Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puinnit 2022  (Luettu 41961 kertaa)

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1579
Vs: Puinnit 2022
Tietysti kulkiessa tulee katseltua peltoja, reissussa kun on niin aikataulu jos antaa myöden niin vähän kierrellen.

Pappani sai aikoinaan hyviä jurttisatoja kun oli lohko hieman isompi kun sopimuksessa ja lusikoita tuli😅😅. Aikoinaan kun ajettiin turenkiin itse juurikkaat ja käytiin vesipurussa, niin kärryn kulmiin kasattiin kiviä, pienillä kuormilla tuli pientä sadonlisää. Näytteen otto kaira ei ottanut laidanvierestä. Kippipurussa sitten näkyi kenen kuormasta tuli paljon kiveä….

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 975
Vs: Puinnit 2022
Näyttivät puineen Aurajoen varressa jyrkkiä rinteitä. Syysvehnää, ohraa ja kevätvehnääkin, jos en nyt vauhdissa ihan väärin nähnyt. Onko se kuivuus nyt sitten tappanut ne rinteet vai kuinka? Ylempiä kohtia ja reunoja oli jätetty ajamatta, kun näyttivät vielä tieltäkin vihreiltä.

No näemmä ohraa puitiin vähän kauempanakin jokivarresta, ihan kulmakunnan ensimmäisiä kylvöjä. Ei ollut kyllä tähkät ihan nurinniskoin ainakaan vielä aamulla, kun ajoin ohi, mutta en tiedä sitten. Eli lievää liikehdintää on jo, mutta kyllähän leijonanosa alueen viljoista on vielä ihan raakoja, kuten pitäisikin vielä olla, kun lämpösummaa ja kasvupäiviä kyttää (touot tehtiin pääosin toukokuun 15. ja 25. päivän välissä) . Naapurikylällä on yhdellä isännällä ruista, se oli vielä tukevasti pystyssä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9767
Vs: Puinnit 2022
Voin suoraan tunnustaa että ihan viduiks meni mun viljat. Aikainen vertti ohra ja kevään hukkumisten jälkeen vironneet yksilöt on ihan vihreitä, vaikka vieruskaveri nuokkuisi jo pää polvissa. Lisäksi joka lohkolla kuivapaska lantana , joten sen tehohan alkaa vasta näin syksyllä. Osa ehkä pitää kuivattaa ittelle ja loppu myydä littuviljamiehille. Jos nyt joskus piskojen välis mitään eres puiraan.

Perussuomalainen porvari

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4701
Vs: Puinnit 2022
Justiin, kyllä mää kattelen viljelyksiä kulkeissani. En varta vasten mihinkään lähde kyttäilemään. Ikänsäkun tässä on siitä pellosta elantonsa saanut kiinnostaa se ala edelleen. Mitä erikoista siinä lie sitten eräiden mielestä on. Kulkeissani myös todennut että entistä vähemmän näkee lehmiä laitumella. Melkein pitää pysähtyä katselemaan karjalaumaa. Metsitetyt persporvarin(mitään aikaansaamaton luuseri) pellot myös joskus tullut nähtyä. No eipä se sureta yhtään, eipä saa koskaan niistä räkämännyistä myytävää puuta , yhtä kieroja ja lenkoja ovat kuin isäntänsäkin, lienee kairalla ne taimet istutellut.

Jeesus et oot sekasin. Koskaan en ole metsittänyt aariakaan peltoani enkä metsitä. Hiukan olen raivannut. Olen moittinut Sepeä kun se metsittäny peltonsa.

 Voi Jeesus sunki kanssas, vanhus. Ota iltalääkkeesi ja mene levolle. Hyvällä tuurilla voit vielä herätäkin aamulla 🤣🤣🤣

Filosofi

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 975
Vs: Puinnit 2022
Mikä siinä nyt on niin vaikeeta käsittää kun mää kirjootin että näin puitavan kauraa, ja saakutti sentäs tänään sitten puitiin ohraa. Eiköös aloitus ollut ihan puinnit 2022.Ja kuinka edistyneet. Se nyt sitte menikin täysin tunteisiin kun eräät ei päässeet kertomaan aloituksistaan.

