Maitotiloilta lähtee lehmät ja emolehmätiloilla aloitetaan loppukasvatus .
Mihin perustuu näkemys emotilojen rupeavan kasvattamaan itse teuraaksi?
Luomutiloja siis tarkoitan . Kysymyksessä siis tilat joissa maito tehossa ja pellot luomussa . Jos alustaloppuun saakka pitää olla luomua monet harkitsevat lypsylehmistä luopumista koska luomumaito sopimuksia ei saa eikä navettaan kannata investoida .
Luomuemolehmistä monilla menee vasikat "tavanomaiseen" kasvatukseen . Jos se mahdollisuus loppuu alkavat monet kasvattaa itse vasikat .
Kukaanhan ei ole kaiketi sitä kieltämässä, että se luomuemotila ei voisi vasikoitaan myydä tavanomaisena tavanomaiselle tilalle kasvamaan.
Sellainen huhu on liikkeellä .
Maidontuottaminen luomusäännöillä mut myyminen tavanomaisena ei sekään ole kiellettyä ja tuskin tulee olemaan tulevaisuudessakaan. Onko se sitten kannattavaa riippuu varmaan siitä et mikä on väkirehun hinta?
Okei no tuollaista huhua mä en ole kuullut.
Mä olen kuullut/lukenut ainoastaan ne kaksi radikaalia muutosta, jotka vaikuttaa taviksen ja luomun yhteyteen.
Toinen on se et tavanomaisen lannan käyttöä ollaan kieltämässä tai ainakin rajoittamassa luomupelloilla ja toinen on se et koko tilan tuotannon tulee olla luomussa. Tähän jälkimmäiseen liitty nyt se huhu ministeriön palaverista kaiketi, ettei tätä ns. Kokotilaluomu ehtoa oltaisikaan toteuttamassa, jolloin tuskin lannan käyttöäkään kielletään..
[/quote]
Ensivuosi kai näin . Virallista kantaa en ole kuullut mutta touhuttu tosta o jo pidempään .