Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paljonko satoi vettä  (Luettu 495542 kertaa)

Pellonpää

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 32
Vs: Paljonko satoi vettä
55 mm tullu keskiviikonjälkeen.Ja lisää tiputtellee.onneksi loppuu tämä akkainviikko jospa kohta poutaantuu. Pattijoki oli paskalehdentietojen mukaan tulvinu nii että liiterinperslankut kastunu.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Paljonko satoi vettä
Tänään 15mm yön sateiden kanssa. Tällä viikolla jo 70mm. Kuivasta Kesäkuusta siirryttiin sujuvasti märkään Heinäkuuhun, Kesäkuun viimieisellä viikolla alkoi ja nyt on noin kuukauden sateet reipas 160mm. Punahometta viljoissa yleisesti, voi kohtuullinen sato kutistua kovastikin...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Paljonko satoi vettä
Ja joku vielä epäilee miks mä suosin kuvia kesiä..
Kuiva kesä toimii ainakin näillä meidän mailla ihan ok. Muokkaukset minimiin tai suorakylvö. Rahaa ja aikaa säästyy ja kasvustokin kiittää..

Mä sanoisin et meillä ainakin joku kolmannes tai neljännes on nyt menetetty näiden sateiden vuoksi. Sen verta keltaseks vetäny ja jo kuollut pystyy..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Paljonko satoi vettä
Ja joku vielä epäilee miks mä suosin kuvia kesiä..
Kuiva kesä toimii ainakin näillä meidän mailla ihan ok. Muokkaukset minimiin tai suorakylvö. Rahaa ja aikaa säästyy ja kasvustokin kiittää..

Mä sanoisin et meillä ainakin joku kolmannes tai neljännes on nyt menetetty näiden sateiden vuoksi. Sen verta keltaseks vetäny ja jo kuollut pystyy..

Näillä nurkin ei oo keltaista, kaikki tuo em. vesi kadonnut peltoihin, toki tuossa vieressä olevassa vesistöksi luokitellussa ojassa vedenpinta nousi pari päivää sitten. Rajaojissa ei lainkaan vettä, pellot kantavia ja ainoastaan kosteita, vielä viime viikolla kaveri kävi kurkkaamassa säätökaivoon ja vedenpinta edelleen huomattavan alhaalla. Kasvustot suht reheviä, paikoin liiankin reheviä ja toisaalla kuivuuden kurittamia, joissa rankasti jälkiversontaa. Noihin jälkiversoneisiin tulossa "toinen" sato, pellosta riippuu milloin sadon korjuu.

Suurin huoli tosiaan tuo punahome, ohrissa hyvinkin yleiseti vaikka muita tauteja ei olekaan tautitorjunnasta johtuen. Punahomeen yleisyys näyttää riippuvan hyvin vahvasti milloin tuli tähkälle, aikaisimmat kylvöt pahimmassa jamassa, viimeisissä ei oireita huomaa lainkaan. Tai sitten noihin viimeisiin iskee homeet viikon päästä, keli näyttää jatkossakin olevan kostea. Tautitorjuntaa tein usealle asiakkaalle myös tähkälle, kun korrensääteitä ei uskaltaneet ajattaa. Omiinkin testiä, ajoin lisäkierroksen kun jäi ainetta tankkiin eikä tuossa tuplatautitorjunnan saaneessa eroa "normaaliin" lippulehdelle tautitorjunnan saaneeseen. Molemmissa punahomeisia tähkiä, lajike Alvari. Liekö sitten herkkä, samaa myös Vertissä. Arild melkolailla puhdasta noihin verrattuna. Oisko monitahoisen tähkätyypin vettä keräävä malli syynä, lähes kokoajan läpimärkä, ei ihme jos taudit iskee. Kuluneella viikollakin on satanut ihan jokapäivä ja vieläpä runsaastikin.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Paljonko satoi vettä
Ja joku vielä epäilee miks mä suosin kuvia kesiä..
Kuiva kesä toimii ainakin näillä meidän mailla ihan ok. Muokkaukset minimiin tai suorakylvö. Rahaa ja aikaa säästyy ja kasvustokin kiittää..

Mä sanoisin et meillä ainakin joku kolmannes tai neljännes on nyt menetetty näiden sateiden vuoksi. Sen verta keltaseks vetäny ja jo kuollut pystyy..

Näillä nurkin ei oo keltaista, kaikki tuo em. vesi kadonnut peltoihin, toki tuossa vieressä olevassa vesistöksi luokitellussa ojassa vedenpinta nousi pari päivää sitten. Rajaojissa ei lainkaan vettä, pellot kantavia ja ainoastaan kosteita, vielä viime viikolla kaveri kävi kurkkaamassa säätökaivoon ja vedenpinta edelleen huomattavan alhaalla. Kasvustot suht reheviä, paikoin liiankin reheviä ja toisaalla kuivuuden kurittamia, joissa rankasti jälkiversontaa. Noihin jälkiversoneisiin tulossa "toinen" sato, pellosta riippuu milloin sadon korjuu.

