Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rehunteko 2018  (Luettu 72532 kertaa)

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Rehunteko 2018
Vettä sataa,heinä kasvaa ja kaikkia veetuttaa😂 Aina siis AINA kun tuossa naapurissa alkaa rehunteko niin alkaa sataa. Olisivatpa siis alottaneet jo aikaisemmin🤔

Tuo olis helpompi sadetanssi, kuin sen putkisadettajan levittäminen. Viikolla olen yrittänyt kaataa heinää synkimpien pilvien aikaan, Siis kaataa ja viedä paalaajalla navettaan. Vaikka muutaman tunninkin pellolla ja tummia pilviä, ei mitään vaikutusta / tulosta. Määrässäkö vika ?

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Rehunteko 2018
Onkos kukaan lähettänyt näyrtteitä,miltä tämä vuosi näyttää rehuarvojen suhteen?

No hyvältähän ne näyttävät.

Katselin 27. toukokuuta otettuja koenäytteitä. D-arvot 760 ja rv 200-250. Eilen löysin yhden nurminadan jossa näkyi pieni röyhy. Vielä 2 viikkoa kun odottaa, niin tulee hirveä määrä hyvää D-630 emolehmänheinää
Mä pahoin pelkään, että ei tule ihan hirveää määrää emoheinääkään, mutta varmasti melko aikaiseen joutuu senkin tekemään. Joutunee hiukan tuota rehuntekostrategiaa muuttamaan tälle kesälle.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Rehunteko 2018
Timotein tähkä alkais vanhemmilla nurmilla olemaan optimiasennossa. Muutama lämmin päivä varmaan lisää massaa, nyt kun vettäkin on tullut. Huomenna jos keräilisi pari korjuuaikanäytettä, niin näkisi miten paljon perseelleen homma menee.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3667
Vs: Rehunteko 2018
Timotein tähkä alkais vanhemmilla nurmilla olemaan optimiasennossa. Muutama lämmin päivä varmaan lisää massaa, nyt kun vettäkin on tullut. Huomenna jos keräilisi pari korjuuaikanäytettä, niin näkisi miten paljon perseelleen homma menee.
Viikonloppuna kulkee näytteet huonosti,saattaa arvot vähän heittää siinä näytteessä...

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Rehunteko 2018
Timotein tähkä alkais vanhemmilla nurmilla olemaan optimiasennossa. Muutama lämmin päivä varmaan lisää massaa, nyt kun vettäkin on tullut. Huomenna jos keräilisi pari korjuuaikanäytettä, niin näkisi miten paljon perseelleen homma menee.

Kato sillä peltotinderilläs että joko on kaatokypsää  ;D ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Rehunteko 2018
Timotein tähkä alkais vanhemmilla nurmilla olemaan optimiasennossa. Muutama lämmin päivä varmaan lisää massaa, nyt kun vettäkin on tullut. Huomenna jos keräilisi pari korjuuaikanäytettä, niin näkisi miten paljon perseelleen homma menee.
Viikonloppuna kulkee näytteet huonosti,saattaa arvot vähän heittää siinä näytteessä...

Seuraavat lähtisi vasta maanantaiaamuna, eli mieluummin tänään. Labrahan toimii nyt sunnuntainakin.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Rehunteko 2018
Timotein tähkä alkais vanhemmilla nurmilla olemaan optimiasennossa. Muutama lämmin päivä varmaan lisää massaa, nyt kun vettäkin on tullut. Huomenna jos keräilisi pari korjuuaikanäytettä, niin näkisi miten paljon perseelleen homma menee.

Kato sillä peltotinderilläs että joko on kaatokypsää  ;D ;D

Näyttää keltaiselta kuin savimaahisten oraat.  :D
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 985
  • LOS KANTTURAS
Vs: Rehunteko 2018
Tulipa testailu aloitus tehtyä tänään. 2,2ha lohkolta lähti olosuhteisiin nähden hyvin,eli 21 paalia.
AkkuPENSASLEIKKURI😬

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Rehunteko 2018
Tulipa testailu aloitus tehtyä tänään. 2,2ha lohkolta lähti olosuhteisiin nähden hyvin,eli 21 paalia.

Pikkuusen kutkutti omakin kokeilu, mutta alko laiskattamaan. Vettä ei luvata, (no ehkä maanataille pari milliä) joten tekokelejä taitaa olla. Kuljeskelin parilla lohkolla, mutta muutos maanantaista olematonta. No kuivissa kohdin heinän ruskistuminen levinnyt, mutta luulisi silti sadon lisääntyvän ens viikolla. Täytyy huomenna ehkä kaataa ja pyhänä paalata ja miettiä mitä tekis ...

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: Rehunteko 2018
ite aloin tehä nuita hikevimpiä lohkoja ja kyl tuloo satoa mut niitän nyt pikkasen pitempään sänkeen joten...   aika vaihtelevaa on kasvustot täällä e-savossa.     kattelin kun tuttu ajo silppurilla karhoa ja aika paljon pienempi oli karho kuin vuos takasin..      saa nähä mikä on tilanne syksyllä?

