Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tuotantotapaohjeiden jaloitteluvaatimus  (Luettu 4484 kertaa)

Rusina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Valion tuotantotapaohjeissa on  myös jaloittelu, koskee kaikkia parsinavettoja ja uusia pihattoja. Ja muitakin jollakin siirymäajalta, tarkoittanee että tulevaisuudessa kaikki valiolaiset lehmät ulkoilee tai laiduntaa ainakin osan vuotta.. mitä nyt ulkoa muistan vanhemmasta tuottajakirjeestä lukeneeni. Tällä Valio tulee vastaan Juustoportin vapaan lehmän maito brandiä. Joku olikin ottanut kaupasta hinnan ylös millä vapaan lehmän maitoa myydään, se oli jopa 40-45 centtiä lisää normimaitoon, ja luutavasti Juustoportin vapaanlehmän tuottajat saavat tästä oman siivun. Nyt siis valiolaiset maidontuottajat joutunee (Muoks; on siis suositus) ulkoiluttaa kurmujaan melkein hyväntekeväisyyttään, uhkana on vielä että tuottajahinta putoaa tästäkin. Ja uusi navetta on oltava pihatto. ("Ympärivuotinen jaloittelu on suositeltavaa kaikille yli puolivuotiaille naudoille navettatyypistä riippumatta. Huomioi laidunnus ja jaloittelumahdollisuus aina uutta eläinrakennusta suunnitellessa.")  Kun tätä hyväntekeväisyyttä on alettu tekemään niin vastataan siihen sitten oikein urakalla.

Viimeksi muokattu: 08.05.18 - klo:19:32 kirjoittanut Rusina

navettapiika

  • Vieras
Vs: Tuotantotapaohjeiden jaloitteluvaatimus
Minä olen tuota kristallipalloani hinkkaillut ja väitän Valion nostavan tuota "hyvinvointi" korvausta ja madaltavan muuta hintaa. Nyt on jo havaittavissa siirtymistä enemmänkin tuon laadun, pitoisuuksien yms. arvostukseen ja se perushinta saattaa oikeasti vielä laskea.

Tuota minä vain edelleen ihmettelen, miten muut tuottajat katsovat hymyssä suin, kun tavallisen maidon tuottajalta siirretään luomumaitoilijalle tukea kautta linjan. Ei se nosta luomusta tulevaa hintaa jos lorautetaan tavanomaisen sekaan. Kyteekö tuottajakentässä kapinaa tätä vastaan..

Pulu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 263
Vs: Tuotantotapaohjeiden jaloitteluvaatimus
Minä olen tuota kristallipalloani hinkkaillut ja väitän Valion nostavan tuota "hyvinvointi" korvausta ja madaltavan muuta hintaa. Nyt on jo havaittavissa siirtymistä enemmänkin tuon laadun, pitoisuuksien yms. arvostukseen ja se perushinta saattaa oikeasti vielä laskea.

Tuota minä vain edelleen ihmettelen, miten muut tuottajat katsovat hymyssä suin, kun tavallisen maidon tuottajalta siirretään luomumaitoilijalle tukea kautta linjan. Ei se nosta luomusta tulevaa hintaa jos lorautetaan tavanomaisen sekaan. Kyteekö tuottajakentässä kapinaa tätä vastaan..

Maitokuskilta kuultua. Syksyllä alkaa yksi auto keräämään pelkkää luomumaitoa. Reitin pituus alustavasti "vaan" noin 500km per kuorma

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Tuotantotapaohjeiden jaloitteluvaatimus
imagokysymys nuo tiukkenevat vaatimukset on. Jos sillä saa hintaa niin se on Ok. Elukka joka ei ole koskaan käynyt ulkona, osanneeko odottaa ulospääsyä? Ihmisistä on kivaa katsella laitumelle kirmaavia lehmiä.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Tuotantotapaohjeiden jaloitteluvaatimus
Minä olen tuota kristallipalloani hinkkaillut ja väitän Valion nostavan tuota "hyvinvointi" korvausta ja madaltavan muuta hintaa. Nyt on jo havaittavissa siirtymistä enemmänkin tuon laadun, pitoisuuksien yms. arvostukseen ja se perushinta saattaa oikeasti vielä laskea.

Tuota minä vain edelleen ihmettelen, miten muut tuottajat katsovat hymyssä suin, kun tavallisen maidon tuottajalta siirretään luomumaitoilijalle tukea kautta linjan. Ei se nosta luomusta tulevaa hintaa jos lorautetaan tavanomaisen sekaan. Kyteekö tuottajakentässä kapinaa tätä vastaan..

Maitokuskilta kuultua. Syksyllä alkaa yksi auto keräämään pelkkää luomumaitoa. Reitin pituus alustavasti "vaan" noin 500km per kuorma
Siinäpä on sitten ekologisuus kohdallaan.. Luomua tai ei, niin ainakin rasittaa kohtuudella ympäristöä.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2855
Vs: Tuotantotapaohjeiden jaloitteluvaatimus
imagokysymys nuo tiukkenevat vaatimukset on. Jos sillä saa hintaa niin se on Ok. Elukka joka ei ole koskaan käynyt ulkona, osanneeko odottaa ulospääsyä? Ihmisistä on kivaa katsella laitumelle kirmaavia lehmiä.

