Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sähkölinjan raivausta  (Luettu 6703 kertaa)

klapia

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 46
Sähkölinjan raivausta
Sähkölinjayhtiön alihankkijan alihankkijan alihankkija kävi tuossa perkaamassa linjanvierustaa moto+metsuri+ajokone yhdistelmällä n. kilometrin matkalta. Kaadetut puut pääosin kuitupuuta mutta tukkipuutakin kymmeniä runkoja. Muuten ok näköistä jälkeä mutta n. 20% puista on kaadettu ja jätetty (tukkirunkojakin) siihen kun motolla ei yltänyt ilman suurempia manöövereitä.  Muut on ajokone jo laittanut kasoihin.
Mitäs laki / määräykset sanoo tästä toiminnasta? Onko linjayhtiö velvollinen tekemään puitten poisajoa vai jääkö tämä maanomistajan harteille?

Viimeksi muokattu: 16.03.16 - klo:21:20 kirjoittanut klapia

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8446
Vs: Sähkölinjan raivausta
Soita siirtoyhtiölle. Saat vihat niskaasi.

Helpompi kuin soitat poliisille ja teet rikosilmoituksen pelleilystä.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Sähkölinjan raivausta
Sähkölinjayhtiön alihankkijan alihankkijan alihankkija kävi tuossa perkaamassa linjanvierustaa moto+metsuri+ajokone yhdistelmällä n. kilometrin matkalta. Kaadetut puut pääosin kuitupuuta mutta tukkipuutakin kymmeniä runkoja. Muuten ok näköistä jälkeä mutta n. 20% puista on kaadettu ja jätetty (tukkirunkojakin) siihen kun motolla ei yltänyt ilman suurempia manöövereitä.  Muut on ajokone jo laittanut kasoihin.
Mitäs laki / määräykset sanoo tästä toiminnasta? Onko linjayhtiö velvollinen tekemään puitten poisajoa vai jääkö tämä maanomistajan harteille?
Yleensä maaomistajalle kuuluu korjuu vain kaato sähköyhtiölle jos ei muuten ole so*****.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

Kuuno

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 309
  • Needled 24/7
Vs: Sähkölinjan raivausta
Meillä puut on vain kaadettu. Itse saa korjata puut pois.

Maakalle

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 826
Vs: Sähkölinjan raivausta
Yhtä linjaa täällä raivatessa Caruna oli tehnyt UPM kanssa yleiskaupan. Maanomistaja voi hyväksyä yhteiskaupan, käskeä jättää rungot paikalleen ja kerätä itse tai maksua vastaan ne ajettiin kasaan maanomistajan omaan käyttöön. Jos oli hyväksynyt yhteiskaupan, niin eiköhän sen tili tule motolistojen mukaan eli samantekevää jääkö rankoja metsään lojumaan.

klapia

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 46
Vs: Sähkölinjan raivausta
Ilmeisesti aika paljon erilaisia käytäntöjä tällä sektorilla, puut jää täällä mo:n käyttöön kasoihin ajettuna. Nuo jätetyt olivat kaadettu käsin kun motolla ei päässyt riittävän lähelle. Muutama oli moton ajouran vieressä mutta kuski ei viittinyt vetää puuta latvasta lähemmäks.

Pariin kymmeneen vuoteen ei ole vinssiä tarvinnut käyttää mutta nyt on vissiin pakko jotta saa tuon siivottua katseenkestävään kuntoon.

alpo10

  • Vieras
Vs: Sähkölinjan raivausta
Yhtä linjaa täällä raivatessa Caruna oli tehnyt UPM kanssa yleiskaupan. Maanomistaja voi hyväksyä yhteiskaupan, käskeä jättää rungot paikalleen ja kerätä itse tai maksua vastaan ne ajettiin kasaan maanomistajan omaan käyttöön. Jos oli hyväksynyt yhteiskaupan, niin eiköhän sen tili tule motolistojen mukaan eli samantekevää jääkö rankoja metsään lojumaan.
meillä ainakin toimi moitteetta, paikalla tehtiin yhdessä arvio poistettavista puista ja työn jälki ihan siisti. Korjuukustannuksen maksoi osin Caruna, koska mm kuidun hinta oli normaalia pystykauppaa korkeampi. Omalla kohdalla sattui vielä hyvään aikaan, helpottaa tulevia hakkuita.

Mielenkiintoinen on vaan tämä sopimuspolitiikka, nyt verkkoyhtiöllä laajemmat oikeudet poistaa puita....myös alueilta jotka eivät alkuperäiseen johtosopimukseen kuulu, eikä näistä ole mitään korvausta koskaan saatu

klapia

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 46
Vs: Sähkölinjan raivausta
Eihän näistä koskaan ole saatu mitään käypää korvausta. Mikäs oli esim 110kv:n reunavyöhyke ennen tätä lakimuutosta?

alpo10

  • Vieras
Vs: Sähkölinjan raivausta
Eihän näistä koskaan ole saatu mitään käypää korvausta. Mikäs oli esim 110kv:n reunavyöhyke ennen tätä lakimuutosta?
korvaus lienee ollut monilla kertakorvaus, jotenkin kohtuullistettuna sopimuksen tekohetken hintatasoon? Näin ainakin mulla tehtiin, jopa pientä neuvottelua käytiin noin kymmenen vuotta sitten. Korvaus oli ihan reilu, ei siitä voi valittaa. Sopimuksessa myös sovittiin mahdollisuudesta jopa hyödyntää johtoaluetta vaikka joulukuusien kasvatukseen.

