Kaksi asiaa pisti silmään linkin artikkelissa: Opettajan, jopa rehtorin ei tarvitse olla "pedagogisesti pätevä", kunhan osaa sen, mitä on opettamassa . Täkäläinen yliopistopedagogia on semmoista vähän niin kuin tabu tiedettä, osittain myös politiikkaa ja aatemaailmaa. Pirkkalan marxilainen koulukokeilu ei ollut ainoa, vaikka ainoana "jäi kiinni" sosialistisen aivopesun yrityksestä. Nämä sosialistista maailmankuvaa vahvistavien kouluneuvostojen ajan peruskoulun kasvatit ovat niitä, jotka vieläkin hallitsevat opetushallitusta ja muita virastoja. Siihen uusien pedagogien koulutukseen ei ehkä vieläkään saa suhtautua kriittisesti, koska takana oleva ideologia voisi särkyä. Luonnontieteet ja matematiikka ja tietotekniikka ovat useilla opettajankoulutuksesta valmistuneilla ehkä täysin vieraita asioita; mitenkäs opetat kellekään mitään, jos et itsekään ole asiaa harrastanut.
Toinen piirre, joka oli selvästi havaittavissa, oli koulun työrauhan korostaminen Virossa, Täällä pyritään pitämään ADHD-diagnosoidut ja käytösoireiset, muutenkin mieleltään järkkyneet, ja runsaana esiintyvät FAS-lapset mukana luokassa, ja siihen härdelliin eivät jonkun pienikokoisen naisopettajan rahkeet riitä, vaikka olisi useitakin apuopettajia. Että muuten terveistä poikaoppilaista tulee helposti laiskoja huligaaneja, vaika eivät ennen kouluun menoa sellaisia olisikaan.
-SS-