Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Uuden lainan marginaali  (Luettu 13959 kertaa)

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: Uuden lainan marginaali


 Vähän kyrsii katella SPV:n korkotukilainaa, korko 2%. Todellinen korkotukilaina, kaikki muut lainat pienemmällä korolla. Tuon lainan noston aikaan korot oli vajaa 5%, hyvä diili olevinaan kun varmaa matalakorkoista. Eikä voi maksaa poiskaan ja vaihtaa normilainaan?

Mun käsityksen mukaan voi maksaa pois. Mutta onhan 2% ihan hyvä korko, jos MG:n osuussijoituksista saa 5% tai esim. OP:n tuotto-osuudet 3,25%.

Ei kai tuossa pitäis olla estettä maksaa pois?
Samaa mieltä. Itte maksoin joku vuosi sitten loput korkotukilainojen "hännät", kun oli turhaa vaivaa eritellä maatilaan, metsään, asuinrakennukseen ja muuuhun rakentamiseen niitä senttejä.
Ainoo mitä pankki halus oli että maksoin ne sen normaalin lyhennyspäivän aikoihin.

Joo se tosiaan kannattaa että maksaa jotkut sekalaiset muutaman tonnin lainan loput pois. Sen lisäksi että tekevät tiliotteesta ja lainalistasta turhan sekavan, todellinen vuosikorko hoitokuluineen voi olla jo selvästi korkeampi kuin isommissa lainoissa.

IsoPata

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 201
Vs: Uuden lainan marginaali
Loppuvuodesta sain 1,1% marginaalin ruotsalaisesta kaupunkipankista (ei Nordea)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7093
Vs: Uuden lainan marginaali


 Vähän kyrsii katella SPV:n korkotukilainaa, korko 2%. Todellinen korkotukilaina, kaikki muut lainat pienemmällä korolla. Tuon lainan noston aikaan korot oli vajaa 5%, hyvä diili olevinaan kun varmaa matalakorkoista. Eikä voi maksaa poiskaan ja vaihtaa normilainaan?

Mun käsityksen mukaan voi maksaa pois. Mutta onhan 2% ihan hyvä korko, jos MG:n osuussijoituksista saa 5% tai esim. OP:n tuotto-osuudet 3,25%.

Ei kai tuossa pitäis olla estettä maksaa pois?
Samaa mieltä. Itte maksoin joku vuosi sitten loput korkotukilainojen "hännät", kun oli turhaa vaivaa eritellä maatilaan, metsään, asuinrakennukseen ja muuuhun rakentamiseen niitä senttejä.
Ainoo mitä pankki halus oli että maksoin ne sen normaalin lyhennyspäivän aikoihin.

Joo se tosiaan kannattaa että maksaa jotkut sekalaiset muutaman tonnin lainan loput pois. Sen lisäksi että tekevät tiliotteesta ja lainalistasta turhan sekavan, todellinen vuosikorko hoitokuluineen voi olla jo selvästi korkeampi kuin isommissa lainoissa.

Ehkä muistelen asiaa siltä kantilta, ettei kahden prosentin korkotukilainaa voi maksaa pois ja vaihtaa prosentin vastaavaan? Sadan tonnin lainassa ois kuitenkin tonnin juttu alkuvuosina, joka vuosi. Täytyy ajatella positiivisesti, korot saa vähenätää :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: Uuden lainan marginaali


 Vähän kyrsii katella SPV:n korkotukilainaa, korko 2%. Todellinen korkotukilaina, kaikki muut lainat pienemmällä korolla. Tuon lainan noston aikaan korot oli vajaa 5%, hyvä diili olevinaan kun varmaa matalakorkoista. Eikä voi maksaa poiskaan ja vaihtaa normilainaan?

Mun käsityksen mukaan voi maksaa pois. Mutta onhan 2% ihan hyvä korko, jos MG:n osuussijoituksista saa 5% tai esim. OP:n tuotto-osuudet 3,25%.

Ei kai tuossa pitäis olla estettä maksaa pois?
Samaa mieltä. Itte maksoin joku vuosi sitten loput korkotukilainojen "hännät", kun oli turhaa vaivaa eritellä maatilaan, metsään, asuinrakennukseen ja muuuhun rakentamiseen niitä senttejä.
Ainoo mitä pankki halus oli että maksoin ne sen normaalin lyhennyspäivän aikoihin.

