Marttilan mainosisku oli kullanarvoinen Lidlille. Samalla se oli hyväksi kaupan murtamalla hieman kaupan duopolia ja siirtämällä kysyntää Lidliin ja siellä erityisesti kotimaisiin muniin ja lihatuotteisiin.
Uudistu tai kuole - tämä yritysmaailman slogan pitäisi saada perille tuottajajärjestössä. Jos EU:n liityttäessä olisi valittu se linja joka painotti laajaa luomuun siirtymistä, olisivat maatalouden tulokehitys ollut huomattavasti parempaa ja markkinat tuotannon kasvulle helpommin löydettävissä. Suurimmat vastaanhangoittelijat saivat ylivoiman ja tulos alkaa olla näkyvissä. Kuluttajakäyttäytymisen suuri muutos on vasta tulossa - ja se suosii luomumpaa.
BASF, Bayer, Dow, DuPont, Monsanto ja Syngenta hallitsevat 75-90-prosenttia torjunta-aineiden maailmankaupasta. Samat yhtiöt hallitsevat siemenkauppaa. Tähän kun lisätään lannoitemonopoli ja se, että konekauppaa ja tuotannon ostopuolta hallitsevat vain harvat sekä kuluttajamyyntiä ne kaksi, voidaan sanoa että muutoksen tarvetta on ihan kaikkialla. Metsäpuolella kielletty kartelli todettiin oikein oikeudessa tapahtuneeksi, mutta ei-korvattavaksi. Se ei poistanut tapahtunutta rikosta.
Tuottajan on ollut helpompi olla lipevän konekauppiaan tai osaomistamansa teollisuuden kaveri, kuin vaikean ja vaativan kuluttajan. Olisi ehkä kannattanut valita paremmin, tuottajat pitäisi saada ainakin henkisesti lähemmäs kuluttajaa, siellä se tosiostaja on.