Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vuokranantaja vaatii GMO-vapaata viljelyä  (Luettu 3642 kertaa)

jakki

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Yks vuokrasopimus tuli tiensä päähän vuodenvaihteessa ja piti aloittaa tunnustelut, josko sitä sais vielä jatkettua viidellä vuodella. Olen jättänyt asian vähän viime tinkaan, kun vuokrataso on noussut ja pelkäsin vuokrahinnan vedätystä ylöspäin.
No yllätys yllätys vuokranantaja ei halunnutkaan lisää vuokraa, vaan yhden ehdon vuokrasopimukseen lisää. Eli että mun pitäis sitoutua GMO-vapaaseen viljelyyn. Sanoin hänelle, että eihän sun tartte syödä mun pellon tuotteita, jos et halua. Ja eihän se kait hänelle mitään haittaa tee, vaikka mä viljelisin mitä.
Hän sanoi, että pellon arvo saattaa pudota, jos se saastutetaan GMO:lla ja hän haluaa pellon arvon säilyvän.
No minä tein vuokrasopimukseen lisäehdon, vaikkakin pitkin hampain, koska vuokrahinta ei noussut.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta?

Jurttijussi

  • Vieras
Vs: Vuokranantaja vaatii GMO-vapaata viljelyä
Yks vuokrasopimus tuli tiensä päähän vuodenvaihteessa ja piti aloittaa tunnustelut, josko sitä sais vielä jatkettua viidellä vuodella. Olen jättänyt asian vähän viime tinkaan, kun vuokrataso on noussut ja pelkäsin vuokrahinnan vedätystä ylöspäin.
No yllätys yllätys vuokranantaja ei halunnutkaan lisää vuokraa, vaan yhden ehdon vuokrasopimukseen lisää. Eli että mun pitäis sitoutua GMO-vapaaseen viljelyyn. Sanoin hänelle, että eihän sun tartte syödä mun pellon tuotteita, jos et halua. Ja eihän se kait hänelle mitään haittaa tee, vaikka mä viljelisin mitä.
Hän sanoi, että pellon arvo saattaa pudota, jos se saastutetaan GMO:lla ja hän haluaa pellon arvon säilyvän.
No minä tein vuokrasopimukseen lisäehdon, vaikkakin pitkin hampain, koska vuokrahinta ei noussut.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta?

Mikäs saaste se GMO oikein on?  Vai oletko jonkun viherpiperrysyhdistyksen jäsen?

jakki

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: Vuokranantaja vaatii GMO-vapaata viljelyä
No eihän se mikään saaste ole munkaan mielestä, vaan mahdollisuus, jota ei voi käyttää noilla lohkoilla. Mä vaan suostuin siks ku vuokra on noin 200 ekee yleisen tason alapuolella.

Viimeksi muokattu: 07.02.09 - klo:22:41 kirjoittanut jakki

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Vuokranantaja vaatii GMO-vapaata viljelyä
 Ja sitä paitsi, mistä tää kaupunkilainen maanomistaja tietää mitä mä viljelen. Tuskin se erottaa vehnää ja kauraa toisistaan.
[/quote]


Typerä kommentti tämä viimeinen!
Joku taso on hommassa pidettävä, jotta uskottavuus säilyy. Lukee kaveri varmaan palstaa, kun osannut moista vaatia.

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Vuokranantaja vaatii GMO-vapaata viljelyä
Ajattelitko muille lohkoille kuitenkin ruiskuttaa GMO:ta ihan normaalit määrät?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Vuokranantaja vaatii GMO-vapaata viljelyä
Helppoa! Et vaan viljele geenimanipuloitua maissia niissä pelloissa.
Kui mää ain olen paras?

Jurttijussi

  • Vieras
Vs: Vuokranantaja vaatii GMO-vapaata viljelyä
No eihän se mikään saaste ole munkaan mielestä, vaan mahdollisuus. Mä vaan suostuin siks ku vuokra on noin 200 ekee yleisen tason alapuolella. Ja sitä paitsi, mistä tää kaupunkilainen maanomistaja tietää mitä mä viljelen. Tuskin se erottaa vehnää ja kauraa toisistaan.
Pistät sitä GMO:ta puolikkaan annoksen niin ei se omistaja huomaa eroa...
Kokeiltu on... :P

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5274
Vs: Vuokranantaja vaatii GMO-vapaata viljelyä
Eli että mun pitäis sitoutua GMO-vapaaseen viljelyyn...  pellon arvo saattaa pudota, jos se saastutetaan GMO:lla ja hän haluaa pellon arvon säilyvän.
No minä tein vuokrasopimukseen lisäehdon, vaikkakin pitkin hampain, koska vuokrahinta ei noussut.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta?
Eikös yritystoiminnassa toimivien kesken ole sopimusvapaus? Siis ei ole pakko vuokrata, jos liikaa ahdistaa, varmaan löytyy muitakin kiinnostuneita... Ihan kohtuuehto, varmaankin turhan rajusti ennakoivat oloissaamme, ei varmaan rajoita toimintaasi tulevan viiden vuoden aikana millään lailla.

