Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sikojen ruokinta  (Luettu 21251 kertaa)

tvu-9550

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 103
Sikojen ruokinta
No niin aloitteleva sikamies kysyy!Ruokinta perseellään!Ruokin siat ämpäreillä käytän ohraa ja kauraa ja tiivisteenä raision yhdistelmä tiiviste!Kiertoaika 2,4 aikahuono eli päiväkasvu +600g!!Mitä pitäis tehdä?Teillä muillahannpäiväkasvut ovat +900g ja kiertoajat 3,5 paikkeilla!Eli voinko saavuttaa noita lukuja ohralla ja kauralla ja raision yhdistelmätiivisteellä??Käytössä yksi vaiheruokinta!Porsaat otan keräilystä eli ei välttämättä samasta paikasta!!Eli pitäisikö minulla olla ohraa ja vehnää ja heittää kauralla vesilintua?Pitäisikö yhdistelmätiiviste vaihtaa johonkin muuhun tiivisteeseen??Ja pitäisikö olla kahta tiivistettä?Tulisiko porsaat tilata samalta tilalta tasalaatuisempaa?Huom kannan tosiaan jauhot sioille ämpäreillä!Sikoja on 200 kpl!Ovatko arvoni niin huonoja kun ottaa huomioon käyttämäni rehut!?Tämänlainen sikala on varmasti harvinaisuus näinä päivinä mutta isä kun lopetti ei ollut kauhen perillä ruokinnasta enää vuosiin!Itse aion tästä eteenkinpäin kantaa rehut ämpäreillä mutta ruokinnan tehostamiseen on muuten syytä tutustua!Jos viitsisitte tyhmälle antaa neuvoja olisin kiitollinen!!

tvu-9550

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 103
Vs: Sikojen ruokinta
Olen käyttänyt ohraa 100% mutta ei sekään mitään huippukasvua tuonut ja kaura ohra seos on ollut ohraa 60% kaura 40%!Ja kyllä olen viljani analysoinut mutta ei silti niilläkään ruokinta ohjeilla!Mutta kertokaa mikä olisi realistinen tavoite jos käyttää kauraa ja ohraa!Ja tosiaan kantaa sen rehun ämpäreillä 2 kertaa päivässä!Useamman kerran päivässä ei ole palkkatyön takia mahdollista!Ja onko tuo raision yhdistelmätiiviste huono tiiviste minulle käytettäväksi pelkillä lihasioilla!Ja mikä kirja tässä pitäisi lukea onko vinkkejä kun tosiaan käytössä kuiva ruokinta ämpäreillä onhan niitä kirjoja liemiruokinnalle paljonkin!Kommentteja vois pistää nekin jotka minua naureskelee että kuinka pihalla olen nykypäivän sikojen kasvatuksesta!Kiitos

tvu-9550

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 103
Vs: Sikojen ruokinta
Löytyykö netistä mitään sikojen ruokinnan saloihin liittyvää???

olavi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 81
Vs: Sikojen ruokinta
Käy ostamassa Salon Tupurin uudesta S-marketista vehnäjauhoa hintaan 0,49 €/2kg. On oikein sunnuntaita. Tonnihinnaksi tulee tällöin 245 ja siinä on alvi mukana. Kaiken lisäksi helppo annostella...

tvu-9550

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 103
Vs: Sikojen ruokinta
vieläkö teistä joku jakaa rehun ämpäreillä?

Makkis

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 199
Vs: Sikojen ruokinta
Koita energia-herkkua tai power-herkkua. Itte ruokin energia- herkun kans ohraa ja kauraa(10%). Kyllä nuolla aika hyviin kasvuihin on päässyt vapaa ruokinnassa. Pehmoista lihaa sais toki olla vähemmän. Ei tuos sun ruokinta työs mitään hävettävää ole. Sangoolla saa vielä jauhoja jaettua, vaikka ripa katkeeski.

Jape

  • Vieras
Vs: Sikojen ruokinta
Anna vehnää, ainakin alkukasvatuksen ajan. Ootko teettäny ruokintasuunnitelmaa rehufirmas? ::) Osta ny edes jokku käytetyt ruokintakoneet sikalaas, niitä saa lähes kiitoskaupalla. Ei ämpärit oo enää tätä päivää.   ::)

salminen

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7
Vs: Sikojen ruokinta
Kokeilepa ensimmäiset 4 viikkoa ohra-vehnä-kaura -seosta, kolmannes kutakin ja lisukkeeksi tiivistettä. Yhdistelmätiiviste ok. Seuraavat 4 viikkoa niin, että kauraa edelleen se kolmannes, mutta ohraa enemmän kuin vehnää, jätä tiivisteen määrä pieneksi. Loppukasvatus tapahtuu ohralla ja kauralla ja huom! runsaalla tiivisteellä, niin lihaprosentit paremmat.

Itselläni ruokintalaite osittain käytössä; sen kautta ajan täysrehua alkukasvatuksen ajan. Jauhot menee käsipelillä, kun elukoita vähän.

tvu-9550

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 103
Vs: Sikojen ruokinta
Kiitos salmiselle!Ja löytyyhän niitä ämpäri miehiäkin tuli parempi mieli!