Pejantaina kuuntelin pätkiä sieltä täältä pitkää keskustelua eri aiheista, mm. SVT'n toimittajan Janne Josefssonin puheenvuoroja, koskien käsitettä ”beröringsskräck” (En keksinyt suomenkielistä vastinetta sanalle, mutta se tarkoittaa pelokkuuta käsitellä määrättyjä aiheita).
Janne Josefsson on ollut pitkään toimittajana SVT’n ”Uppdrag granskning” nimisessä
ohjelmasta, joka on ehkä Ylen MOT’ia vastaava. Alla muutamia otteita vapaasti suomennettuna.
https://www.svtplay.se/video/18163583/forum/forum-28-sep-09-00-2?start=auto - Olen ollut toimittajana 40 vuotta, ja tänä aikana olen nähnyt, kuinka journalismi on tullut yhä aktivistisemmaksi mielipiteen muokkaajaksi ja alkanut peittelemään joitakin asioita.
- Halusin nostaa esiin poliittista väkivaltaa. Oikeistoväkivallasta teimme ohjelman. Sanoin sitten, että haluaisin tutkia vasemmistolaista väkivaltaa. Onko se aina defensiivistä itsepuolustusta? Siihen sain reaktioita radio- ja tv-talossa: "Miksi, sehän on hyvää väkivaltaa?". Sitten menen itse Youtubeen ja näen, kuinka he hakkaavat kirveillä ovia ja heittävät kaasua asuntoihin. Ei toimittajat ole osoittaneet sitä, se ei helvetti ole viisasta! Sen täytyy olla ”beröringsskräck” (pelokkuuta käsitellä määrättyjä aiheita).
- Ihmisten reaktiot maahanmuuton ympärillä ovat niin voimakkaita, koska kysymystä on painettu alas niin kauan. Se aiheuttaa halveksuntaa vallitsevaa yhteiskunnallista järjestelmää vastaan. Se ei ole salaliittoa, vaan kyse on siitä, että tämän maan toimittajat ovat niin uskomattoman homogeenisia ja pelokkaita erottautumaan ja uskaltamaan profiloitua johonkin.
- Kun tein ohjelman vasemmistoväkivallasta eräs ohjelmajohtaja Ruotsin radiosta nimitteli minua Nazistiksi.