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 985
  • LOS KANTTURAS
Vs: Rehunteko 2018
Vaihtelevaa on tosiaan. Jossakin kohti ihan kunnon karhot ja jossain taas ei paljon mitään.
AkkuPENSASLEIKKURI😬

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Rehunteko 2018
Mä oon kait toista viikkoa ajanut murskaimella ja paalaimella rehua yöksi navettaan. Tänä aikana paaliin kaadettava ala on mennyt ehkä kolmannekseen, mutta sänki on ihan samanlaista joka paikassa. Mä luulisin , että ittellä rehusta ei tule pulaa. Viime vuotiset piisaa ainakin tammikuun loppuun. Mutta ikinä ei ole ollut noin märkiä rehuja jemmas ja ilman mitään tehtynä. Helteillä ainakin alkoi lämmetä navetas tosi nopsaan. Eroonkin noista olis päässyt, mutta nyt en kyllä kehdannut eres myidä. En tiedä kumpi on pahempi ... olla myymättä tarvitsijalle tai myydä sille ehkä epäkuranttia tavaraa. Rehua / paali noissa ainakin on tosi vähän. Kait niitä pitää puhkoa sitten joskus lantalan laatalla, tai muuten tuloo tehtyä ympäristö rikos.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Rehunteko 2018
Mä oon kait toista viikkoa ajanut murskaimella ja paalaimella rehua yöksi navettaan. Tänä aikana paaliin kaadettava ala on mennyt ehkä kolmannekseen, mutta sänki on ihan samanlaista joka paikassa. Mä luulisin , että ittellä rehusta ei tule pulaa. Viime vuotiset piisaa ainakin tammikuun loppuun. Mutta ikinä ei ole ollut noin märkiä rehuja jemmas ja ilman mitään tehtynä. Helteillä ainakin alkoi lämmetä navetas tosi nopsaan. Eroonkin noista olis päässyt, mutta nyt en kyllä kehdannut eres myidä. En tiedä kumpi on pahempi ... olla myymättä tarvitsijalle tai myydä sille ehkä epäkuranttia tavaraa. Rehua / paali noissa ainakin on tosi vähän. Kait niitä pitää puhkoa sitten joskus lantalan laatalla, tai muuten tuloo tehtyä ympäristö rikos.
Saako kysyä, että miksi ajat uutta rehua navettaan jos vanhoja on kerta ens vuoden puolelle?

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: Rehunteko 2018
Mä oon kait toista viikkoa ajanut murskaimella ja paalaimella rehua yöksi navettaan. Tänä aikana paaliin kaadettava ala on mennyt ehkä kolmannekseen, mutta sänki on ihan samanlaista joka paikassa. Mä luulisin , että ittellä rehusta ei tule pulaa. Viime vuotiset piisaa ainakin tammikuun loppuun. Mutta ikinä ei ole ollut noin märkiä rehuja jemmas ja ilman mitään tehtynä. Helteillä ainakin alkoi lämmetä navetas tosi nopsaan. Eroonkin noista olis päässyt, mutta nyt en kyllä kehdannut eres myidä. En tiedä kumpi on pahempi ... olla myymättä tarvitsijalle tai myydä sille ehkä epäkuranttia tavaraa. Rehua / paali noissa ainakin on tosi vähän. Kait niitä pitää puhkoa sitten joskus lantalan laatalla, tai muuten tuloo tehtyä ympäristö rikos.
Saako kysyä, että miksi ajat uutta rehua navettaan jos vanhoja on kerta ens vuoden puolelle?

Saa ! Ilmoitin tuon lohkon laitumeksi, mutta se on eripuolella tietä , kuin navetta. Siis umppareiden ja hiehojen laidun. Mutta eivät olisi heti kerenneet syömään. Ajattelin saada niille sopivasti laidunta, kun edellinen on syötetty/ puhdistusniitetty. Ja toinen asia ... Olen yksin navetalla ja siis laitan ne yksin parteenkin. Tosin ihan mihin sattuu. Jos laitumet on hyvät ( no ei ole enää) ja navetan pöydällä paalirehu, niin ne lähtee takaisin laitumelle ennen kuin kaikki on navetassa ( ryhmä sulku parsissa). En mä koko kesää kait vihreää sinne ajele, mutta yleensä tuloo näin kokeiltua paalivehkeet ja rehun teon aikan tuoda vihreää navettaan.

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 985
  • LOS KANTTURAS
Vs: Rehunteko 2018
Viime keväänä suojaviöjaan kylvetty heinä niin on siinä ja siinä että kehtaako edes lähteä paalaamaan. Just ja just näkee että on karhoja pellolla. Harvaa ja lyhyttä heinää. Jos nyt täydennyskylväisi heinänsiementä niin mitenhän onnistuisi?
AkkuPENSASLEIKKURI😬