Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe enerkiaa  (Luettu 9739 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: enerkiaa
mut kun tuota kymppitonnista menee mielestä hieman liikaa..    ja kun syötössä hyvälaatuista apilarehua pyöröstä ja se menee samoin kuin tuo viime kesän hepoheinä.                          btw, pitipä soittaa yhelle jokka tehny historiikin kylällä.   hänen mukaan ei 15 kilsan säteellä ole yhtään valssia ja karjoja ollu sentäs 30 kipaletta!      eka valssi kin mulla mut nyt ajettu niiiiin paljon että ei enää jaksa litistää.     käytetyt on hinnakkaita ja kun vielä tavara siten että suurtöistä olis valssata.  ja kun kerran on karja pärjänny puhtijunkkarin tekosella ennenkii, niin nyt paria vuotta varten en kehtaa enää..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: enerkiaa
Ajattelis näin tyhmänä, että miten ne lehmät ennen pysyi edes hengissä. Tälläkin kylällä omat myllyt oli vähissä vielä 70-luvullakin. Mylläri kävi pölllyyttämäs kait kerran viikossa, niissä paikoissa missä omaa myllyä ei ollut. Ja varmaankaan missään ei litistetty, vaan iso reikäisellä seulalla jauhettua lehmille. Harjoittelu tilallakin aikoinaan oli vielä vasaramylly ja annostelu silti lehmälle tehtiin alumiinisella lumilapiolla kahdesti päivässä. Onneksi oma nenä ei haista asetoonia, joten pienet poikkeavuudet ei häiritse. Tosin nytkin yksi hieholehmä jättää jauhoja syömättä. Vähensin annosta, josko alkais syömään kaikki. Pullotus, KOP KOP , ei kuulu mun rutiineihin. Jemmas kyllä correkin Ketosista, jos nyt tuohon joku todella sairastuu. Mielestäni hyvää mutta kallista ainetta.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: enerkiaa
Ajattelis näin tyhmänä, että miten ne lehmät ennen pysyi edes hengissä. Tälläkin kylällä omat myllyt oli vähissä vielä 70-luvullakin. Mylläri kävi pölllyyttämäs kait kerran viikossa, niissä paikoissa missä omaa myllyä ei ollut. Ja varmaankaan missään ei litistetty, vaan iso reikäisellä seulalla jauhettua lehmille. Harjoittelu tilallakin aikoinaan oli vielä vasaramylly ja annostelu silti lehmälle tehtiin alumiinisella lumilapiolla kahdesti päivässä. Onneksi oma nenä ei haista asetoonia, joten pienet poikkeavuudet ei häiritse. Tosin nytkin yksi hieholehmä jättää jauhoja syömättä. Vähensin annosta, josko alkais syömään kaikki. Pullotus, KOP KOP , ei kuulu mun rutiineihin. Jemmas kyllä correkin Ketosista, jos nyt tuohon joku todella sairastuu. Mielestäni hyvää mutta kallista ainetta.

Mukava lukea ammattitaitoisen kirjotusta . Oksalla taitaa olla opittavaa.
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: enerkiaa
Ajattelis näin tyhmänä, että miten ne lehmät ennen pysyi edes hengissä. Tälläkin kylällä omat myllyt oli vähissä vielä 70-luvullakin. Mylläri kävi pölllyyttämäs kait kerran viikossa, niissä paikoissa missä omaa myllyä ei ollut. Ja varmaankaan missään ei litistetty, vaan iso reikäisellä seulalla jauhettua lehmille. Harjoittelu tilallakin aikoinaan oli vielä vasaramylly ja annostelu silti lehmälle tehtiin alumiinisella lumilapiolla kahdesti päivässä. Onneksi oma nenä ei haista asetoonia, joten pienet poikkeavuudet ei häiritse. Tosin nytkin yksi hieholehmä jättää jauhoja syömättä. Vähensin annosta, josko alkais syömään kaikki. Pullotus, KOP KOP , ei kuulu mun rutiineihin. Jemmas kyllä correkin Ketosista, jos nyt tuohon joku todella sairastuu. Mielestäni hyvää mutta kallista ainetta.

Mukava lukea ammattitaitoisen kirjotusta . Oksalla taitaa olla opittavaa.

Ei kun mää oon vaan laiska. Ammattitaito ei kuulu mun vahvuuksiini.

jarkkoo_

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: enerkiaa
Onko minkälaiset maidonpitoisuudet? Rasvan suhde valkuaiseen?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: enerkiaa
tänään tuli vihloin arttuiri tulokset ja pipo kävi korkialla.   pikkasen oli eroa lohkon eri päissä laadussa..   noooo, opinpa että nuo lahjarehut ei ihan priimaa taho ollakaan.  enerkia puuttuikin nuista joita nyt sen puoltoista viikkoa jo syöneet, -pelkällä " kuivalla heinällä".      nooo, nyt osaa taas laittaa rehustus kohalleen.     mut on hauska lukia että pelkällä litisteellä olis maailma pelastunna.     liekö eräällä kuukautiset vai mikä lie kiukkuisuuden syy?                            kysyin neuvojalta ohimemnnen apuja ja laski tosa et muuten on ihan okei, mut tuo vaje nyt löyty.    eli maailma pyörii taas!

Dr.Who

  • Vieras
Vs: enerkiaa
Jaa'a kyllä on siellä kivinavetassa vielä opettelemista ruokintaan.Että eiedes analyysiäollut rehuista.Ei ihme että haisee.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: enerkiaa
olipas.  net aikasdemmat oli saman lohkon toisen pään paaleista.  ja laiskana en kehannu myös toisesta päästä hakea.  nyt kun net syöttöön niin otin  niistä näytteen ja ylleri löyty.   luulo ei tiedon väärti.   apilaa olikin vain noin puolessa peltoa.   jne..        mutta kun sitä luottaa toisen juttuihin...           toisaalta,  on kiva kun on ainoa erehtyvä ihminen tällä palstalla.   ei siihen moni pysty.                                                                                                                                       tunnustamaan!

