Joss ja kun uusiin autoihin tulee pakollinen eu:n määräämä paikkatietoja seuraava järjestelmä niin mixx tuota ei vois hyödyntää autokannan käytön verotuksessa.....
Kunhan nitä tulee tarpeeksi ja infra varmasti kykenee välittämäänä tarvittavat tiedot. Kaikkien autojen seuraaminen voi tuottaa yllättävän paljon lisää tietoliikennettä. Joskus noin kymmenen vuoden päästä tuota voisi harkita ihan vakavissaan. Mutta sitten seuranan pitää ulottua kaikille teille ja kaikkien teiden ylläpidosta maksetaan tuon seurannan mukaan. Samalla tuohon pitäisi liittää nopeusvalvonta niin peltipoliisien aiheuttama haitariliike jäisi pois.
Mutta en minä vieläkään ymmärrä miksi pitää luoda hankala ja kallis systeemi seurantasysteemi maksua varten kun saman voisi tehdä polttoaineveroa nostamalla. Yksityisteiden läpiajo-ongelman voisi hoitaa sallimalla kameravalvontaan perustuvan maksun muille kuin osakkaille sekä osakkaiden valvontaan jos joku ei suostu sovinnolla maksamaan todellisuudessa käyttämästään reitistä.
Jos oikein ymmärsin Bernerin selontekoa, ministeriö ennakoi nykyisen tasoisen polttoaineveron kertymän putoavan jopa 1,2 mrd euroa olikohan se kymmenen vuoden kuluessa. Syinä sähkö-ja kaasuautojen sekä mahdollisten muiden liikennepolttoaineiden tulon myötä. Sekä autojen jatkuvasti pienenevä keskikulutus. Jos verokertymä pitää pitää ennallaan, on veroja nostettava rutkasti ja jatkuvasti. Lisäksi teiden kunnossapidosta maksaa enenevästi koko ajan vähenevä määrä verotetun polttoaineen käyttäjiä. Samalla lisääntyvä vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttäjien määrä ei maksaisi tien kulutuksestaan juuri mitään. Ymmärrän varsinkin juuri nyt tarvittavan jotain uutta mekanismia tieliikenteen verotukseen tai muuhun systeemiin, jolla varojen keruu teiden kunnossapitoon kerätään.
Itsekin näen monia ongelmia esitetyssä mallissa. Enkä tietysti vähiten sitä, että oma kulkemiseni maksaisi Trafin laskurin mukaan ainakin 500 € vuodessa nykyistä enemmän. Silti jotain pitää tehdä, ja tämä on ainakin oikean suuntainen ajatus.
Sinänsä nykysysteemi olisi toki edullisin ja yksinkertaisin malli. Eli tieliikenteeltä kerätään veroja, ja jokin osa siitä käytetään liikenneverkon kunnossapitoon. Olennaisia ongelmia on vain yksi. Poliitikot haluavat käyttää ne rahat muualle. Tuo yhtiöittäminen voisi ainakin periaatteessa parantaa liikenteeltä kerätyn rahan kulkua oikeisiin kohteisiin. Toki sinnekin saattavat poliitikot määrätä jonkin minimituottovaatimuksen, mikä pitäisi tulouttaa omistajille... Mutta rahaahan aina tarvitaan lisää, joten tavalla tai toisella se kuitenkin veronmaksajalta kerätään.
Sinänsä, mikä estää tulevaisuudessa kuntia ja yksityisteitä myymästä liiketoimintojaan tuolle Live-yhtiölle? Silloin sielläkin maksettaisi käytön mukaan oikeasti. En osaa yhtäkkiä arvella, olisiko tuo hyvä vai juono juttu?