Uusinvestointeja miltei mahdoton saada maksuun viljalla. Rahtikulut aina merkittäviä halvalla tilaavievällä tavaralla.
Joo suuremmat tilat myllyn vieressä ajavat jiiceepeellä tai isollaprentillä rekkakuormia vaikka satamaan, semmoisia keskenkasvuisia julleja traktorikaravaanissa. Ajavat vaikka ilman kun saavat ajaa. Pientila joutuu tilaamaan kuorma-autokuskin, ja on eroa, onko se 40 tonnia 400 € vain 100 € tavaraa. Halvan tavaran hintaan tulee melkoinen lovi sekä kuivauksesta että rahtaamisesta; siksi lannoitteiden ja kasvinsuojeluaineiden markkinoijien lisäsatotuloslaskelmia ei voi sellaisenaan hyväksyä, koska niistä useimmiten on "unohdettu" nämä köyhän kustannukset pois.
-SS-
Mä oon joskus ehdotellut että viljanviljeliät vois porukallatehdä hyvän tien varteen iso kuivaamon varastoalueineen mistä rekka on helppo täyttää. Sitä voi syöttää niillä yksi akselisilla 60-luvun velsoilla jos haluaa. siitä kun tuntiin 100 tonnin rekan täyttää, niin voi olla hintakin toinen ja kahut jos ajaa esiputsarista suoraan kuivurin uuniin.
Kyllähän niitä kimppoja tehtiin , kun se oli ehtona kuivurin investointituille. Nyttemmin on riitaantumisia tapahtunut, toisaalta laajentuminen usein tuntuu keskittyvän yksittäisen osakkaan osalle, jolloin kuivuri jää pieneksi, ja laajentamisen kustannusten jakaminen ei välttämättä ole itsestään selvää.
Keskusliikkeellä näitä keruupisteitä on vielä. Suurviljelijät perustavat omia yhtiöitä tai keskustelevat suoraan Avenan kanssa.
-SS-