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: enerkiaa
Mitä sä  Oksa nyt oikein nipotat? Artturi näyte otetaan korkeintaan kerran viidessä vuodessa, niistä paaleista jotka susta tuntuu parhailta. Toki Artturi Iivari voi pitää niitä ihan surkeina, mutta aina ei arvostukset mene yhteen. Ja sun ja mun kyky korjata ruokinta artturin perusteella on luultavasti ihan samanlainen. Artturin tekemättömyys ja ketoosi ei todistettavasti kulje käsikädes. Tästä vois jo väitöskirjan oman karjan tulosten perusteella tehdä. Tai mistä mä tiedän niistä piilevistä ketooseista, mä en siis niitä haista / siten havainnoi. Se kumpaan päähän se paali paalatessa putoaa on luultavasti ihan samoin erilainen kuin ne vierekkäin rivissä nököttävät kohtalotoverit. Ne on yksilöjä:) Jos mä "naureskelin" vasaramyllyn ja ketoosin yhteydelle, niin kyllä mä nyt ivallisesti virnuilen, niille toisen pään paaleille, jotka lopulta tämän kaikki aiheutti. Onko näihin yhtä syyllistä ikinä löydetty? Tai jos se sun jauho kauha vaan on turhan piäni :)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: enerkiaa
ei kyl nyt miäkin kallistuin tuon näytteen nähtyäni et;  kuivalla heinällä ruokinta kaks viikkoa aiheuttaa enerkia pulaa.   oli sen verta eroa nuissa.    kuin voikin vaihtua lohkolla rehun laatu?    toisessa päässä( tien puolella ) hyää apilaheinää ja pelkkää timpankaltaista toisessa ( metän puoleisessa) päässä ja koska lohkolla joku vesivako, oli tehty kahessa erässä.    jeee, hupsulta net eväät syödään.       noooo, uskallan tunnustaa mokanneeni tuossa.    mutta edelleen mietin mikä olisikaan helppo enerkialisä äpyleille tuossa rehussa??                     raision sälli laski sen aikasemman mukaan tuon kymppitonnin ja niiten analysoiman viljan kans.    jauhoja mielestä mänee aika reippaasti, epäilen jopa hapanpötsiä seuraavaks jos lisää laittais.                   mutta edelleen on syönti hyää.                       no, näillä mennään.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: enerkiaa
Ei se apilakaan ole vanhetessaan lypsättävää tavaraa. Päin vastoin... Vanhaksi mennyt apila on todella huonosti sulavaa.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: enerkiaa
ei kyl nyt miäkin kallistuin tuon näytteen nähtyäni et;  kuivalla heinällä ruokinta kaks viikkoa aiheuttaa enerkia pulaa.   oli sen verta eroa nuissa.    kuin voikin vaihtua lohkolla rehun laatu?    toisessa päässä( tien puolella ) hyää apilaheinää ja pelkkää timpankaltaista toisessa ( metän puoleisessa) päässä ja koska lohkolla joku vesivako, oli tehty kahessa erässä.    jeee, hupsulta net eväät syödään.       noooo, uskallan tunnustaa mokanneeni tuossa.    mutta edelleen mietin mikä olisikaan helppo enerkialisä äpyleille tuossa rehussa??                     raision sälli laski sen aikasemman mukaan tuon kymppitonnin ja niiten analysoiman viljan kans.    jauhoja mielestä mänee aika reippaasti, epäilen jopa hapanpötsiä seuraavaks jos lisää laittais.                   mutta edelleen on syönti hyää.                       no, näillä mennään.

tähän väliin ihan uteliaasuuttani, kauanko sulla kestää paali syöttää?
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: enerkiaa
noin kolme syöttökertaa.   ja hieman riippunut kosteudesta, kun tuppaa jäätämään kuorestaan, ja siksi aina kolme paalia auki samantien jotta kerkii sulamaan. 

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9769
Vs: enerkiaa
noin kolme syöttökertaa.   ja hieman riippunut kosteudesta, kun tuppaa jäätämään kuorestaan, ja siksi aina kolme paalia auki samantien jotta kerkii sulamaan.

Mulla on nyt syötössä tosi kuivia ylivuotisia paaleja. Oikein jurppii, kun kestää yli vuorokauden paali. 22lypsävää ja jonkun verran nuorisoa. Osa vielä nuorena tehtyä kakkos satoa. Ruikku lentää ja paalit vähenee hitaasti. No onneksi oli noita ylivuotisia kuivia, viimekesänä niitä ei tullut. Kuivasta rehusta huolimatta, suurin maitomäärä tälle talvea lähti tänään. Tankkiin ei mahdu ja räppäämään ei viitti ruveta. Taidan kalibroida vähän sukkulaa :) Kait silläkin saa maidot mahtumaan :)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65449
Vs: enerkiaa
itellä kanssa ollu ennätysmäärä maitoa lähtössä vuotessa.   en tiiä mikämänny oikein mutta kait sitä voi tyytyväinen ollakii.   ja ei nuista rehuista ja kuivikkeistakaan viime kesänkään jälkeen ole pahemmin valittamista.    tosi nättiä hepoheinää lehmille saanu antaa ja nuorna korjattua apilaa ovat tähän asti syöneet.   nyt vain oon yrittänny erästä lohkoa tyhjätä kun haltija vaihtuu ja kait meinaa kalkin kylvää...