Petri

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Vuokranantaja vaatii GMO-vapaata viljelyä
Yks vuokrasopimus tuli tiensä päähän vuodenvaihteessa ja piti aloittaa tunnustelut, josko sitä sais vielä jatkettua viidellä vuodella. Olen jättänyt asian vähän viime tinkaan, kun vuokrataso on noussut ja pelkäsin vuokrahinnan vedätystä ylöspäin.
No yllätys yllätys vuokranantaja ei halunnutkaan lisää vuokraa, vaan yhden ehdon vuokrasopimukseen lisää. Eli että mun pitäis sitoutua GMO-vapaaseen viljelyyn. Sanoin hänelle, että eihän sun tartte syödä mun pellon tuotteita, jos et halua. Ja eihän se kait hänelle mitään haittaa tee, vaikka mä viljelisin mitä.
Hän sanoi, että pellon arvo saattaa pudota, jos se saastutetaan GMO:lla ja hän haluaa pellon arvon säilyvän.
No minä tein vuokrasopimukseen lisäehdon, vaikkakin pitkin hampain, koska vuokrahinta ei noussut.
Onko muilla kokemuksia vastaavasta?

Saattaisin itsekin vaatia tuommoisen pykälän, jos jostain syystä olisin vuokraamassa peltoja toisen viljeltäväksi.  Tosiasiahan on, että GMO-viljelyn aloittaminen on kertapäätös, paluuta ei käytännössä ole - ja kun historia on moneen kertaan osoittanut kuinka ihminen on väärässä kuvittellessaan olevansa luomakunnan herra ja "hallitsevansa" luontoa, niin en minä ainakaan ketään tuomitse varovaisuudesta tässäkään asiassa.

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Vuokranantaja vaatii GMO-vapaata viljelyä
Vähän on vielä GMO-kasveja, että niistä kauheeta porua kannattaa pitää. Jurttia, rapsia ja maissia vissiin saisi GMO:na... Vähän taitaa olla samanlaista GMO ja hiihtoliiton topinki asiat Suomessa - harrastelijoiden puuhastelua. Samoilla linjoilla sinänsä Weijon kanssa, että paluuta ei ole jos siihen peliin lähtee ja Petrin kanssa, että tuskin paljoa rajoittaa viljelyä.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Vuokranantaja vaatii GMO-vapaata viljelyä

Saattaisin itsekin vaatia tuommoisen pykälän.
Tosiasiahan on, että GMO-viljelyn aloittaminen on kertapäätös, paluuta ei käytännössä ole...

Komppaan Wejjoa: aivan asiallinen pykälä, kuten perustelutkin.

Minä näen ettei viljelijä hyödy GMO-lajikeen viljelystä edes taloudellisesti kuin hetken.

Kun systeemi saadaan lyötyä läpi, ollaan vain entistä syvemmällä agribisneksen ahnaiden rattaiden välissä.
Kaupan lannoitteen käytön voi lopettaa milloin vain, mutta GMO-kanssa tehdään paljon pidemmälle meneviä ratkaisuja. Kun jo nyt muutamia ahistaa TOS-maksujen hoitaminen, niin miten sitten huomattavasti agressiivisemmin immateriaalioikeuksiaan puolustavian globaalien monsantojen kanssa?

Täytyypä harkita jos vaikka oikein kyltin hankkisi: www.gmovapaa.fi
 ;D
Slippin 'n sliding

härkä

  • Luomumaitoklubi
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 198
Vs: Vuokranantaja vaatii GMO-vapaata viljelyä
GMO:ta ei todellakaan ruiskuteta viljelyksiin ,mutta Ympäristökeskuskaan  ei ole vielä tietoinen mitä tapahtuu kun viljellään GMO-KASVEJA POHJAVESIALUEILLA ????? Suomalainen kuluttaja on todella valveutunut mitä suuhunsa pistää ja toivottavasti nuoret äireet ottaa mallia esi isistään. GMO-on ihmisen suunnittelema ötökkä mutta pieni ja se päästettäessä luontoon on todella lottoamista ,"seuraukset saattaa olla hirvittävät"