Veltosta nuorisosta voisi todeta: SAS jankkaa samaa roskaa, kuin ennenkin vanhemmat sukupolvet nuorisosta ovat motkottaneet: Tässä poimittu esimerkki:
Isä: "Minnes sinä olet taas menossa?"
Poika: "En mene minnekään."
Isä: "Jos et mene minnekään, miksi sitten maleksit vaan? Lähtisit nyt kouluun, tee kotiläksyt, kerää koulutarvikkeet, kirjoita kotiaine, anna sinun isoveljesi auttaa. Kun olet tehnyt läksysi ja käynyt luennolla, tule välittömästi kotiin, etkä siis todellakaan jää lorvimaan kadulle. Siis mitä minä sinulle juuri sanoin, kuulitko !
Poika: "Joo joo, kuulin minä"
Isä: "toista se minulle."
Poika: "Kuulin minä "
Isä: "Senkin näsäviisas, kerro minulle, mitä sinun piti tehdä !"
Poika: "Minun piti mennä kouluun, tehdä tehtävät, hakea koulutarvikkeet, kirjoittaa aine, hakea malli isoltaveljeltä. Kun olen tehnyt läksyt, menen kouluun, tulen sitten kotiin suoraan ja kerron, mitä olen saanut aikaan. Eikö tämä ollut se, mitä kerroit minulle. "
Isä jatkaa motkottamista:
Isä: "Ole mies, senkin vätys. Älä notku tuolla tavalla yleisellä torilla, tai harhaile joutilaana pääkadulla. Älä uhoa opettajille ja aikuisille, pitää olla nöyrä, niin opettajatkin suosivat.
.......... [Noin viisitoista riviä poistettu.]
Isä: "Sinä, joka vain lorvit noin yleisellä torilla, voitko muka sillä tavalla onnistua elämässä? Aikaisemmat sukupolvet ovat tehneet sinulle asiat hyvin. Käy koulusi, siitä on hyötyä sinulle. Poikani, kysy vanhemmilta ihmisiltä neuvoa, sillä saat menestystä."
Isä: "Koskaan en ole sinua työn raadannalla rasittanut. Olet saanut olla vapaasti. Toisten vanhempien kakaroiden on ollut pakko mennä auttamaan vanhempiaan. Olet kiittämätön, et ole mies ollenkaan, et kuokkaa pysty pitelemään. "
Isä: "joka yö ja päivä olen minä harmitellut sinun tapojasi. Yötä päivää sinä ja kaverisi haette vain nautintoja. Kuitenkin, sinua odottaa perintö, ja olet saanut olla terve, älä hukkaa tätä mahdollisuutta."
Milloinkahan tämä juttu on tallennettu: 1920 - luvulla ? 1800 - luvulla. Ei. Vaan 4500 vuotta sitten Sumerissa, savitauluun.
-SS-