En mää ymmärrä. Ehkä olen mulkku ja utelias mut kyl mua ainakin kiinnostaa mitä muut tekee. Missä puidaan, miten tulee satoa jne.


Pitäisin ihmeellisenä pikemminkin sitä, jos maanviljelijä ei ole lainkaan kiinnostunut muiden maanviljelijöiden touhuista. Eikö se olisi vaikeaakin kulkea tietä myöden niin, ettei vahingossakaan näkisi, mitä muiden pelloilla tapahtuu? Seuraamalla muita saa itsekin kallisarvoista oppia. Voin sanoa, että kukaan ei ole valmiina tänne tullut eikä täältä lähtenyt, eikä tällaista tule koskaan tapahtumaankaan. Seuraavathan muidenkin alojen toimijat omaa alaansa ja mitä muut alan toimijat puuhavat. Mutta jos maanviljelijä sivusilmällä seuraa mitä aukealla tapahtuu ja tuliko naapurille yhtä huono ohrasato, kirotaan se alimpaan helvettiin uteliaisuudesta ja tekemisenpuutteesta.

Mikkiss

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 137
Vs: Puinnit 2022
Rauhaa miehet rauhaa.
Kyllä ne sieltä kypsyy aikanaan, aina on kypsynyt.
Tänään kävin planettia kurkkaamassa, joko alkais päät kääntyä. No ei ala. Vihreää sivuversoa tulossa päätähkän rinnalle niin pirusti. Voisi sanoa että pellot näyttää vihreämmältä kuin reilu viikko sitten. Kyllä tässä jotain muuta tekemistä täytyy keksiä ainakin pariksi viikoksi.

Samaa havaittu planetissa, enemmän vihriää versoa lohkossa johon sateet tuli myöhemmin. Toinen lohko joka sai sadetta paremmin heinäkuussa on tasaisemmin valmistunut. Kaura näyttää paremmalta, varmaan pyhänä saa kokeilla..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9767
Vs: Puinnit 2022
Tuosta edellisestä kirjoituksesta ( tai sen edeltäjästä) tuli mieleen hukkakaura tarkastukset. Miten helposti ne löytyvätkään autolla toisten viljelysten ohi ajaessa. Näkee kaikki puskat ihan maantieltä ja omilla lohkoilla pitää kävellä joka ruiskutusuraa.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5142
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Puinnit 2022
Tuosta edellisestä kirjoituksesta ( tai sen edeltäjästä) tuli mieleen hukkakaura tarkastukset. Miten helposti ne löytyvätkään autolla toisten viljelysten ohi ajaessa. Näkee kaikki puskat ihan maantieltä ja omilla lohkoilla pitää kävellä joka ruiskutusuraa.
Eipä kai niitä auton ikkunasta kaikkia nää mut jos pellon omistaja ei vaivaudu niitä edes tarkistamaan niin sit niitä voi olla niin paljon jo et näkyy autonkin ikkunasta.

Ja kyllä aina ei löydy vaikka vierestä kulkee ja seuraavana kertana sit löytyy..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5142
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Puinnit 2022
Mikä siinä nyt on niin vaikeeta käsittää kun mää kirjootin että näin puitavan kauraa, ja saakutti sentäs tänään sitten puitiin ohraa. Eiköös aloitus ollut ihan puinnit 2022.Ja kuinka edistyneet. Se nyt sitte menikin täysin tunteisiin kun eräät ei päässeet kertomaan aloituksistaan.

En mää ymmärrä. Ehkä olen mulkku ja utelias mut kyl mua ainakin kiinnostaa mitä muut tekee. Missä puidaan, miten tulee satoa jne.