Nythän sähköyhtiö "hoitaa" metsää reilusti tämän alkuperäisen sopimusalan ulkopuolella, eipä sinne pääse tukkia tulemaan jos vähänkin näyttävät riskipuilta.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Sähkölinjan raivausta
Meillä raivauspäivä oli eilen. Olin jo unohtanut koko homman, kun asia tuli vireille jo yli puolitoista vuotta sitten. Onneksi satuin olemaan kotona. Yhdessä avustavan metsurin katsottiin poistettavat puut ja neuvoteltiin rajatapuksista. Mun kanta oli yleensä "pois vaan". Tietysti helppo sitä on sanoa, kun ei oo omaa mettää...

Mutta isolla kädellä siis otettiiin ajatuksella "näitä ei saa linjan vuoksi itse otettua pois". Ja ajokone ajoi puut osoittamaani paikkaan. En muista mitä sen kustannuksista on so*****. Yhteiskauppa olisi tässäkin ollut vaihtoehtona, mutta hakkautin noi kaikki kolmeen metriin, kun itsellä tarvitaan polttopuuta aika paljon.

Vaikka traktorikäyttöinen voimakonekin on, niin kyllä oman osuuteni tahdon tehdä häiriöttömän jakelun eteen. Edullisempaa tää oli mitä maakaapelointi. Tullu itsekin sen verran noita vikoja etsittyä ja puita poistettua, ei sekään mitään herkkua ole.
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Sähkölinjan raivausta
Yhteismyynti motomitalla samaan lanssiin ja hankintahinta mo:n tilille.
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Sähkölinjan raivausta
Kyllä meillä sähköyhtiö hoiti homman ja kaikki rungot pois, vaikka maasto ei mitään helppoa ollutkaan.
Meillä sain valita, millä tavalla puut poistetaan.. Sen verran laiskaa sakkia meillä, että otimme helpoimman, että rahat tilille ja se on siinä.  Saattoi kuitenkin olla sähköyhtiöllekkin se halvin ja helpoin tapa, kun homma tuli ajoissa tehtyä ja siististi, kun vetävät noita uusia tolppia niin sekin homma hoituu sitten. ::)

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8446
Vs: Sähkölinjan raivausta
Kun ei ole kilpailua, toiminta on värikästä. Siis siirtoyhtiöillä.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Sähkölinjan raivausta
Jos tieto linjan hakkuusta tulee puoltoista vuotta ennen, niin minulle kävis sekin että korjuuttaisin itse puut sopivalla koneketjulla (ja voisin varmistua hyvästä apteerauksesta) ja saisin sen korvauksen tilille sähköyhtiöltä mitä he maksavat tuosta urakasta urakoitsijoilleen  ;D  Sikäli tuo olis win-win tilanne, että itse puut korjuuttamalla voisi maksaa motokuskille siitä että korjais kaiken latvuksia myöten talteen, siihen olis linjaukkojenkin hyvä rakentaa.

Mut tietysti tuon estää jokin turvallisuuskoulutusvaatimus tai muu direktiivi.

 
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

savmikko

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: Sähkölinjan raivausta
Meillä raivauspäivä oli eilen. Olin jo unohtanut koko homman, kun asia tuli vireille jo yli puolitoista vuotta sitten. Onneksi satuin olemaan kotona. Yhdessä avustavan metsurin katsottiin poistettavat puut ja neuvoteltiin rajatapuksista. Mun kanta oli yleensä "pois vaan". Tietysti helppo sitä on sanoa, kun ei oo omaa mettää...

Mutta isolla kädellä siis otettiiin ajatuksella "näitä ei saa linjan vuoksi itse otettua pois". Ja ajokone ajoi puut osoittamaani paikkaan. En muista mitä sen kustannuksista on so*****. Yhteiskauppa olisi tässäkin ollut vaihtoehtona, mutta hakkautin noi kaikki kolmeen metriin, kun itsellä tarvitaan polttopuuta aika paljon.

Vaikka traktorikäyttöinen voimakonekin on, niin kyllä oman osuuteni tahdon tehdä häiriöttömän jakelun eteen. Edullisempaa tää oli mitä maakaapelointi. Tullu itsekin sen verran noita vikoja etsittyä ja puita poistettua, ei sekään mitään herkkua ole.

Mut sää olet jäävi arvioimaan tätä hommaa, entinen sähkölaitoksen mies kun olet !