Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe apevaunuun veto  (Luettu 38039 kertaa)

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: apevaunuun veto
Tässä on todennäköisesti keskustelu joka johtaa siihen että kahden vuoden sisällä saamme lukea alan lehdistä jonkun pellepelottoman joka on moisen rakentanut. Tämän ilmiön olen aijemminkin huomannu että kaikessa hiljaisuudessa joku toteuttaa jonkun täältä lukemansa...

Jooo.... konefarmi keksi aikakoneen ja rakenti seko mobilin?

Itsekulkeva on eri vehje ja niitähän on maailma pullollaan. Tässä jutussa ei ole kyse sellaisesta.

Oisko tuo helpompi toteuttaa jos vaunuun hydraulimoottori joka saa voiman traktorin ulosotosta. Ohjaus sähköventiilillä. Ei tarvii kuin tapsi heittää koppiin.

Perjaateessa voi vaunusta löytyä venttiilistöstä oma linja jolloin toi toimisi niillä öljyillä. Kiertohan pitää joka tapauksessa olla raktorista. Jos sen öljyn ottaa raktorista niin ton kieron joutuu sammuttamaan ainakin vanhemmissa versioissa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Köntys

  • Vieras
Vs: apevaunuun veto

Tossa olisi valmis vaunu :)

Muujussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1685
Vs: apevaunuun veto
Joskus traktoreissa oli niitä "avustavia nelivetoja", eli hydevetoisia etuakseleita. Sellaisen teho ei taitaisi riittää.

tuollaisia kuutosjontikoita on Ruotsin puolella kaupan alle kymppitonnin. Tonnilla sen saa varmaan päivitettyä ryömintää varten; pihalla mekaaninen takaveto, ruokintapöydällä hyde. Jää eri vetokoneiden kanssa puljaaminen pois. Apevaunun eteen kaivataan ymmärtääkseni lähinnä toimivaa moottoria, kiiltävää peltiä tarvitsee vain isännän ego. Tietty jos joku ryömintävaihteinen muu sopiva osuu eteen, on vain tuurista kiinni.

Tuossa on tämän keskustelun ainoa järkevä ehdotus... Ja toinen on että ostaa jonkun 7-80 luvun kuutoskoneen Ford-Case-Fiat-Jontikka vaikka ilman mehuvetoa / ryömintää. Ja hyväksyy sen että joutuu aina välillä polkaisemaan kytkinpoljinta.

Ovat varmasti järkevimmät ja kustannustehokkaimmat ratkaisut...

Tässä kun näitä seurailee. Niin alkaa tajuta maidon kustannuskriisin syvimmän olemuksen. Rahaa ja aikaa säästämättä pistetään kuntoon ongelmia jotka eivät edes ole ongelmia...

Viimeksi muokattu: 21.05.17 - klo:17:31 kirjoittanut Muujussi

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: apevaunuun veto
Joskus traktoreissa oli niitä "avustavia nelivetoja", eli hydevetoisia etuakseleita. Sellaisen teho ei taitaisi riittää.

tuollaisia kuutosjontikoita on Ruotsin puolella kaupan alle kymppitonnin. Tonnilla sen saa varmaan päivitettyä ryömintää varten; pihalla mekaaninen takaveto, ruokintapöydällä hyde. Jää eri vetokoneiden kanssa puljaaminen pois. Apevaunun eteen kaivataan ymmärtääkseni lähinnä toimivaa moottoria, kiiltävää peltiä tarvitsee vain isännän ego. Tietty jos joku ryömintävaihteinen muu sopiva osuu eteen, on vain tuurista kiinni.

Tuossa on tämän keskustelun ainoa järkevä ehdotus... Ja toinen on että ostaa jonkun 7-80 luvun kuutoskoneen Ford-Case-Fiat-Jontikka vaikka ilman mehuvetoa / ryömintää. Ja hyväksyy sen että joutuu aina välillä polkaisemaan kytkinpoljinta.

Ovat varmasti järkevimmät ja kustannustehokkaimmat ratkaisut...

Tässä kun näitä seurailee. Niin alkaa tajuta maidon kustannuskriisin syvimmän olemuksen. Rahaa ja aikaa säästämättä pistetään kuntoon ongelmia jotka eivät edes ole ongelmia...

On kyllä laskukoneessa eri patterit jos apevaunun eteen lma raktori on halvin.

