Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Multiva Cerex  (Luettu 12960 kertaa)

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Vs: Multiva Cerex
Multivalla olivat tulleet siihen tulokseen että kaura meneeparemmin kun ottaa karistaja-akselin kokonaan pois.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Multiva Cerex
Eikö Cerexissä ole sulkuluukkuja tai pohjaläppää joita avaamalla saa syöton suuremmaksi? Se että kaura pelkästään holvautuisi niin paljon ettei syöttörullille valu tarpeeksi kuulostaa oudolta.

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Vs: Multiva Cerex
On pohjaläppä mutta kun kauran kulku loppuu ei auta vaikka pohjaläpän avaisi kokonaan. Tukkeutuneista rihloista ei tule mitään ja muualta valuu. Jonkinlainen holvaantuminen kaiketi tapahtuu. Parhaiten sain menemään siten että täytin kauran säiliön takaosaan, siten että rihlojen päälle tuli kauraa max. 30-35cm. kerros. Rihlat oli niin auki kuin sai ja vaihteisto 9,5:lla. Tällöin meni Niklasta noin 230kg./ha

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Multiva Cerex
On pohjaläppä mutta kun kauran kulku loppuu ei auta vaikka pohjaläpän avaisi kokonaan. Tukkeutuneista rihloista ei tule mitään ja muualta valuu. Jonkinlainen holvaantuminen kaiketi tapahtuu. Parhaiten sain menemään siten että täytin kauran säiliön takaosaan, siten että rihlojen päälle tuli kauraa max. 30-35cm. kerros. Rihlat oli niin auki kuin sai ja vaihteisto 9,5:lla. Tällöin meni Niklasta noin 230kg./ha

Onko seinät liian loivat vai mikä tuon aiheuttaa ? Uteliaisuuttani kysyn .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7091
Vs: Multiva Cerex
Olen ymmärtänyt, että kone on täys susi. Nämä ovat vain kuulopuheita, mutta keskustelujen perusteella puheet taitavat olla totta. En tiedä pilaako nuo koko Multiva merkin maineen. Tuskin, jos jotain muutoksia saisivat aikaan noihin romuihin.

Ois kiva tietää mikä koneessa "sutta"?

Alle 100ha nyt kylvettynä omalla, eilen 20ha kauraa eikä minkäänlaista ongelmaa. 250kg/ha oli tavoite, toteutuma jäi hiukan alle mutta ei haittaa. Syöttöä ois ollut vara isontaa, pohjaläppäkin oli normaalissa asennossa eli ykkösellä. Naapurissa 200ha tuli täyteen tänään eikä sielläkään syötön kanssa ongelmaa.

Tiettyjä typeryyksiä koneessa kyllä on, mm. heinänsiemen kylvölaite (ei saa starttiputkia, ISO miinus!) koneen takana ja työtaso+kaiteet suunniteltu ilman heinänsiemenlaitetta, ahdasta ja heinänsiemen pusseja ei saa koneen päälle helposti kuin trukkilavalta kaiteiden yli. Muuten suuri vaara repiä säkit rikki kaiteiden välistä nostellessa.

Mulla Isobus-kone, joten vaihdelaatikot sekä siemenellä että apulannalla, apulantapuolen säätö toimii hienosti mutta siemenpuolen kiertokokeet ei tunnu pitävän paikkansa oikeen mitenkään. Ja säätötaulukkotarra ihan hupijuttu, ei mee sinne päinkään mitä taulukoissa , millä nyt ei käytännön merkitystäkään kun kiertokokeet otettava.  Tänä iltana kylvin ohraa, piti mennä 259kg/ha suunnitelman mukaan, kiertokoe näytti reilu 270kg/ha ja annoin olla. Eka koneellinen suht tyhkäksi ja toteuma 225kg/ha ::) Tosin oli peitattu bariton+starphos CMZ seoksella, joka tekee siemenistä tahmeita mutta isoja on erot kiertokokeen ja toteuman välillä. Normaalisti peitattua tuntuu menevän taas enemmän ku kiertokoe, joten säätöjen ja koneen opettelua, että tietää miten säädöt vaikuttaa. Lisänä säädön hankaluuteen progressiivinen säätökäyrä, jyrkkenee loppua kohden joten yhden säätövälin ero on huima ollaanko alku vai loppupäässä vaihdelaatikon säätöasteikolla. Muiden koneiden vaihdelaatikoista ei kokemusta, pl. kauan sitten Jukon vaihdelaatikko jossa selkeät vaihteet.

