Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Itämerivähennys  (Luettu 2041 kertaa)

seegeri

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1941
Itämerivähennys
Täyttääkö kartellin tunnukset? Olisiko eu:n mahdollistapuuttua epäreiluun kauppatapaan, suomessa ei kukaan puutu. Ostajista kun joku rikkoisi kartellin niin muut jäisivät muut ilman viljaa
Ei ketään myisi enää -50e/tonni.  Onko siellä joku kiristys homma jolla ostajat pidetään kurissa, ei lipsuta. Selvä kartelli kuka puuttuu tähän jo lopulta ja vääryys korjataan takautuvasti 25 vuoden takaa.

Eemeli

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21949
Vs: Itämerivähennys
Ja jos kuivuus jatkaa tuhojaan, saavat ulkoa sitä halpaa itämerivähennettyä viljaa.

seegeri

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1941
Vs: Itämerivähennys
Osu ja uppos

JäyhäJököttäjä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 282
Vs: Itämerivähennys
Tämä se on sellainen ikuinen ihmetyksen aihe? Mutta kenenpä se kuuluisi pitää viljelijöiden puolta? Tuoda jatkuvasti esille huonoa hintaa, mahdollista kartellia jotta se saataisiin tutkintaan jne jne kaikkea mahdollista? Eikös se MTKlle kuuluisi? Kuuluuko mitään? No ei, ollaan hiljaa kuin k.si sukassa. Mutta annas olla, jos maidon hinta hiukan laskee, Sitä rummutetaan kaikissa tiedotusvälineissä, katastrofeja maalaillaan ja traktomarssia pukkaa. Kuulostaako tutulta?

Ongelma on siinä, että samassa etujärjestössä on sekä niitä, joille vilja on lopputuote, josta täytyy saada kaikki tulot, että niitä, joille se on tuotantopanos eli kustannus. Käytännössä on mahdoton ajaa molempien etuja yhtä aikaa. Ja sehän on jo nähty, kenen etuja sitä ajetaan.

Ja nyt kun carhut ja kumppanit huutaa kurkku suorana, että "Mukaan toimintaan ja muuttamaan linjaa", niin eihän sen niin kuulu mennä. Maksan erään korkeakoulutettujen ammattiliiton jäsenmaksua ja oletushan on se, että kun minä hoidan oman osani eli maksan jäsenmaksuni, niin liitto hoitaa sillä maksulla oman osansa eli ajaa minun etuani, minun ei tarvitse olla mukana toiminnassa varmistaakseni, että liitto ajaa minun etujani. Eikä kuulu olla.

Mutta mitäpä itse asialle eli viljan huonolle hinnalle voisi tehdä? Jos alkaa puuhata omaa etujärjestöä, joka on käytännössä ainoa mahdollisuus, niin saa leiman petturina ja veneen keikuttajana ja vaikka minä. Niin että ei kai ole muuta mahdollisuutta kuin kärsiä huonosta hinnasta. Tai se toinen mahdollisuus on oma vientifirma. Jota on yritettykin. Tuossa on vain se pieni ongelma, että ns vanhoilla toimijoilla on vahva kassa. Sitä ei ihan helpolla rahoiteta väliaikaisesti paria laivallista viljaa. Siinä kun pitää ostaa ensin ja maksaa pois ja rahat tulee sitten joskus kun laiva on määränpäässä. Kysyy vahvaa kassaa. Ei ihan helppoa.