Suurin huoli tosiaan tuo punahome, ohrissa hyvinkin yleiseti vaikka muita tauteja ei olekaan tautitorjunnasta johtuen. Punahomeen yleisyys näyttää riippuvan hyvin vahvasti milloin tuli tähkälle, aikaisimmat kylvöt pahimmassa jamassa, viimeisissä ei oireita huomaa lainkaan. Tai sitten noihin viimeisiin iskee homeet viikon päästä, keli näyttää jatkossakin olevan kostea. Tautitorjuntaa tein usealle asiakkaalle myös tähkälle, kun korrensääteitä ei uskaltaneet ajattaa. Omiinkin testiä, ajoin lisäkierroksen kun jäi ainetta tankkiin eikä tuossa tuplatautitorjunnan saaneessa eroa "normaaliin" lippulehdelle tautitorjunnan saaneeseen. Molemmissa punahomeisia tähkiä, lajike Alvari. Liekö sitten herkkä, samaa myös Vertissä. Arild melkolailla puhdasta noihin verrattuna. Oisko monitahoisen tähkätyypin vettä keräävä malli syynä, lähes kokoajan läpimärkä, ei ihme jos taudit iskee. Kuluneella viikollakin on satanut ihan jokapäivä ja vieläpä runsaastikin.
Taitaa olla maalajit läpäisevämpiä tai sit vettä ei oo tullu yhtä paljon  ;D
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

noloo_itte

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 290
Vs: Paljonko satoi vettä
12mm torstai illasta tähän hetkeen.

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: Paljonko satoi vettä
Sopivasti parikymmentä milliä, vähän kuivaa jo alkoi ollakin.  Kesäkuun hellejakso vähän liian kuuma ja pitkä, mutta muuten aivan optimaalinen kasvukausi tähän saakka. 8)

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: Paljonko satoi vettä
Ja joku vielä epäilee miks mä suosin kuvia kesiä..
Kuiva kesä toimii ainakin näillä meidän mailla ihan ok. Muokkaukset minimiin tai suorakylvö. Rahaa ja aikaa säästyy ja kasvustokin kiittää..

Mä sanoisin et meillä ainakin joku kolmannes tai neljännes on nyt menetetty näiden sateiden vuoksi. Sen verta keltaseks vetäny ja jo kuollut pystyy..

Näillä nurkin ei oo keltaista, kaikki tuo em. vesi kadonnut peltoihin, toki tuossa vieressä olevassa vesistöksi luokitellussa ojassa vedenpinta nousi pari päivää sitten. Rajaojissa ei lainkaan vettä, pellot kantavia ja ainoastaan kosteita, vielä viime viikolla kaveri kävi kurkkaamassa säätökaivoon ja vedenpinta edelleen huomattavan alhaalla. Kasvustot suht reheviä, paikoin liiankin reheviä ja toisaalla kuivuuden kurittamia, joissa rankasti jälkiversontaa. Noihin jälkiversoneisiin tulossa "toinen" sato, pellosta riippuu milloin sadon korjuu.

Suurin huoli tosiaan tuo punahome, ohrissa hyvinkin yleiseti vaikka muita tauteja ei olekaan tautitorjunnasta johtuen. Punahomeen yleisyys näyttää riippuvan hyvin vahvasti milloin tuli tähkälle, aikaisimmat kylvöt pahimmassa jamassa, viimeisissä ei oireita huomaa lainkaan. Tai sitten noihin viimeisiin iskee homeet viikon päästä, keli näyttää jatkossakin olevan kostea. Tautitorjuntaa tein usealle asiakkaalle myös tähkälle, kun korrensääteitä ei uskaltaneet ajattaa. Omiinkin testiä, ajoin lisäkierroksen kun jäi ainetta tankkiin eikä tuossa tuplatautitorjunnan saaneessa eroa "normaaliin" lippulehdelle tautitorjunnan saaneeseen. Molemmissa punahomeisia tähkiä, lajike Alvari. Liekö sitten herkkä, samaa myös Vertissä. Arild melkolailla puhdasta noihin verrattuna. Oisko monitahoisen tähkätyypin vettä keräävä malli syynä, lähes kokoajan läpimärkä, ei ihme jos taudit iskee. Kuluneella viikollakin on satanut ihan jokapäivä ja vieläpä runsaastikin.
Taitaa olla maalajit läpäisevämpiä tai sit vettä ei oo tullu yhtä paljon  ;D
Kyllä sitä vettä on tullut ihan tarpeeksi,mutta maaperä on ollut ennen sateita todella kuiva ja pohjavesi todella alhaalla. Eloperäiset alkaa ilmoittelemaan märkyydestä,jää lätäköitä kovien kuurojen jälkeen.Ensin lumihometta ja sitten vielä punahometta,kiva!

