Japanissa käytetään pääasiassa australialaista malmia, jossa kylläkin rautapitoisuus suuri, mutta paljon epäpuhtauksia mm. rikkiä seassa.
1990-luvulla valvoin paljon 1970-luvulla rakennettujen tankkerien telakointeja. Japanissa rakennetuissa tervettä peltiä ja yht'äkkiä reikä ilman varoitusta. Ruotsissa rakennetuissa tasaista korrosiota ja sitten loogisesti reikä. Kiirunan malmi on alhaista pitoisuudeltaan, mutta puhdasta.
Tuttu katsastusmies vahvisti saman ilmiön japsiautoissa. Nykyäänhän "japsiautot" tehdään Euroopassa eurooppalaisesta teräksestä.
Nykytekniikalla noi epäpuhtaudet saisi pois, mutta maksaa liikaa. Laivat rakennetaan nykyään halvimmasta turkkilaisesta teräksestä, joka menee luokasta läpi ja lohkot hitsataan Romaniassa tai Turkissa tai Puolassa tai Liettuassa. Joskus lohkot yhdistetään Suomessa, Norjassa tai Saksassa tai koko runko hinataan esim. Norjaan varusteltavaksi ja laiva myydään norjalaisena, suomalaisena tai saksalaisena. Esim. Helsingin telakalla ei ole lohkohallia laisinkaan (siellä on nykyään golf-simulaattaori) ja lohkot tulee joko Klaipedasta tai venäläisomistajan omalta Viipurin telakalta
Grow the feed, not the weeds!