Se kytkimenpolkeminen ei ole ihan pikkujuttu vaan kymmeniä kertoja ennen kuin on pöydän toisessa päässä. Tätä kun tekee 365 päivää vuodessa niin jokunen kerta sitä raktoria saa nytkäyttää. Tänään kattelin että 450 metriä tunnissa oli aika sopiva tahti nykykärryllä. Silloin kerki se 1400 kilon satsi mennä kerralla pöydälle.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: apevaunuun veto


On kyllä laskukoneessa eri patterit jos apevaunun eteen lma raktori on halvin.

Kyllä se on sun laskimes (ja pääs) joka on aika pahasti sekaisin.

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: apevaunuun veto
Mikä sulla on appeessa kuiva-aine kun se ei näköjään meinaa tulla vaunusta pois?

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: apevaunuun veto


On kyllä laskukoneessa eri patterit jos apevaunun eteen lma raktori on halvin.

Kyllä se on sun laskimes (ja pääs) joka on aika pahasti sekaisin.

Miten sä lasket 3 raktoria +apevaunun veturi halvemmaksi kuin kolme raktoria yksi hydemoottori, muutama ketjupyörä, ketju ja yksi vapautusventtiili.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: apevaunuun veto
Mikä sulla on appeessa kuiva-aine kun se ei näköjään meinaa tulla vaunusta pois?

En tiedä juuri tätä sataia mutta aika märkää kun paali paino 1115 kiloa. Ehkä jossain 30 ja 40 välissä. En jaksanu lisätä vettä.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: apevaunuun veto


On kyllä laskukoneessa eri patterit jos apevaunun eteen lma raktori on halvin.

Kyllä se on sun laskimes (ja pääs) joka on aika pahasti sekaisin.

Miten sä lasket 3 raktoria +apevaunun veturi halvemmaksi kuin kolme raktoria yksi hydemoottori, muutama ketjupyörä, ketju ja yksi vapautusventtiili.
Eli sä haluat ostaa uuden traktorin peltohommiin, oisit heti sanonu.

E: Mut osta sit oikeesti joku hyvä traktori äläkä valmettia. Vaikka tuollainen vanha Deere mistä on mainittukkin.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: apevaunuun veto
....kun vaunu pyörii raktorin 2000 kiekalla niin ykkönen on niin kova etä joutuu kytkimellä säätämään nopeutta.

Onko tota Ape-vaunua pakko kierrättää traktoria täysillä huudattamalla?

Käytännössä on koska joku 3-4 tonnin satsi vastustaa sen vertaa että sataheppaa ei pyöritä enää ekopuolella. Ja jos muuten vähentää vauhtia niin ulosottoakseli huutaa hoosiannaa kun tulee joku voimapiikki kun se ei kestä alle 540 pyöritystä.

Mitä noihin aikaisempiin asioihin tulee niin en nyt ihan helposti keksi halpaa mekaanista vetoa kun ulosottoakselikin on käytössä. Siksi omastamielestä helpoin on hydrauliveto.

ookko ikinä nähäny vetävää k-a tehtyä perävaunua?
http://www.peuralan.fi/tuotteet/suunnanvaihtajat/hp8
joku tommonen läpimenevällä aksilalla joka menis apevaunu pyöritykseen ja sakaran kautta vedolle?

tai sitte täs olis se hydr vedon välityspaketti vaikka sitte ropsonille mutta se rengashomma? no okei isompi kumipyörä vastatuste mutta onkos tilaa
http://www.peuralan.fi/tuotteet/vaihteet-hydraulivedolle-perakarryyn
ja se tuotto vaan ei piisaa..

jos edullista haluaa iliman sitä rattorihankintaa niin oma isohko moottori pyörittähä vaunua, säästät löpöä ja kytkintä, muut toiminnot vetävästä rattorista.. ja sitte vain valmius että kun se välis oleva moottori on pois pelistä, moottori pois ja se korvataan kartaanilla/nivelaksilalla ja voima vetävästä.. täs tulee vain se yks huollettava lisää kans..

hydrauliikka on aiva jees mutta vituiksi sitä ei kannata teherä ja kunnolla teheren sei halapa oo, ja talvi tuo omat haasteensa etenki halavis ratkaasuus..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Muujussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1685
Vs: apevaunuun veto
Edelleen jos haluat monimutkaisen systeemin ja hankaluuksia. Niin ala vain rakentaa. Monimutkaista systeemiä. Jos haluat yksinkertaisen ja toimivan ja edullisen niin pistä se vanha 6-kone. Tossa muistelin niin tuo tietämäni tila osti apevaunun eteen 70-luvun takaveto 6-koneen neljällä tonnilla muistaakseni 6-7 vuotta sitten ja sen jälkeen on mennyt tankkauksilla ja öljyn ja suodattimien vaihdoilla. Tuurista kiinni tietty vähän mutta noi 6-koneiset on monesti ollut vetohommissa eikä pyörittäneet nivelakselia. Ja moottori voi vähän yskähdellä ja kuluttaa vähän öljyä mutta raksuttaa ja toimii monesti ongelmattomammin kuin moni uudempi kone. Mutta. Minulle sinällään ihan sama. Mutta älä ainakaan tule sitten kustannuskriiseistä tai kannattavuudesta höpisemään.