Pitäisin ihmeellisenä pikemminkin sitä, jos maanviljelijä ei ole lainkaan kiinnostunut muiden maanviljelijöiden touhuista. Eikö se olisi vaikeaakin kulkea tietä myöden niin, ettei vahingossakaan näkisi, mitä muiden pelloilla tapahtuu? Seuraamalla muita saa itsekin kallisarvoista oppia. Voin sanoa, että kukaan ei ole valmiina tänne tullut eikä täältä lähtenyt, eikä tällaista tule koskaan tapahtumaankaan. Seuraavathan muidenkin alojen toimijat omaa alaansa ja mitä muut alan toimijat puuhavat. Mutta jos maanviljelijä sivusilmällä seuraa mitä aukealla tapahtuu ja tuliko naapurille yhtä huono ohrasato, kirotaan se alimpaan helvettiin uteliaisuudesta ja tekemisenpuutteesta.
No näin olen ajatellut asian olevan. Enkä aio toimintaani muuttaa, kyl edelleen kiinnostaa mitä muut tekee.

Mitä siihen evp:n mainitsemaan hätäilyyn tulee niin itse huomannut et jokaiseen kylään mahtuu aina tämä hätäilijä. Monesti puheissa hänellä on aina kovimmat sadot ja kaikki suttaantuu muutenkin ilman ongelmia.  ;D totuus on sit ehkä hieman toinen..

Ja tasapuolisuuden nimissä täytyy sanoa et jokaiseen kylään mahtuu myös se viljelijä jolle viimeinen kylvöpäivä tulee aina liian aikaisin..  ;D

Viimeksi muokattu: 12.08.22 - klo:23:48 kirjoittanut ja101

Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puinnit 2022
Rauhaa miehet rauhaa.
Kyllä ne sieltä kypsyy aikanaan, aina on kypsynyt.
Tänään kävin planettia kurkkaamassa, joko alkais päät kääntyä. No ei ala. Vihreää sivuversoa tulossa päätähkän rinnalle niin pirusti. Voisi sanoa että pellot näyttää vihreämmältä kuin reilu viikko sitten. Kyllä tässä jotain muuta tekemistä täytyy keksiä ainakin pariksi viikoksi.

Samaa havaittu planetissa, enemmän vihriää versoa lohkossa johon sateet tuli myöhemmin. Toinen lohko joka sai sadetta paremmin heinäkuussa on tasaisemmin valmistunut. Kaura näyttää paremmalta, varmaan pyhänä saa kokeilla..
Viime vuosien perusteella, tuntuu siltä, että varsinkin ohrassa jonkinasteinen jälkiversonta on enemmän sääntö kuin poikkeus. Myönnän, että ajoin hiukan lisää typpee kesäkuussa, mutta piti tulla reilusti sateitten alle. Yksi kiusallisimista ilmiöistä mitä viljelyssä voi olla. Onneksi pääkasvuston valmistumiseen menee vielä aikaa, joten olisi toiveita, että versontakin siitä vielä vaalenee. Kuivurissa pyörimistä on kuitenkin luvassa, ei mahda mitään.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Puinnit 2022
Kaurasta on täälläpäinTM tulossa päällikkösato. Muutamat alotellu ja pulleaa painavaa jyvää tulee niin että puiman remmit vaan sauhuu.

Saas nähdä mitä tulevat sateet tekee donien suhteen...
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3397
Vs: Puinnit 2022
Justiin, kyllä mää kattelen viljelyksiä kulkeissani. En varta vasten mihinkään lähde kyttäilemään. Ikänsäkun tässä on siitä pellosta elantonsa saanut kiinnostaa se ala edelleen. Mitä erikoista siinä lie sitten eräiden mielestä on. Kulkeissani myös todennut että entistä vähemmän näkee lehmiä laitumella. Melkein pitää pysähtyä katselemaan karjalaumaa. Metsitetyt persporvarin(mitään aikaansaamaton luuseri) pellot myös joskus tullut nähtyä. No eipä se sureta yhtään, eipä saa koskaan niistä räkämännyistä myytävää puuta , yhtä kieroja ja lenkoja ovat kuin isäntänsäkin, lienee kairalla ne taimet istutellut.

