Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pienen pihattonavetan kustannukset  (Luettu 11958 kertaa)

tuleva maajussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Pienen pihattonavetan kustannukset
Hei kyselisin paljonko mahtaisi maksaa n.30 neliön yksinkertainen pihatto 3lle Lapinlehmälle? Entä samanlainen setti 3lle Ylämaankarjan lehmälle? Tulossa siis kotieläinpihaa varten tämä kustannusarvio eli ei tarvita lypsykoneita eikä muita erikoisia koneita. Ainoa mitä tarvitsisi olla Lapinlehmillä on valaistus, ilmanvaihto ja lämmitettävät juoma-automaatit ja ylämaankarjalla riittää valaistus, ilmanvaihto ja lämmitetty juoma-allas, joita hevosillekin myydään. Eläimillä vapaa kulku ulos ja sisään. Jos joku osaa kertoa edes arviota sinne päin niin olisi hienoa jos hän vastaisi.

Viimeksi muokattu: 15.07.19 - klo:17:47 kirjoittanut tuleva maajussi

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12038
Vs: Pienen pihattonavetan kustannukset
Voit katsella merikonttia. Lannat pitää jossain vaiheessa ajaa ulos (kun kuivitus oljella), joten oviaukosta pitäisi mahtua Ville tms. Pitkää merikonttia on käytetty hevospihattona. Ympärille tarha. Hintoja sopii googletella.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Pienen pihattonavetan kustannukset
Jos teet käytetyistä sähköpylväistä ja käytetystä kattopellistä pienen (kolmiseinäisen) katoksen, niin ei paljoa maksa, jos itse teet. Kallein osa on tuo juoma-allas. Jostain tuuliverhosta (sekundaviira) seinät tai ulkonäkösyistä rakolautaa.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Vs: Pienen pihattonavetan kustannukset
Sähköpylväät tai tuo merikontti. Oikein ison jos haluaa, niin sivusta kontit auki ja väliin harjakatto.

Juoma-altaaseen/kuppiinkin löytyy monesti välineet omasta takaa kun vähän soveltaa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9597
Vs: Pienen pihattonavetan kustannukset
Pitääkö noilla ylämaalaisilla olla joku katos? Sen vähän mitä noita nähäny, niin taivas alla ne on mammiskellu. Lumi sateellakin lumi ei edes päältä sula.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Pienen pihattonavetan kustannukset
Pitääkö noilla ylämaalaisilla olla joku katos? Sen vähän mitä noita nähäny, niin taivas alla ne on mammiskellu. Lumi sateellakin lumi ei edes päältä sula.
Käsittääkseni ainakin tiheä pusikko mihin pääsevät suojaan. Pusikon tiheydenhän määrittää tarkastaja sitten tarkastuksen yhteydessä..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

tuleva maajussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: Pienen pihattonavetan kustannukset
Jotain konkreettista hintaa hakisin koska ei paljon on niin suhteellista. Riippuu keneltä kysyy. Itse kun olen melko köyhistä oloista on tottunut sanomaan ei paljon vain alle 100€ ostoksista ja oletan että tuo on tuhansia ehkä lähempänä 10 000€ tarkoitus siis tehdä ihan puu/metallihallin tyylinen korkea pihatto ikkunoilla jossa sisällä mahtuu olemaan myös heinähäkki ja sitten nuo lämmitetyt vesiautomaatit. Kaikki tarvikkeet tarkoitus ostaa uutena ja ihan peruslaatua ei huonoa, koska esim puu tulee omasta takaa että vaan lautojen sahauksesta joutuu maksamaan, jos puusta tekee. Tarkoitus on näillä lehmillä myös vasikoita teettää joten muistaakseni suunnitelin n. 33 neliöisen rakennelman. Pihattoon tulee halli ovi toiseen päähän josta pääsee Avantilla sisään työntämään paskat pois. Ylämaan karjalle taas tulee kolme seinää ja katto, mutta sisäpinta-ala on sama eli 33 neliötä.

Viimeksi muokattu: 16.07.19 - klo:07:45 kirjoittanut tuleva maajussi

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9597
Vs: Pienen pihattonavetan kustannukset
Jotain konkreettista hintaa hakisin koska ei paljon on niin suhteellista. Riippuu keneltä kysyy. Itse kun olen melko köyhistä oloista on tottunut sanomaan ei paljon vain alle 100€ ostoksista ja oletan että tuo on tuhansia ehkä lähempänä 10 000€ tarkoitus siis tehdä ihan puu/metallihallin tyylinen korkea pihatto ikkunoilla jossa sisällä mahtuu olemaan myös heinähäkki ja sitten nuo lämmitetyt vesiautomaatit. Kaikki tarvikkeet tarkoitus ostaa uutena ja ihan peruslaatua ei huonoa, koska esim puu tulee omasta takaa että vaan lautojen sahauksesta joutuu maksamaan, jos puusta tekee. Tarkoitus on näillä lehmillä myös vasikoita teettää joten muistaakseni suunnitelin n. 33 neliöisen rakennelman. Pihattoon tulee halli ovi toiseen päähän josta pääsee Avantilla sisään työntämään paskat pois. Ylämaan karjalle taas tulee kolme seinää ja katto, mutta sisäpinta-ala on sama eli 33 neliötä.