Joo se tosiaan kannattaa että maksaa jotkut sekalaiset muutaman tonnin lainan loput pois. Sen lisäksi että tekevät tiliotteesta ja lainalistasta turhan sekavan, todellinen vuosikorko hoitokuluineen voi olla jo selvästi korkeampi kuin isommissa lainoissa.

Ehkä muistelen asiaa siltä kantilta, ettei kahden prosentin korkotukilainaa voi maksaa pois ja vaihtaa prosentin vastaavaan? Sadan tonnin lainassa ois kuitenkin tonnin juttu alkuvuosina, joka vuosi. Täytyy ajatella positiivisesti, korot saa vähenätää :)

Mikä siinä lainassa muuten on marginaali, kyllä myös korkotukilainoissa on marginaalit + euribor tms. Eli kait 2% korkotukilainan kokonaiskorko voi olla myös alle 2% jos marginaali on pieni?  ???

Viimeksi muokattu: 04.04.16 - klo:16:57 kirjoittanut antti-x

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1603
Vs: Uuden lainan marginaali
Ei se mee alle sen 2% vaikka mikä olis.
Mulla on 4% kiinteäkorkoista joku sata tonnia. Toki se on 1% korkotukilainaa. Korkotuki riittää koko 15 vuoden laina-ajalle. Tyhmää vai ei?

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: Uuden lainan marginaali
Ei se mee alle sen 2% vaikka mikä olis.
Mulla on 4% kiinteäkorkoista joku sata tonnia. Toki se on 1% korkotukilainaa. Korkotuki riittää koko 15 vuoden laina-ajalle. Tyhmää vai ei?

Miten se sitten mahtaa lainan tiedoissa näkyä jos korko ilman tukea olisi pienempi, ja kenelle se välisumma menee?


Ja ei ollenkaan tyhmää, en tiennyt että korkotukilainan voi edes ottaa kiinteäkorkoisena.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Uuden lainan marginaali
Ei se mee alle sen 2% vaikka mikä olis.
Mulla on 4% kiinteäkorkoista joku sata tonnia. Toki se on 1% korkotukilainaa. Korkotuki riittää koko 15 vuoden laina-ajalle. Tyhmää vai ei?

Miten se sitten mahtaa lainan tiedoissa näkyä jos korko ilman tukea olisi pienempi, ja kenelle se välisumma menee?


Ja ei ollenkaan tyhmää, en tiennyt että korkotukilainan voi edes ottaa kiinteäkorkoisena.

OP:n verkkopankissa on korko, kokonaiskorko ja korkotuki-%. Korkotuki-% ilmeisesti nollassa, kun marginaali+viitekorko alle 2%. Välisumma tässä matalan markkinakoron tilanteessa menee tietysti pankille. Pankki siis saa varman 2%.

Yhdessä korkotukilainassa on näköjään korkotuki loppunut jossain vaiheessa, en ole huomannut milloin lie, mutta koska markkinahintainen korko on alempi, niin nyt onkin maksettava korkokin pienentynyt. Onneksi oli korkotuki loppunut.  :)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Uuden lainan marginaali
Ei se mee alle sen 2% vaikka mikä olis.
Mulla on 4% kiinteäkorkoista joku sata tonnia. Toki se on 1% korkotukilainaa. Korkotuki riittää koko 15 vuoden laina-ajalle. Tyhmää vai ei?

Miten se sitten mahtaa lainan tiedoissa näkyä jos korko ilman tukea olisi pienempi, ja kenelle se välisumma menee?


Ja ei ollenkaan tyhmää, en tiennyt että korkotukilainan voi edes ottaa kiinteäkorkoisena.

OP:n verkkopankissa on korko, kokonaiskorko ja korkotuki-%. Korkotuki-% ilmeisesti nollassa, kun marginaali+viitekorko alle 2%. Välisumma tässä matalan markkinakoron tilanteessa menee tietysti pankille. Pankki siis saa varman 2%.

Yhdessä korkotukilainassa on näköjään korkotuki loppunut jossain vaiheessa, en ole huomannut milloin lie, mutta koska markkinahintainen korko on alempi, niin nyt onkin maksettava korkokin pienentynyt. Onneksi oli korkotuki loppunut.  :)

Pankinjohtaja sanoi joskus että tähtäin on korkotulilainassa 2% ja tuki pienenee jos korko siitä laskee. 1% ei muistaakseni tukea tule ollenkaan, eli matalan koron aikana korkotukea "säästyy" siihen kun korot taas nousee. Eli periaatteessa kannataisi hakea lyhennysten lykkäystä näihin korkotukilainoihin ja maksella näitä kovia lainoja pois tai tehdä sillä rahalla korvaavia investointerja.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

antti-x

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2858
Vs: Uuden lainan marginaali
Miten helppoa noihin korkotukilainoihin on saada lykkäystä ja keneltä sitä siis pitää kysyä? Akuuttia tarvetta millekään lykkäykselle ei ole (siksi en ole asiaa itse selvittänyt) , mutta luultavasti 1% rahalle olisi parempaa käyttöä, kuin se, että sen maksaa takasin. :)


Samaan aikaan pitäisi pysyä luotettavana pankin silmissä, koska lisälainallekin ehkä olisi käyttöä.