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Vs: Paljonko satoi vettä
Ja joku vielä epäilee miks mä suosin kuvia kesiä..
Kuiva kesä toimii ainakin näillä meidän mailla ihan ok. Muokkaukset minimiin tai suorakylvö. Rahaa ja aikaa säästyy ja kasvustokin kiittää..

Mä sanoisin et meillä ainakin joku kolmannes tai neljännes on nyt menetetty näiden sateiden vuoksi. Sen verta keltaseks vetäny ja jo kuollut pystyy..
Varmaan on niin, että isäntä itse tietää mikä on omille pelloille hyväksi. Täällä on perinteisempää linjaa, että sadetta olisi tar***** koko kesä ja railot pelloista ei ole hävinneet enään heinäkuun sateilla. Sivutilalla on nyt vettä tullut ja mielenkiintoista on verrata ohria keskenään. Kuivuudesta kärsivät ovat tautien yms. stressioireiden kynsissä, sadetta saaneet täysin terveitä ja kasvuvoimaisia. Kun on vettä ja maasta irtoaa ravinteita, niin kasvustoistakin tulee kestäviä vaikka sateissa kuulemma taudit jylläävät, pöh.

kakesa

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Vs: Paljonko satoi vettä
Tällä seudulla sateet pysyny ihan kohtuullisina, silti se 90mm alkaa olla heinäkuun sateiksi täynnä. Vettä ei näy vieläkään missään, maahan on menny kaikki. Maa on kosteaa mutta kantaa hyvin. Jälkiversontaa täälläkin erityisesti kaurassa. Sato? Vielä vaikea ennustaa. Jos pysyy pinnalla niin kohtuullisen hyvä siitä tulee.

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Paljonko satoi vettä
5mm tänään

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Paljonko satoi vettä
Ja joku vielä epäilee miks mä suosin kuvia kesiä..
Kuiva kesä toimii ainakin näillä meidän mailla ihan ok. Muokkaukset minimiin tai suorakylvö. Rahaa ja aikaa säästyy ja kasvustokin kiittää..

Mä sanoisin et meillä ainakin joku kolmannes tai neljännes on nyt menetetty näiden sateiden vuoksi. Sen verta keltaseks vetäny ja jo kuollut pystyy..
Varmaan on niin, että isäntä itse tietää mikä on omille pelloille hyväksi. Täällä on perinteisempää linjaa, että sadetta olisi tar***** koko kesä ja railot pelloista ei ole hävinneet enään heinäkuun sateilla. Sivutilalla on nyt vettä tullut ja mielenkiintoista on verrata ohria keskenään. Kuivuudesta kärsivät ovat tautien yms. stressioireiden kynsissä, sadetta saaneet täysin terveitä ja kasvuvoimaisia. Kun on vettä ja maasta irtoaa ravinteita, niin kasvustoistakin tulee kestäviä vaikka sateissa kuulemma taudit jylläävät, pöh.
Onhan se ihme jos sama määrä vettä tullut kuin täällä ja ei railot mee umpeen.. mut en ala vänkää kun itsellä ei ole kokemusta kuin noista savista.. kesäkuun lopulla alkaneista sateista tiputellut vähintään 200mm jo ja edelleen tulee.. kasvuun tästä ei kuitenkaan ole mitään apua ja nyt jokainen pisara VÄHENTÄÄ satoa. Vedet vaan tuli ihan väärään aikaan ja kyl määräkin on vaan liikaa. Paska kesä!
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Paljonko satoi vettä
10mm tänään

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Paljonko satoi vettä
10mm tänään
Paljos kokonais sademäärä on nyt? Tän päivän lehdestä kattelin et yli 180mm olis tullu kaiketi siinä teidän kulmilla?

Mä oon jo laskuista seonnut mut ei toi kartta mikä lehes on pidä kyl todellakaa paikkansa.. ainakaan täs meidän kohdalla..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Paljonko satoi vettä
10mm tänään
Paljos kokonais sademäärä on nyt? Tän päivän lehdestä kattelin et yli 180mm olis tullu kaiketi siinä teidän kulmilla?

Mä oon jo laskuista seonnut mut ei toi kartta mikä lehes on pidä kyl todellakaa paikkansa.. ainakaan täs meidän kohdalla..

Kesä -heinäkuu yhteensä 197mm.
Josta kesäkuussa 1-28 päivä sato 29mm.
Tuonne välille olis kaivannut vettä paljon lisää.