Siitä vaan suunnitelmista tarvikkeiden määriä laskemaan ja mietiskelemään mitä mikäkin maksaa. Yksittäisten tuotteiden hintoja on netti nykyään pullollaan mutta 33m2 pihatosta ei kukaan ole kuullutkaan. Taloudellista järkeähän sun ajatuksessa ei varmaankaan ole, mutta eipä näissä maataisteluissa muutenkaan. Sen tiedä , että kahden 33m2 rakennuksen tekemisessä nyt ei ole mitään järkeä. Jotenkin nuo elukat pitäis mun mielestä saada "turvallisesti" samaan rakennukseen. Tai siis eihän ne ylämaalaiset siellä rakennuksessa viihdy. Ne on pihalla, mutta jos niille pitää varata tilaa johonkin ladon nurkkaan.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: Pienen pihattonavetan kustannukset
ProAgrialta kysyisin,jos haet tukia,saatat saada noille suunnitelmille Neuvo-rahoitusta.

tuleva maajussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: Pienen pihattonavetan kustannukset
Tuo samaan rakennukseen saaminen olisikin se tavoite alunperin ollut, mutta rodut niin eri kokoa ja nuo ylämaankarjan sarvet ja luonne hierarkian suhteen voi olla ongelma. Paras ratkaisu tilankin kannalta olisi ollut saada yhteiset laitumet ja rakennukset, mutta en tiedä uskaltaako noita laittaa oikeen samaan, kun se mitä olen lukenut niin ylämaankarja voi olla liian villiä ja agressiivista seuraa leppoisalle lapinlehmälle. Siis nuo tilat on vaan ajateltu jotenkin kun noista lehmistä en nopeasti oikein löytänyt pihatto-olosuhteisiin neliömääriä mitä pitäisi sisätilan olla, parsitietoja ja mittoja kyllä löysin, mutta yhtään parsia ei minulle tule. Ja haluan hieman lain velvoittamia mittoja suuremman. Englantia en osaa eikä ulkomaisiin lähteisiin voi luottaakkaan. Mutta hei kiitos Magia kyselen jahka tämä alkaa olla ajankohtaista niin tuolta pro agrialta. Alkuperäisroduntukia ainakin haen sekä eu:n perustukea ja viherryttämistukea.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Pienen pihattonavetan kustannukset
Voihan ne naudat olla samassa rakennuksessa, mutta eri karsinassa. Väliaidat vaan sitten metalliputkea tai vastaavaa, jottei mene kukaan läpi. Betonilattia jos vaaditaan, niin se nostaa kustannuksia. Laitumella sitten omina ryhminään. Asiahan ei sinällään mulle kuulu, mutta saako tuollaisella eläinmäärällä mitään tuloa aikaan, sitovuus/vastuu on aina kuitenkin 24/7/365 eläinten kanssa touhutessa.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9597
Vs: Pienen pihattonavetan kustannukset
Onko nuo elukka lajit jotenkin kiveen hakattuja. Varsinkin noi sarvipäät? Eikö noi lapinlehmät täytä jo nautakiintiön :) Lampaita , kanoja, mitä näillä kotieläinpihoilla ennen oli. Miksikö niitä ei enää ole ? Tai mistäs minä tiedän, mutta tästä läheltä ainakin on kadonnut kaikki. Taitaa syynä olla wolfheartscry:n toteamus, että sitoo mutta ei tuota tuloja. Sitten on ihan eri juttu, jos ne ovat perheen (lasten) lemmikkejä, jotka sitten vanhemmat joutuu hoitamaan. Ihan samoin kuin tyttölasten yleinen halu hommata hevosia :) Lemmikkeinä/ harrastuksena ei kannata enää hintalappuja kysellä.