Jeesus et oot sekasin. Koskaan en ole metsittänyt aariakaan peltoani enkä metsitä. Hiukan olen raivannut. Olen moittinut Sepeä kun se metsittäny peltonsa.

 Voi Jeesus sunki kanssas, vanhus. Ota iltalääkkeesi ja mene levolle. Hyvällä tuurilla voit vielä herätäkin aamulla 🤣🤣🤣
Voi voi sentäs , kyllä persupojulla on nyt tosi paha olla. Alat nimittelemään ja sohimaan ympäriinsä kun hiukan saat nenilles. Sää se kairailet puuntaimia peltoos se on jo pitkään ollut tiedossa. Mut turhaa touhua pusikoituneethan ne on jo muutoinkin, mikään muu ei enää kasva kuin ohdake ja sekin kituu.

Perussuomalainen porvari

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4701
Vs: Puinnit 2022
Justiin, kyllä mää kattelen viljelyksiä kulkeissani. En varta vasten mihinkään lähde kyttäilemään. Ikänsäkun tässä on siitä pellosta elantonsa saanut kiinnostaa se ala edelleen. Mitä erikoista siinä lie sitten eräiden mielestä on. Kulkeissani myös todennut että entistä vähemmän näkee lehmiä laitumella. Melkein pitää pysähtyä katselemaan karjalaumaa. Metsitetyt persporvarin(mitään aikaansaamaton luuseri) pellot myös joskus tullut nähtyä. No eipä se sureta yhtään, eipä saa koskaan niistä räkämännyistä myytävää puuta , yhtä kieroja ja lenkoja ovat kuin isäntänsäkin, lienee kairalla ne taimet istutellut.

Jeesus et oot sekasin. Koskaan en ole metsittänyt aariakaan peltoani enkä metsitä. Hiukan olen raivannut. Olen moittinut Sepeä kun se metsittäny peltonsa.

 Voi Jeesus sunki kanssas, vanhus. Ota iltalääkkeesi ja mene levolle. Hyvällä tuurilla voit vielä herätäkin aamulla 🤣🤣🤣
Voi voi sentäs , kyllä persupojulla on nyt tosi paha olla. Alat nimittelemään ja sohimaan ympäriinsä kun hiukan saat nenilles. Sää se kairailet puuntaimia peltoos se on jo pitkään ollut tiedossa. Mut turhaa touhua pusikoituneethan ne on jo muutoinkin, mikään muu ei enää kasva kuin ohdake ja sekin kituu.

Voi hellalettas ja duudelis sentään. Tohtori huu on oikein pahalla mielellä. Mene tuonne, pappa, nurkan taakse itkemään menetettyä nuoruutta😭😭😭 kyllä se sitten helpottaa.🤣🤣🤣

Tule sen jälkeen seniili vanhus mun maille ja näytä yksikin peltoaari jonka olen metsittänyt. Jos löydät maksan sulle vuoden Tenat joita saat sitten vaihdella kun alkaa tiuruumaan pussihousuistas jatsarin vartta pitkin jalkarättiisi.🤣🤣🤣

mikkemakke

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26
Vs: Puinnit 2022
Aina puidessa Reettaa muistuu mieleen kuinka kamalaa touhua se taas onkaa ja sit kuitenki taas kylvää sitä.
Ei oikein osaa kaatunut 170cm korsi mennä puimurin pöydältä sisään. Ja satokin vaikuttais olevan edellisvuosiin nähden heikko.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19963
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Puinnit 2022