poes se minusta että kettuilisin.... on vaen kirkkaana mielessä errään ahkerasti kantaa ottavan laajentamisen yhteyvvessä antama lausunto. Että laajentamisella tämä henkilö valamistautuupi tulossa olevaan maijon hinnan laskuun. Elikkä tässähä vaen ennustukset on käymässä totteen. Noo, onhan hää kans vaatinu sitä että pannaan tiloelle tasasuurunen maijjonnoutomaksu.
Jos mua tarkoitat, niin en ole noudosta puhunut mitään. Muistaakseni viimeksi asiasta keskusteltaessa puolustin nykykäytäntöä.
Mutta toinen asia pitää paikkansa. Volatiliteetti tulee kasvamaan maidon hinnassa, siihen yritän varautua. Kotimainen kilpailu maidontuottajien välillähän kiristyy nyt, tämä arla vs. valio on juuri sitä. En oikein ymmärrä heinon kantaa, tarkoitatko että jos on jo varautunut tähän ei asiasta saa olla mitään mieltä?
Tähän vielä sen verran että onko joku ihan tosissaan uskonut että kilpailua ei maitopuolelle tulisi, että täällä saataisiin olla ihan omissa oloissaan? Jos näin on ajateltu kaikilla tasoilla niin voi olla tosi kallis virhearvio? Otettu liian isoja riskejä?
On niitä. Pelkään että jopa enemmistö näistä investoineista. 90-luvun lopulla ja vuosituhannen alussa on ollut vielä paljon järki-investoineita, mutta viime vuodet on kyllä laittaneet mopon keulimaan.....
Tämä nyt on provikatiivisesti kirjoitettu mut vastaan nyt kuitenkin.
Olen jättänyt investoinnit tekemättä ja olen näitä tuhertajia Edamin mielestä. Mutta en voi mitenkään ottaa vastuuta laajentajien tai jopa suomen meijeriteollisuuden kannattavuudesta. Ja ei se laajentaminen pelkästään laajentamisen takia ole mikään autuaaksi tekevä asia. Epäilen ettei kaikki laajentajat tule selviytymään tämän laman läpi. Niin rakkaalla lapsella on monta nimeä, jotkut jopa pitävät nykyhetken toimintaa osuuskunnissa demokratiana.
Ratkaisut tehdään jokaisen yrityksen kohdalla omista lähtökohdista eikö kukaan voi ottaa vastuuta noista asioista yksinään. Ne ovat yrityskohtaisia
arvovalintoja, vaikuttavat välillisesti. Ja tämä ei sitten tarkoita, että yksi ainoa olisi oikea arvovalinta. Jokaisella on näkemyksensä ja sen mukaan toimitaan. Kysymys on näistä näkemyksistä, kuinka kukin tulkitsee sitä mitä kuulee, näkee ja kokee....
Loppuosasta olen samaa mieltä, demokratia toimii. Kyse onkin niiden vaikuttajien arvovalinnoista.....
Ja "tuhertaminen" tarkoitti tässä yhteydessä heinon kirjoituksia eikä maataloutta. Huonosti jäsennelty lause...