Niin, ja omassa ei oo karistaja-akselia siemenpuolella.

Täydellistä ei lie olekaan, mutta hankala sanoa onko näihin oloihin Junkkari sitten parempi kun en oo sellaisella uudella kylvänyt. Kavereilla on ja ovat tykänneet.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Vs: Multiva Cerex
Oliko kaura peitattua?
En ole peittaamatonta vielä kylvänyt, täytyy ensi keväänä kokeilla.
Siis juu, en sanoisi konetta sudeksi laisinkaan. Erittäin tyytyväinen olen  koneeseen, kauran kanssa ainoat ongelmat mutta eiköhän nekin saa selvitettyä. Kieltämättä on ollut näinä parina vuonna aika kevyttä siementäkin kuivuuden takia.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8336
Vs: Multiva Cerex
Ei oo kokemusta koneesta ja ehkä jos jonkun naapurilla on ja mulla ei, niin saattaa sekin herättää mielipiteitä. Joten kuulopuheiden kanssa ollaan. Toisaaltahan olisi hyvä tietää murheita ja harmeja koneesta kuin koneesta.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7091
Vs: Multiva Cerex
Oliko kaura peitattua?
En ole peittaamatonta vielä kylvänyt, täytyy ensi keväänä kokeilla.
Siis juu, en sanoisi konetta sudeksi laisinkaan. Erittäin tyytyväinen olen  koneeseen, kauran kanssa ainoat ongelmat mutta eiköhän nekin saa selvitettyä. Kieltämättä on ollut näinä parina vuonna aika kevyttä siementäkin kuivuuden takia.

Mun kaura oli omaa tossia, lajiteltua -17 vuoden Avantia, joka komeaa tavaraa. Nyt on koneessa Niklasta, peittausainetta en tullut kattoneeksi ku tuli kiire viemään siemenkuormaa etäpelloille, kiertokokeen teko jäi aamuksi. Mutulla tuntui liukkaalta tavaralta. Tyhjensin koneen edellisestä eli aiemmassa viestissä kertomastani Arild-ohrasta. Todella tahmeasti tuli ulos vaikka pohjaläpät auki, paineilmaa puhalsin puimurin putsaussarjalla vuorotellen jumittaviin syöttölaitteisiin "vapaassa pudotuksessa". Osassa siemeniä oli hiukan vihneen pätkää kiinni, lisänä tuo hivenpeittaus.

Yhtään kantoa tai kiveä ei oo kiilautunut vantaiden tai sulkijapyörän väliin. Vieskalaisen vanhalla vantaalla sopivat kivet ja varsinkin kannon palat oli varmoja jumin kerääjiä. Eli tasaisesti muokatulla pellolla toimii hienosti, bonuksena voi painattaa liittymien tms. kohdalla hyvin helposti. Ihmetyttää miksi Isobus-koneessa ei ole painatukselle mekaanista viisaria koneessa, kuten norminäytöllä olevalla koneella. Usein tulee katsottua samalla taaksepäin kun säätää, niin ei tarttis vilkuilla näytöltä missä paineessa mennään. Eka kylvöt tulee just nyt oraalle, ekat piikit päisteen pintaan varisseissa siemenissä,  kohta ponnistaa oikeaan syvyyteen kylvetytkin, reilu 2 viikkoa sitten kylvetyt. Kosteutta riittänyt, ois riittänyt sentin kylvösyvyys  :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)