ilmoitetaanko noita mata-korvauksia  maatalouden 2 lomakkeella vai meneekö ne suoraan verottajalle ja itse ei tarvi muutakuin tarkastaa että ne näkyy omaverossa kun esitäytetty tulee...

Eiköhän ne silloin näy esitäytetyllä, jos siitä ennakonpidätys on tehty.

pig24

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Tuo on henkilökohtaista tuloa, ei maatalouden tuloa. Ne ei kuulu kakkoslomakkeelle.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Kyllä verottaja saa nuo tiedot ilman että itte ilmoittelee.

Nyt palautui näitä vanhoja ajatuksia tästä verostakin. Sijaisapumaksut aikoinaan ilmoitin 2-lomakkeella. Ja niinä vuosina kun oon oollut saikulla on siis verotettava maataloustulo ollut reilusti pienempi ,johtuen sijaisavusta. Oon vuosia ihmetellyt verottajan lähettämiä ennakkoverolappuja liian pieniksi ja miettinyt miksi se ei nosta, vaikka oon maksanut omatoimisesti lisäennakkoja. Taitaa syy löytyäkkin noilta vuosilta. Ne tiedot on jääneet siiten "kummittelemaa" eli on ollut myös ennakon pidätyksen alaista ansiotuloa. Ja vero on koostunut siitä ja pienistä ennakoista. No tämän vuoden ennakot on lähes riittävät, mutta monta vuotta päin persustaa.

Joka vuosi sama juttu, miten sen lisäennakon maksu onnistuukaan tässä vaiheessa vuotta?  ;D