Viimeksi muokattu: 21.05.17 - klo:20:08 kirjoittanut Muujussi

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: apevaunuun veto


On kyllä laskukoneessa eri patterit jos apevaunun eteen lma raktori on halvin.

Kyllä se on sun laskimes (ja pääs) joka on aika pahasti sekaisin.

Miten sä lasket 3 raktoria +apevaunun veturi halvemmaksi kuin kolme raktoria yksi hydemoottori, muutama ketjupyörä, ketju ja yksi vapautusventtiili.
Eli sä haluat ostaa uuden traktorin peltohommiin, oisit heti sanonu.

E: Mut osta sit oikeesti joku hyvä traktori äläkä valmettia. Vaikka tuollainen vanha Deere mistä on mainittukkin.

Kylmä se tulla aijemmin esitettiin että se raktori on ostoslistalla. Ei välttämättä uutta mutta joku sopivan hyväkuntoinen. Pikkuvaltra olisi aika passeli kun se voi joutua puunajolnkin satunnaisesti. Jontikassa ei nyt äkkiseltään ole muuta hyvää kuin ilmastointi. Muuten nekin on ihan normi raktoreita mitkä hajoilee tasasin väliajoin.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: apevaunuun veto
Kylmä se tulla aijemmin esitettiin että se raktori on ostoslistalla. Ei välttämättä uutta mutta joku sopivan hyväkuntoinen. Pikkuvaltra olisi aika passeli kun se voi joutua puunajolnkin satunnaisesti. Jontikassa ei nyt äkkiseltään ole muuta hyvää kuin ilmastointi. Muuten nekin on ihan normi raktoreita mitkä hajoilee tasasin väliajoin.
Pikku valmettia paskempaa apevaunun veturia on erittäin vaikea keksiä.

Tuollaista vanhaa deereä parempaa taas on hyvin vaikea keksiä. Siis jos pitää olla halpa.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: apevaunuun veto
Joskus traktoreissa oli niitä "avustavia nelivetoja", eli hydevetoisia etuakseleita. Sellaisen teho ei taitaisi riittää.

tuollaisia kuutosjontikoita on Ruotsin puolella kaupan alle kymppitonnin. Tonnilla sen saa varmaan päivitettyä ryömintää varten; pihalla mekaaninen takaveto, ruokintapöydällä hyde. Jää eri vetokoneiden kanssa puljaaminen pois. Apevaunun eteen kaivataan ymmärtääkseni lähinnä toimivaa moottoria, kiiltävää peltiä tarvitsee vain isännän ego. Tietty jos joku ryömintävaihteinen muu sopiva osuu eteen, on vain tuurista kiinni.

Tuossa on tämän keskustelun ainoa järkevä ehdotus... Ja toinen on että ostaa jonkun 7-80 luvun kuutoskoneen Ford-Case-Fiat-Jontikka vaikka ilman mehuvetoa / ryömintää. Ja hyväksyy sen että joutuu aina välillä polkaisemaan kytkinpoljinta.

Ovat varmasti järkevimmät ja kustannustehokkaimmat ratkaisut...

Tässä kun näitä seurailee. Niin alkaa tajuta maidon kustannuskriisin syvimmän olemuksen. Rahaa ja aikaa säästämättä pistetään kuntoon ongelmia jotka eivät edes ole ongelmia...

Kustanuskriisi seuraa siitä että pitää yleensä hinata sitä apevaunua traktorilla pitkin pöytää! Se on ihan KM:ssä ollut juttu että sähkömylly ja siitä apeen jako automaatisesti lehmien eteen on kustannustehokkain. Tulee vähiten lapasien kuvia apeen sekaan. Eräs tila. Oli KM:ssä kerran esitelemässä automaatti ruokintaa. Nyt täyttöpöydät täyteen ja viikoksi riittää äpyleille ruoka. Maksoi laiteisto muistaakseni 4 vuoteen itsensä takaisin pelkästään työnsäästönä ynm. kuluina.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52007
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: apevaunuun veto
Kyl jumalauta on ongelmat melkosia, joutuu oikein kytkintä polkemaan.

Saatanan tissiposkiset pullakädet, v itun vetelykset....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159