Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Arla nostaa jo neljättä kuukautta perä jälkeen maidon hintaa  (Luettu 6568 kertaa)

Rusina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Kun mä olen hiukan huono tuos ruottinkieles,niin paljonko se nyt sitte suomes nousikaan?Kun niillä kerran on varaa.
Nousu on 2 eurosenttiä litralta. Joulukuun hinta on siis 32 senttiä litralta Ruotsin Arlalla.

Ok, alhainen se on edelleen.Nythän Suomen ja Ruotsin ero on kaventunut kun oliko ero Arlan tuottajilla maiden välillä 15 sentin luokkaa? Kun Ruotsissa oli alimmillaan 28 senttinä . Mitäs Arla Tanskassa tilittää?

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Kun mä olen hiukan huono tuos ruottinkieles,niin paljonko se nyt sitte suomes nousikaan?Kun niillä kerran on varaa.
Nousu on 2 eurosenttiä litralta. Joulukuun hinta on siis 32 senttiä litralta Ruotsin Arlalla.

Ok, alhainen se on edelleen.Nythän Suomen ja Ruotsin ero on kaventunut kun oliko ero Arlan tuottajilla maiden välillä 15 sentin luokkaa? Kun Ruotsissa oli alimmillaan 28 senttinä . Mitäs Arla Tanskassa tilittää?

Pääperiaate on kait se, että Arla tilittää omistajatuottajilleen kaikkialla saman. Niin Tanskassa, Ruotsissa, Briteissä kuin Saksassakin.

Jalo

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 183
Arlan maksama hinta on Ruotsissa ja Tanskassa  on aina jollain aikavälillä sama, vaikka varsinkin ruotsalaiset maidontuottajat aina välillä ovat sitä mieltä että saavat vähemmän. Tanskan kruunu on sidottu aika tiukasti Euroon ja Ruotsin kruunun kurssi vaihtelee siihen nähden molemmin päin. Arlalla on kai joku tasaussysteemi jolla tuo valuuttakurssieron vaikutus tasataan.
Mutta lienekö Pohjoismaiden ulkopuolla maksettava omistajahinta vielä nyt sama, sellainen tavoite Arlalla kyllä  jollain aikavälillä ainakin on ollut.