Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lypsyrobotti, maitotaloutemme tuho.  (Luettu 13099 kertaa)

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Lypsyrobotti, maitotaloutemme tuho.

kovasti pp kadehtii toisten tukia ::)

olihan tuosta new yorkin tilasta juttua pari vuot sitten tehokkaimpia tiloja maailmassa,toivoi että tälläisillä pienillä (2500 lehmää) tiloilla pärjäisi myös jatkossa keskilännen tiloja vastaan.

Ihmeen kauan odottelevat seuraavaa roboinvestointia. Tietty nyt on tilanne paha, mutta ei edes pari loistavaa vuotta laittanut lisärobojen hankintaa liikkeelle.


***Nousi heidän roboluku 10=>20 kpl pari vuotta sitten

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Lypsyrobotti, maitotaloutemme tuho.
Perustuu halpaa Meksikolaiseen työvoimaan. 5 USD/h jos saa työvoimaa, niin ei paljo kannata robottia laittaa.

Toi on aika vanhaa juttua jo. Maahanmuuttoa on kiristetty jo muutama vuosi ja palkat alkaa olla 10-12 taalaa/h tasolla. Pärjäävätten vertailussa sikäläisittäin aivan mukavasti.
Olisko jo niin paljon... Vielä 2004 olivat tuolla tasolla. Kanadassakin metallipajoja, joissa kanukeille maksettiin reilu 10CAD/h (n 6,5€/h) bruttona, josta meni vielä n 20% veroja yms maksuja. Normipäivä oli aamu 7 - ilta 6:teen, välissä tunnin ruokkis ja kaksi kahvitaukoa, ei ylityö korvauksia. Tosin eipä siellä elinkustannuksetkaan ressanneet pahasti... ;)

2007 tilasto näytti kartalla tuolta. Tosin siel kalifornias oli alle kympin tuntipalkkoja, mut pohjoisessa mentiin yli 13 taalan. PD julkasee joka vuosi maataloustyöntekijöiden keskipalkan alueittain ja eri tuotantosuunnille jaoteltuna, en tosin jaksanut etsiä sitä tähän hätään.....
Keskiarvo on keskiarvo.  ;) On siellä ihan aitoja Jenkkejäkin töissä, jotka saa taatusti pareeta palkkaa, vaikka Meksikaani tekisikin paremmin töitä. Tosin osin taitaa olla sama homma Suomessa...  ::)

Sinänsä se on aivan sama, koska tuo tuntipalkka ei varmaan ratkaise lypsyjärjestelmän valintaa Kaliforniassa.

Viimeksi muokattu: 05.04.09 - klo:09:04 kirjoittanut SomeBody77

Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Lypsyrobotti, maitotaloutemme tuho.
Eiköhän a-b-alueen maitotalousyrittäjän ole jo tappanut ahne c-alueen tissinkoittaja.

Istumalla yhteisessä veneessä hokemalla, mulle mulle mulle mulle mulle mulle mulle mulle mulle mulle mulle mulle mulle mulle mulle mulle mulle mulle mulle mulle mulle mulle mulle mulle mulle mulle

voisit timo vetää pääsi pe#####täsi ja lopettaa mantraamisen 8)
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Lypsyrobotti, maitotaloutemme tuho.
***Nousi heidän roboluku 10=>20 kpl pari vuotta sitten

No sitten! Jollain aikavälillä täytyy päästä käymään tuonne....
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.