Jos eläinsuojelupykälät ovat liian löysiä, niin mikä on se taho, joka määrittelee ne uusiksi?
Oikeutta Eläimille ry vai kenties Animalia?
Kyllä se mielestäni on kuitenkin Evira, tämä on ennen kaikkea tuottajien ja viranomaisten välinen asia. Ja jos pykäliä tiukennetaan niin mitkä ovat seuraukset?
Kun on seurannut keskustelua tästä asiasta, niin kiinnittyy huomio muutamaan oleelliseen asiaan. Tuottajia syytetään eläinten huonosta kohtelusta, viranomaiset sanovat että asiat ovat olleet tarkastuksissa kunnossa, Animalia syyttää viranomaisia leväperäisyydestä, mutta missä on se villakoiran ydin?
Kukaan ei ole ole sitä ydintä löytänyt, joitakin puutteita joillakin tiloilla on ollut, mutta koko keskustelu on suuripiirteistä syyllistämistä ilman, että joku pystyisi osoittamaan jossakin selvän lainvastaisen laiminlyönnin.
Näiden eläinsuojeluaktivistien perimmäinen näkemys kotieläintuotannosta eroaa niin radikaalisti esimerkiksi Eviran asettamista hyvinvointivaatimuksista, että jos alkaisimme tuottajina ottaa neuvoja näiltä aktivisteilta, niin kotieläintuotanto nykymuodossa tulisi mahdottomaksi, ainakin nykyisillä tuottajahinnoilla, tämä on varmaa, tässä asiassa kenenkään tuottajan on turha väittää vastaan.
Ja mitä tulee tähän eläinten hyvinvoinnin minimitason ylittämiseen, niin mikä taso on riittävä, jotta se minimi on ylitetty niin että heilahtaa? kannattavuus on jo nyt niin tiukalla, että mitä enemmän sen minimitason ylittää, sitä kannattamattomammaksi tuotanto
muuttuu, ja on turhaa odottaa markkinoilta lisähintaa sillä verukkeella, että meillä kohdellaan eläimiä paremmin kuin muualla.
Kun syyskesällä GM-rehukeskustelu kävi kuumana, moni kuluttaja uhosi, että lopettaa lihasyönnin, ja nyt taas uhotaan kuluttajien taholta että lopetetaan lihansyönti, kun noin kohtelevat eläimiä, hyvin tuntuu kuitenkin liha kaupaksi käyvän.
Ja ottavatko kuluttajat esimerkiksi Tanskalaista kinkkua syödessään selville minkälaisissa olosuhteissa siat on siellä kasvatettu, tai esimerkiksi Puolassa.
Tämä jatkuva imagohöpinä siitä ,että mitenköhän kuluttajat nyt taas reagoivat, alkaa olla jo surkuhupaisaa. On turha odottaa markkinoilta mitään imagolisiä tuottajahintoihin, se on itsensä pettämistä. Sitä ei ole tapahtunut tähänkään asti vaikka ollaan syötetty GM-vapaata rehua vuosikaudet, sitä ei ole tullut mistään eläinten hyvinvointia parantaneesta toimesta, eikö sitä ole odotettavissa tulevaisuudessakaan, vaikka kuinka alkaisimme nuolemaan Oikeutta Eläimille yhdistyksen persettä.
Ei tässä mistään perseenuolemisesta ole kysymys, sen kummemmin kuin neuvojen ottamisesta joltain kaupunkiradikaaleilta. Kysymys on mediasodasta, jota meitä vastaan käy taho, jonka intressit ovat radikaalimmat kuin tähän asti käytetyt aseet. Tätä mediasotaa on tähän mennessä julkisuudessa käyty täysin vastapuolen ehtojen mukaan, sillä meidän joukoistamme ei ole löytynyt (muutamaa soraääntä lukuunottamatta) asiaa ymmärtäviä henkilöitä. Eikä valoa näy tunnelin päässä, jos lukee ylläolevaa tekstiä. Ei mitään käsitystä edes siitä, missä tilanteessa ollaan.
Ylläolevan kaltaiset kannanotot julkisessa sanassa varmistavat sen, ettei tuottajilla tule olemaan paljoa sananvaltaa, jos/kun eläinsuojelumääräyksiä lähdetään tiukentamaan. Kuka haluaa antaa edes suunniteluvaltaa taholle, jota asia ei kiinnosta?? Keskitytään vähättelemään ja syyttelemään muita.
Tuotannon imago on tärkeimpiä markkinoinnin kulmakiviä. Jos kuluttajille jää käsitys huonosta eläinten kohtelusta, se tulee näkymään lihantuottajan tilissä pitkään. Tässä asiassa on kyse juuri siitä. Tärkeää ei ole se onko kuvattu materiaali oikeaa vai ei, oliko eläinrääkkäyssyytteille aihetta, eikä sekään, että materiaali hankittiin laittomasta. Tärkeintä on asioiden hoitaminen siten, että kuluttajille ja veronmaksajille jää
luotettava tieto siitä, että asiat hoidetaan kuntoon. Pyhä viha sinne tai tänne julkisuudessa ei auta asiaa yhtään.
Kuluttajamarkkinointi on tietysti vierasta alkutuottajalle, joka on markkinoinnin ulkoistanut osuuskunnalle ja kuvittelee omaavansa jonkinlaisen ikiaikaisen oikeuden tuottaa ja kuluttaja on velvollinen tuotetta ostamaan ilman mutinoita.