Kyllähän ihmisenkin voisi tuolla logiikalla opettaa tekemään töitä 16 tuntiä päivässä joka päivä, kun ei muusta mitään tietäisi. Imagokysymys lähinnä... Ihmisistä on kiva katsella kun muita ihmisiä ei riistetä huolella.

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2855
Vs: Tuotantotapaohjeiden jaloitteluvaatimus
Minä olen tuota kristallipalloani hinkkaillut ja väitän Valion nostavan tuota "hyvinvointi" korvausta ja madaltavan muuta hintaa. Nyt on jo havaittavissa siirtymistä enemmänkin tuon laadun, pitoisuuksien yms. arvostukseen ja se perushinta saattaa oikeasti vielä laskea.

Tuota minä vain edelleen ihmettelen, miten muut tuottajat katsovat hymyssä suin, kun tavallisen maidon tuottajalta siirretään luomumaitoilijalle tukea kautta linjan. Ei se nosta luomusta tulevaa hintaa jos lorautetaan tavanomaisen sekaan. Kyteekö tuottajakentässä kapinaa tätä vastaan..

Maitokuskilta kuultua. Syksyllä alkaa yksi auto keräämään pelkkää luomumaitoa. Reitin pituus alustavasti "vaan" noin 500km per kuorma
Siinäpä on sitten ekologisuus kohdallaan.. Luomua tai ei, niin ainakin rasittaa kohtuudella ympäristöä.

Meillä on navetta aika lähellä Turun keskustaa. Jos maitoauto lähtee vain meiltä hakemaan maitoa lähimpään Valion meijeriin, niin yli 300km tulee matkaa, vaikka reitillä olisi tasan 1 tila (eli tämä meidän) joka ei mielestäni sijaitse missään kauhean syrjässä. Eli se niistä reitityksistä. Toisekseen luomulisä on laskenut  ja Valio on ymmärtääkseni tehnyt aika ison luomumaitodiilin S-ketjun kanssa. En usko että luomutuottajat saavat enempää kuin mitä luomumaidon kannattavuus on. Siltikin, varmasti edelleen löytyy pieniä luomutiloja huonoilta paikoilta, jolloin se maito on kannatavampaa hakea normimaidon sekaan.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Tuotantotapaohjeiden jaloitteluvaatimus
Minä olen tuota kristallipalloani hinkkaillut ja väitän Valion nostavan tuota "hyvinvointi" korvausta ja madaltavan muuta hintaa. Nyt on jo havaittavissa siirtymistä enemmänkin tuon laadun, pitoisuuksien yms. arvostukseen ja se perushinta saattaa oikeasti vielä laskea.

Tuota minä vain edelleen ihmettelen, miten muut tuottajat katsovat hymyssä suin, kun tavallisen maidon tuottajalta siirretään luomumaitoilijalle tukea kautta linjan. Ei se nosta luomusta tulevaa hintaa jos lorautetaan tavanomaisen sekaan. Kyteekö tuottajakentässä kapinaa tätä vastaan..

Maitokuskilta kuultua. Syksyllä alkaa yksi auto keräämään pelkkää luomumaitoa. Reitin pituus alustavasti "vaan" noin 500km per kuorma
Siinäpä on sitten ekologisuus kohdallaan.. Luomua tai ei, niin ainakin rasittaa kohtuudella ympäristöä.

Meillä on navetta aika lähellä Turun keskustaa. Jos maitoauto lähtee vain meiltä hakemaan maitoa lähimpään Valion meijeriin, niin yli 300km tulee matkaa, vaikka reitillä olisi tasan 1 tila (eli tämä meidän) joka ei mielestäni sijaitse missään kauhean syrjässä. Eli se niistä reitityksistä. Toisekseen luomulisä on laskenut  ja Valio on ymmärtääkseni tehnyt aika ison luomumaitodiilin S-ketjun kanssa. En usko että luomutuottajat saavat enempää kuin mitä luomumaidon kannattavuus on. Siltikin, varmasti edelleen löytyy pieniä luomutiloja huonoilta paikoilta, jolloin se maito on kannatavampaa hakea normimaidon sekaan.
Siis oikeasti, markkinoilta saatava lisähinta on ehdottomasti jaettava luomuilijoille, mutta pitkään on kyllä jatkunut tilanne, että tuota arvonnousua ei ole markkinoilta saatu, vaan se on otettu tavanomaiselta suunnalta surutta luomuilijan hyväksi, nämä ovat niitä valinta kysymyksiä. 
Jos tilanne on se, että luomumaidosta saadaan niin paljon enemmän tuloja kuin tavanomaisesta voidaan se varmasti Valiolta julkisesti myöntää, mutta kun ei saada. Sen jalostaminen on kalliimpaa,samoin keräily ja markkinointikin. Nyt ollaan tilanteessa, missä oikeasti pitäisi kummankin tuotantosuunnan vastata omastaan, luomuilijan on otettava se, mitä markkinoilta saadaan ja tyydyttävä siihen, ei voi olettaa, että siipiveikon osa kestää loputtomiin. Luomulisä laski hitusen, mutta edelleenkään ei uusia tuottajia oteta, eikä totuutta kaikille tuottajille kerrota. Luomulla on hintansa, mutta kuka haluaa sitä tukea omastaan, onkin toinen juttu. Kulutus ei ehkä ole niin suurta kuin annetaan ymmärtää.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: Tuotantotapaohjeiden jaloitteluvaatimus
Minä olen tuota kristallipalloani hinkkaillut ja väitän Valion nostavan tuota "hyvinvointi" korvausta ja madaltavan muuta hintaa. Nyt on jo havaittavissa siirtymistä enemmänkin tuon laadun, pitoisuuksien yms. arvostukseen ja se perushinta saattaa oikeasti vielä laskea.

