Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kalkkikone Ponsse  (Luettu 3212 kertaa)

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Kalkkikone Ponsse
Muistaako kukaan? Itse olen tästä noiden koneiden syntypajan vierestä ja paljon tarinoita kuullut. Onko teillä muistikuvia noista koneista tai peräti kuvia?

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Kalkkikone Ponsse
Muistaako kukaan? Itse olen tästä noiden koneiden syntypajan vierestä ja paljon tarinoita kuullut. Onko teillä muistikuvia noista koneista tai peräti kuvia?

Kuvia ei taida olla mutta mun pellolla ainakin ajeli 2 sellaista yhtä aikaa. Sattuivat molemmat olemaan ohi menossa samaan suuntaan niin ajoivat sitten kahdella koneella.
Oikeaoppisesti kuperalla mutta jäisellä tiellä onneton kun ei tahtonut pysyä sivuliukkailla teloilla millään ojien välissä. Onneksi raamit riittivät ojassakin kulkemiseen ja liittymän kohdalta pääsi taas aina takaisin tielle... jonnekin suolle taisivat toisen hukuttaakin. Mun lohkoillani ei ollut kantavuusongelmia.

Pro

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 208
Vs: Kalkkikone Ponsse
Näistä olisi kyllä mukava kuvia nähdä. Jossain näin kuvissa kauan sitten mutta en millään muista missä.   ::)
Tästä tähän.

FMJ

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 314
Vs: Kalkkikone Ponsse
Ponsse teki nelipyöräisestä S20 mallista suoraan noita kalkkikoneen alustoja, takana puolitelat.

https://www.koneviesti.fi/koneklassikot/artikkeli-1.1141851

Paalimies

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1547
Vs: Kalkkikone Ponsse
Ponsse alusta juu. En tiedä oliko mitään päälirakenteita siinä kun pajalle tuli, tuskin. Ponsset teki ymmärtääkseni uusista koneista. Kockum pohjoinen oli käytytty aihio minkä teki ensimmäisenä. Paja teki silloin Veko lietevaunuja ja nykyisin tekee halleja. Monet kerrat katselin koulun ikkunasta kun menivät.

Niitä oli ainakin pelkillä isoilla etupyörillä ja etuteloilla olevia, takana oli telat. Jonain talvina oli kärkiaura nokalla millä ajo urat auki pahemmista mäistä. Jonain vuosina 84-87talvina oli lunta täälläkin toistametriä.