Tosta 440 miljoonasta 412 miljoonaa on Viking Linellle "palautettuja" veroja-ja sosiaaliturvamaksuja eli VL:n duunareitten verot/sossumaksut tilitetään firman kassaan (ns. nettopalkkamalli)
"Historiallisesti kannattaa myös muistaa, että SF Line eli nykyinen Viking Line Abp on yleensä suosinut halvan työvoiman maiden telakoita (päällimmäisenä Jugoslaviaa) ja niissä tapauksissa kun tilaus on lopulta saatu Suomeen, on siihen vaadittu valtiovallan puolelta joko keppiä (Turella, Rosella ja Mariella, jotka SF Line halusi tilata Japanista mutta Suomen Pankki esti kaupat), porkkanaa (Viking Gracen innovaatiotuet), tai sitten telakalta mokaa hinnoittelussa niin, että laiva tehtiin tappiolla (Cinderella, Viking XPRS). Kertaakaan SF Line/Viking Line ei ole puhtaasti kaupallisilla ehdoilla Suomesta tilannut."
Viking Line markkinointiyhtiössä oli osakkaana SF-Line AB:n lisäksi rederiaktiebolaget Sally (SYP pakotti fuusioon Silja Linen kanssa 1987) ja Rederi AB Slite (konkurssiin 1993 Ruotsin kruunun kellutuksen seurauksena; Europa/Silja Europa hinat nousi 40%. Konkurssin jälkeen pesässä enemmän varoja kuin velkoja. Lainan irtisanonut Nordbankenin johtaja istui Effjohnin (Silja Line) hallintoneuvostossa.) Mainitut Sally/Slite tilasivat usein Suomesta SF-Line vain pakon edessä /saadessaan halvalla.
Sallyn / Sliten kaaduttua SF-Line otti Viking Line nimen varustamolleen saadakseen pörssistä tunnetummalla nimellä helpommin rahaa.
Grow the feed, not the weeds!