Maakalle

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 826
Vs: Uuden lainan marginaali


 Vähän kyrsii katella SPV:n korkotukilainaa, korko 2%. Todellinen korkotukilaina, kaikki muut lainat pienemmällä korolla. Tuon lainan noston aikaan korot oli vajaa 5%, hyvä diili olevinaan kun varmaa matalakorkoista. Eikä voi maksaa poiskaan ja vaihtaa normilainaan?

Mun käsityksen mukaan voi maksaa pois. Mutta onhan 2% ihan hyvä korko, jos MG:n osuussijoituksista saa 5% tai esim. OP:n tuotto-osuudet 3,25%.

Ei kai tuossa pitäis olla estettä maksaa pois?
Samaa mieltä. Itte maksoin joku vuosi sitten loput korkotukilainojen "hännät", kun oli turhaa vaivaa eritellä maatilaan, metsään, asuinrakennukseen ja muuuhun rakentamiseen niitä senttejä.
Ainoo mitä pankki halus oli että maksoin ne sen normaalin lyhennyspäivän aikoihin.

Kun korkotuki on kulutettu, laina on täysin pankin ja velallisen välinen sopimus. Eli voi tehdä mitä pankinjohtajan kanssa sopii. Jos korkotukea jäljellä, pitänee kysyä ELY-keskukselta myös.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Uuden lainan marginaali
Miten helppoa noihin korkotukilainoihin on saada lykkäystä ja keneltä sitä siis pitää kysyä? Akuuttia tarvetta millekään lykkäykselle ei ole (siksi en ole asiaa itse selvittänyt) , mutta luultavasti 1% rahalle olisi parempaa käyttöä, kuin se, että sen maksaa takasin. :)


Samaan aikaan pitäisi pysyä luotettavana pankin silmissä, koska lisälainallekin ehkä olisi käyttöä.

Sitä pitäs kysyä pankista ja anotaan elystä tietyillä perusteilla. Mulla muistaakseni luki että 2 vuotta sai korkeintaan lykkäystä.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Uuden lainan marginaali
Hirmuisia marginaaleja nykyään  :o
Silloin kun mulla oli vielä ns kovan rahan lainaa, niin marginaali oli 0,35  8)
Silloin kun minulla oli pankkilainaa, niin ei puhuttu marginaaleista mitään, vain koroista. Sitä olikin sitten lähemmäs 20 %. Tuolloin otettiin lainaa vain kannattaviin hankkeisiin. Köyhimmät saivat tosin korkotukea ja inflaatio hoiti lyhennykset. Kansantalous porskutti eteenpäin, ei ollut lamaa tiedossakaan. Sitten tuli äkkipysäys, kun lainaa alkoi saada ulkomailta halvalla korolla kannattamattomiin hankkeisiin.

  Sen jälkeen onkin kaikki mennyt päin persettä, nyt sitten vielä tää EU ja €

milkboi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4541
  • Kiima ja kateus.Ne maailmaa pyörittää.
Vs: Uuden lainan marginaali
Miten helppoa noihin korkotukilainoihin on saada lykkäystä ja keneltä sitä siis pitää kysyä? Akuuttia tarvetta millekään lykkäykselle ei ole (siksi en ole asiaa itse selvittänyt) , mutta luultavasti 1% rahalle olisi parempaa käyttöä, kuin se, että sen maksaa takasin. :)


Samaan aikaan pitäisi pysyä luotettavana pankin silmissä, koska lisälainallekin ehkä olisi käyttöä.

Sitä pitäs kysyä pankista ja anotaan elystä tietyillä perusteilla. Mulla muistaakseni luki että 2 vuotta sai korkeintaan lykkäystä.
Kyll se pelkkä soitto Östelälle riittä,nottei suotta odottele rahojaan,näin meillä ainakin. ;D
On se hienoo...lehmät lypsää yötä päivää,pyhät arjet,,,ja kustannukset laukkaaa!Pessimisti ei pety.