Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tehonmittaus Joululahja Valtra-JD-Claas-NH-Case-MF omistajille  (Luettu 7572 kertaa)

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12218
  • Virolaista kiitos!
Ostaa kerralla riittävän ison niin ei tarvi viritellä eikä arvailla onko sitä tehoa... 😉

Juuripa näin. Sitten ihmetellään kun moottori/vaihteistokin (JD-lämmönvaihdin) nostavat lämpöä. Menee kansia, turboa, pakosarjaa, vaihteiston pakkoja ja planeetoita sekä akseleita. Ja kaikilla merkeillä raja tulee vastaan.
 
Vertailkaa konetta ostaessa koneen tehonormia, ISO 14936 normin kaakit ovat poneja...

Sitten ihmeteltiin kun ei vedä. Tehoa lisää ja itku remonttilaskuista kova.

Tämä virittäminen on suomalaiskansallinen perinne enemmän.
Kyllä tuossa kun käynnistää yhtäkin traktoria niin huomaa jo kylmäkäynnistyksessä lämpimällä säällä käyntiäänestä mitä on menty tumpeloimaan...
Omaa konettaan nyt vielä ruuvauttaa, mutta mitäs sitten kun ostat käytettyä. Et tiedä yhtään mitä sille on tehty. Luulen, että aika moni pistää kuitenkin viritetyn koneen vaihtoon melko vähillä tunneilla. Ei kantti kestä, kun alkaa mietityttää, että jos sieltä hajoaa jotakin.

Köntys

  • Vieras
Ostaa kerralla riittävän ison niin ei tarvi viritellä eikä arvailla onko sitä tehoa... 😉

Juuripa näin. Sitten ihmetellään kun moottori/vaihteistokin (JD-lämmönvaihdin) nostavat lämpöä. Menee kansia, turboa, pakosarjaa, vaihteiston pakkoja ja planeetoita sekä akseleita. Ja kaikilla merkeillä raja tulee vastaan.
 
Vertailkaa konetta ostaessa koneen tehonormia, ISO 14936 normin kaakit ovat poneja...

Sitten ihmeteltiin kun ei vedä. Tehoa lisää ja itku remonttilaskuista kova.

Tämä virittäminen on suomalaiskansallinen perinne enemmän.
Kyllä tuossa kun käynnistää yhtäkin traktoria niin huomaa jo kylmäkäynnistyksessä lämpimällä säällä käyntiäänestä mitä on menty tumpeloimaan...
Omaa konettaan nyt vielä ruuvauttaa, mutta mitäs sitten kun ostat käytettyä. Et tiedä yhtään mitä sille on tehty. Luulen, että aika moni pistää kuitenkin viritetyn koneen vaihtoon melko vähillä tunneilla. Ei kantti kestä, kun alkaa mietityttää, että jos sieltä hajoaa jotakin.

Mää tiedän yhden tyypin, jolta en ostaisi edes 100-tuntia ajettua konetta.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Ei oo viritysten kanssa ollut ongelmia vaan lähinnä päinvastoin.. Saatu päästölaitteet lopullisesti kuntoon ja kone kulkemaan pirteämmin :)  Maksimitehoja ei ole edes yritetty hakea.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Tehohan ei suoranaiseti riko mitään, vaan momentti. Yläkierroksille lisätty teho ei välttämättä riitä nostamaan yläkierrosten momenttia vielä maksimimomentin yläpuolelle, joten silloin on "turvassa". Alakierroksille lisätty momentti on se voimansiirron surma. Lisäksi vaikuttaa koneen painotus eli kun otetaan lisää momenttia ja lisätään painoa koneeseen, ettei luisto lisäänny, niin johan alkaa voimansiirto pyytelemään armoa. Siihen vielä hiukan reikäpäinen kuski, niin hyvä tulee. Voimanottokoneissa ei tietysti ole painolla vastaavaa merkitystä.

Sopivalla piristämisellä ja oikealla käytöllä voi parantaa koneen ominaisuuksia ja jopa lisätä kestävyyttä, kun ei tarttee riuhtoa. Tasainen veto on aina parempi kuin kuormituspiikit. Mutta maltti matkassa tässäkin hommassa.

Öljyjen merkitys kasvaa kun voimaa otetaan enempi kuin koneen mitoitus edellyttää eli paine öljykalvoa kohti kasvaa. Jos ja kun tuo kalvo ei kestä kasvanutta painetta, alkaa olemaan rauta rautaa tai kitkapintaa vasten, jolloin voimakas kuluminen alkaa. Esim. öljykylpyinen monilevypakka voi palaa poroksi hetkessä, jos öljy häviää kitkalevyjen välistä luiston yhteydessä. Ja vastaavasti samainen pakka voi kestää kymmeniä tuhansiä tunteja ilman kulumista, kun öljykalvo pysyy levyjen välissä.