polttomoottorin polttoaineen energiankulutus jakaantuu kolmeen osaan, kolmannes vie autoa eteenpäin, kolmannes on hukkalämpöä joka on otettavissa talteen ja kolmannes menee harakoille, savuna tai liikekitkoina ym. Jo nyt 4-5 litraa sadalla kuluttavat dieselit käyvät kylmänä eli moottorin jäähdytys menee kabiinin lämmittämiseen... siitä voi kulutuksen suuruusluokan arvioida. Auton lämpöeristykseen ei ole tarvinnut ennen panostaa ylimääräistä... sähköautot varmaan kehittyy termoboksien tapaisiksi, jos halutaan energiaa säästää.
Sähköautoistumista rajoittaa mm olemassa oleva sähköverkko, on paljon alueita joissa latauspisteiden lisääminen vaatii paljon toimenpiteitä. Monissa parkkipaikoissa sisätilanlämmittimen käyttö on kielletty/rajoitettu.
Kaikkein "huvittavinta" on teoriat ja visiot että miten näitä pikalatausasemia tullaan asentamaan,niin että se tyhjä Teslan akkukin saadaan vartissa lataantumaan.
Nykyisillä pienillä huoltoasemilla on suunnilleen kahdeksan tankkauspistoolia näille polttonesteille. Tankkaus käy alle viidenminuutin ja silti ruuhkaisilla asemilla tankkaus ruuhkautuu.
Jos se sähköautojenpikalataus paikka tarvitsee vaikka kymmenen pikalatauspistettäja koko kenttä onkin "Teslojen" käytössä, Niin saa olla aika paksut kaapelit sinne latauskentälle että kymmenen autoa ladataan vartissa,sillä kulutus on 3000kW. (Off topiina ja vertailun vuoksi 120 Teslaa lataa kolmessa tunnissa ja lataus vie enemmän sähköä mitä oma talouteni käyttää sähköä vuodessa. Ja senkin sähkön siirtomaksuissa on maksamista)
Jos pikalatausta mainostetaan latauksen nopeuttajana, niin lataus osateholla on väärien mielikuvien luomista.
sähköautoilu sopii niille, jotka eivät autoa tarvitse välttämättä ollenkaan

Nämä heitot, satasen eläkkeen nostosta tai 750 000 sähköauton määrästä ovat pelottavia esimerkkejä poliitikkojen kyvystä hahmottaa käytännön ja teorian eroa. Sähköautoilu voi muuten saada ihan yllättäviä akuttomia vaihtoehtoja... tuskin esimerkiksi kännykän johdotonta latausta moni uskoi mahdolliseksi vielä muutamia vuosikymmeniä sitten tai sitä että lentokone lentää maapallon ympäri aurinkoenergialla. Tieinfraan tullaan tekemään merkittäviä muutoksia, jos halutaan robottiautoilu ottaa käyttöön, miksei samalla tehdä kuten näissä vanhoissa autoradoissa, otetaan energia siitä tiestä, samalla voitaisiin kitkaa vähentää menosta.
Näitä keksintöjä on tulossa juniin... Shanghain-Pudongin linjalla liikennöi maailman ainoa kaupallinen magneettilevitaatio- eli maglev-juna. Se ei kulje metallipyörillä vaan leijuu ilmassa magneettikentän avulla. Elävän kuljettajan sijasta siinä on teknisiä laitteita, jotka valvovat jatkuvasti junan asentoa ja sijaintia ja välittävät tiedot radioitse valvontakeskukseen. Siellä ihmiset ohjaavat tietokoneiden avulla tarkasti junan liikkeitä.