tuleva maajussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: Pienen pihattonavetan kustannukset
wolfheartscry Siis tuottavuushan nyt ei suuri ole mutta ei tässä pelkkää nautatilaa ole tulossa vaan kotieläinpiha ja olen tehnyt kustannuslaskelman todella tarkasti ja kyllä se plussalle hyvin jää kaiken kaikkiaan, kun tosiaan lehmien tuotot ei ole se päätulo vaan lisä vain. Rodut eivät ole kiveenhakattuja, mutta lapinlehmiä haluaisin luonteen vuoksi, mutta ylämaankarjassa kiehtoo se, että eivät tarvitse niin paljon peltoa vaan niille käy myös metsäinen maa. Ja itsellä pelto kortilla joten kun hevoset lampaat ja vuohetkin tarvitsevat peltoa hyvä olisi olla jotain vähemmän peltoa tarvitsevia. Lisäksi tuo ylämaankarjan liha tuottaa paremmin kun en aio mitään maitoa alkaa lypsämään vaan vasikat saa pitää maidon ja minä sitten välistä ehkä omaan käyttöön otan jos riittää. Siihen kävisi Suomenkarja, mutta ei taas ylämaankarja tai en ehkä lähtisi ylämaankarjalehmää lypsämään voi olla ettei lehmä tykkäisi. Nuo lehmärodut vielä harkinnan alla, mutta jompi kumpi noista tai molemmat. Tässä siis kartoitan vain menoja ei siis vielä ole täysin ajankohtaista näinä vuosina vaan mietiskelen rauhassa ja punnitsen mahdollisuuksia. Tuo kustannusarvio summana tuon rakentamisen osalta vain on iso vaikuttava tekijä kustannusarviolaskelmassani, joten siksi sitä aloin kysellä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9597
Vs: Pienen pihattonavetan kustannukset
wolfheartscry Siis tuottavuushan nyt ei suuri ole mutta ei tässä pelkkää nautatilaa ole tulossa vaan kotieläinpiha ja olen tehnyt kustannuslaskelman todella tarkasti ja kyllä se plussalle hyvin jää kaiken kaikkiaan, kun tosiaan lehmien tuotot ei ole se päätulo vaan lisä vain. Rodut eivät ole kiveenhakattuja, mutta lapinlehmiä haluaisin luonteen vuoksi, mutta ylämaankarjassa kiehtoo se, että eivät tarvitse niin paljon peltoa vaan niille käy myös metsäinen maa. Ja itsellä pelto kortilla joten kun hevoset lampaat ja vuohetkin tarvitsevat peltoa hyvä olisi olla jotain vähemmän peltoa tarvitsevia. Lisäksi tuo ylämaankarjan liha tuottaa paremmin kun en aio mitään maitoa alkaa lypsämään vaan vasikat saa pitää maidon ja minä sitten välistä ehkä omaan käyttöön otan jos riittää. Siihen kävisi Suomenkarja, mutta ei taas ylämaankarja tai en ehkä lähtisi ylämaankarjalehmää lypsämään voi olla ettei lehmä tykkäisi. Nuo lehmärodut vielä harkinnan alla, mutta jompi kumpi noista tai molemmat. Tässä siis kartoitan vain menoja ei siis vielä ole täysin ajankohtaista näinä vuosina vaan mietiskelen rauhassa ja punnitsen mahdollisuuksia. Tuo kustannusarvio summana tuon rakentamisen osalta vain on iso vaikuttava tekijä kustannusarviolaskelmassani, joten siksi sitä aloin kysellä.

Jup juu. Huumor miehii.

tuleva maajussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 14
Vs: Pienen pihattonavetan kustannukset
Mietin myös ratkaisua, jossa olisi pari PSK lehmää ja pari ISK lehmää samassa pihatossa. Paljonkohan tarvitsisivat tarhatilaa pihattotilan lisäksi? Entä kuinka iso pihatto näille neljälle Suomenkarja lehmälle tarvitsisi vasikkoineen? Kesät talvet käytössä olisi kuitenkin ostoheinä, koska kesän laidunala ei tule olemaan riittävä tuottaakseen tarpeeksi rehua. Olisiko näistä mahdollista kustannusarviota ja ihan euroina ei arvoina, kun paljon ja vähän on niin suhteellisia arvoja. Riittää minulle että puhutaanko kymmenistä tuhansista tuhansista vai sadoista tuhansista. Näille siis sisälle tulisi juoma-automaatit ja perus valaistus. Ulkoaitauksista olen saanut jo kustannusarvion sähkölangoista yms. ja lypsyukko minä siis tällä hetkellä töissä kaupassa 1100€ kuukausipalkalla niin minulle siis hyvä palkka ei ole mikään kummoinen sekään. Laskelmien mukaan nuo tulot kuitenkin ylittäisivät menojen jälkeen kuussa tuon summan. Minulla myös olisi lisätienistejä kotieläinpihan lisäksi muista bisneksistä jotka tähän laskin. Näihin bisneksiin minulla ei vain erittäin joustamattomassa vuorotyössä ole aikaa.