Tuota minä vain edelleen ihmettelen, miten muut tuottajat katsovat hymyssä suin, kun tavallisen maidon tuottajalta siirretään luomumaitoilijalle tukea kautta linjan. Ei se nosta luomusta tulevaa hintaa jos lorautetaan tavanomaisen sekaan. Kyteekö tuottajakentässä kapinaa tätä vastaan..
Saadaanhan me lääkkeiden kolminkertaisesta kirjanpidosta vähintään kolminkertaisesta,centti lisää.Kysyn vaan,mikä hyöty ja eikö noita kirjanpitovelvotteita voisi yhdistää parempaan ohjelmaan kuin Naseva on,käytännölisempään?Meillä on vapaan kanan munia muovirasiassa.

kihveli

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 553
Vs: Tuotantotapaohjeiden jaloitteluvaatimus
Samaa olen pohtinut: miksi tavallisilta tuottajilta impataan hintaa luomutuottajille?
Nehän saa jo luomutuet ja viljelykin on paljon halvempaa (näinhän aina väitetään).
Lihapuolellakin luomuliha tuottaa pelkkää tappiota ja se tappio otetaan muiden tuottajien hinnasta( mistäs muualta?)

Rusina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Tuotantotapaohjeiden jaloitteluvaatimus
Minä olen tuota kristallipalloani hinkkaillut ja väitän Valion nostavan tuota "hyvinvointi" korvausta ja madaltavan muuta hintaa. Nyt on jo havaittavissa siirtymistä enemmänkin tuon laadun, pitoisuuksien yms. arvostukseen ja se perushinta saattaa oikeasti vielä laskea.

Tuota minä vain edelleen ihmettelen, miten muut tuottajat katsovat hymyssä suin, kun tavallisen maidon tuottajalta siirretään luomumaitoilijalle tukea kautta linjan. Ei se nosta luomusta tulevaa hintaa jos lorautetaan tavanomaisen sekaan. Kyteekö tuottajakentässä kapinaa tätä vastaan..

Kiitoksia kristallipallon lukemisesta ja hyvin paljon mahdollista että se noin menee. Toki tuotantotapojen noudattamiseen vaatisi vähän parempaa hintaa. Jaloittelutarhan teko on oikeasti hyvin hintavaa ja sen ylläpito on työlästä. Laidunnus olisi kaikille eläinryhmille paras vaihtoehto, myös halvin toteutettavissa. Toki vaivannäköä se vaatii mutta nuorkarja kasvaa laitumella parhaiten lihomatta kun siinä on se liikunta mukana. Toki laitumet täytyy sovittaa kullekin eläinryhmälle sopivaksi. Ison lehmälauman laiduntaminen ei ole helppo nakki. Laidunalaa ei tietenkään kaikilla ole riittävästi. Meilläkin laidun ala riittää alle 30 lehmälle. Jos laitumet muuttaisi rehualaksi niin saataisiin jatkossa noin 2,5 hehtaaria rehua ihan läheltä. Jos lehmät ei laidunna niin ei sekään ole hyvä juttu tietenkään. Umpparien päästäminen hyvälle laitumelle ei ole sekään järkevää. Eniten kannattaisin umpparien ympärivuotista jaloittelua isommissa yksiköissä, niiden jaloittelutarhan ylläpito on helpompaa kun sonnat on kiinteämpää ja ryhmäkoko on pienempi. Lisäksi umpparit saavat lisäliikuntaa mikä on niiden terveydelle eduksi. Lisäksi tietenkin hiehot olisi hyvä saada laitumelle, koska siellä ne kasvaa hyvin ja tulee terveet jalat.

Tuossa pitoisuus hinnoittelussa ihmettelen sitä että miksi valkuaisen osuutta lasketaan ja rasvan nostetaan, kun laskee vaikutuksen hinnoitteluun niin nestetuotoksen osuus on edelleen lähes yhtä vaikuttava kuin tähänkin saakka, toki kun rasvan osuutta nostetaan niin se hillitsee eniten nestetuotosta suhteessa valkuaiseen.