Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe "maitokivet"  (Luettu 7179 kertaa)

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
"maitokivet"
yhyrellä lypsävällä tulee yhyrestä nisästä toisinaan aiva ku kiviä, koot millistä neliähän.. alkaa ensi pienellä solutuksella pelkästään siinä nisäs ja sitte muutamas päiväs alakaa tulehe näitä kiviä (solutus ei kuitenkaa pahene), huomaa jo ekoja verelles että mairon tulo hirastuu ja ikäänku kiilaa nisänpäähän ja tukkii kanavan.. toisinaan tuloo aiva vetämällä pois toisinaan tarvii kanyylia.. poikimisen jäläkehe on aiva ok ei kiviä tai muutakaa mutta sitte jonku aijan päästä tuloo ekat sitte taas saattaa olla taukua ja sitte lypsykauren lopuus pahenee.. ja siis ei näitä oo siä ku yks isompi tai pari pientä kerralla ja ku non pois nii sen jäläkehe ei oo mitää ja tuloo tyhyjäksi..

taannoon on kait yks samallaanen ollu mutta soli pahee ja silloli muutaki takkua niin vaihtoo maisemaa..


onko muilla vastaavia ollu ja onko mitää havaantua mistä vois johtua ja onko apukeinoja?
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4696
  • Savo savolaisille!
Vs: "maitokivet"
Yhdellä tammikuussa poikneella esiintyy satunnaisesti. Eipä tuohon ole mitään erikoista syytä tai ehkäisyä keksinyt, alkusuihkeet pitää vaan ottaa tarkemmin ko. neljänneksestä.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: "maitokivet"
Pari vuotta sitten oli yhdellä 7-8 kertaa poikineella ay-lehmällä.Alkulypsykaudesta lypsi noita kiviä,vetämällä sai pois,myöhemmin ei koskaan,ei etes seuraavan poikimisen jälkeen kiviä.Tuolloin ennen kiviä joutui nostamaan ylös poikiissa,sai mm. kalkkia suoneen,en tiedä onko tuolla poikimisella maitokivien kannsa mitään tekemistä.Oli muuten myös märän kesän rehut käytössa tuolloin.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: "maitokivet"
nyt taas kolomehe lypsykertaha ei oo ollu mitää.. tämon kyllä jämerä homma.. ja sitte viä ku se on aina vain se yks ja sama nisä.. lekurit ei tiä tälle mitää.. ei se ny sinänsä muuta mutta työllistää turhia sitte ku takkuaa..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Dr.Who

  • Vieras
Vs: "maitokivet"
Notta ristuksen perkele. Laitaha itikka korkeelaitasee, loppuhu nisäs kokkarehen tulo.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: "maitokivet"
Notta ristuksen perkele. Laitaha itikka korkeelaitasee, loppuhu nisäs kokkarehen tulo.

ei viä viitti ku se kumminki sen 50 päälle lypsää vaikka kolominisäänen.. josko ei kumminkaa siemennetä enää..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: "maitokivet"
nojuu.. seuraava samallaanen tapaus.. ja taas yhyres nisäs vain..

vanaha polovi muisteli jostaki sarvikarjan puluverista puhuttaneen ja kai soli käytöski ollu joka olis tepsiny tuollaasehenki.. onko mitää hajua mitä soli ja mikä olis vastaavaa?

ei muuta mutta jos pääsis vähä vähemmällä työllä tämän kans.. *****maanen ku se sitte soluttaa kun kivi aharistaa..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: "maitokivet"
Siis mitä nuo ovat, kalkkiako?

Mitä niille tapahtuu jos niitä kuumentaa
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

navettapiika

  • Vieras
Vs: "maitokivet"
Olisko Eutanilistä ollut puhetta..sehän auttoi ammoisina aikoina tulehduksesta kupan kautta tippuriin. Todellisuudessa siitä ei ollut mitään hyötyä, sulffaa, muistaakseni.
Laittasin tuon nisän umpeen ja se siitä.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: "maitokivet"
ei osaa sanua.. kovia ku kivet.. valakoosia harmahtavia ja kaikkia siltä väliltä, koko 1-3mm.. ei oo tullu sitte koitettua lämmittää.. ja yleensä ku sen pois saa niin aika useen se pomppaa lättypannusta tai tippakupin kannesta huits*****un.. ampuu se senverran lujaa pois.. joskus harvoon saa jäämähä kippoho mutta sitte on jo niin käret väsyksis ettei jaksa ihimetellä kauempaa.. jos sitte seuraavalla kerralla..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: "maitokivet"
Olisko Eutanilistä ollut puhetta..sehän auttoi ammoisina aikoina tulehduksesta kupan kautta tippuriin. Todellisuudessa siitä ei ollut mitään hyötyä, sulffaa, muistaakseni.
Laittasin tuon nisän umpeen ja se siitä.

noja*****ku sei eres jokapäivä vaivaa mutta teköö turhaa työtä sitte ku sattuu.. ja ei viittis umpeen ku ny lypsää kivasti ja soluttomasti näin muuten.. pakkaa vain olla että ku pakkoumpeuttaha joutuu niin alakaa vierestä soluttaha ja sitte se onki jo syöntikelepoonen kohta..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

navettapiika

  • Vieras
Vs: "maitokivet"
Olen minä noita nähnyt, mutta vaiva on mennyt ohitse aikansa sen kanssa tahkottua. Jotenkin se vain sinne maitosuoneen jää jumittaan ja on todella aika kova "panos", kun saa nännistä ulos painettua. Hoitoa noihin ei oikein ole, ja olen jostakin viljelynkin teettänyt, mutta ei sieltä mitään bakteeria ainakaan sillä kertaa löytynyt. Stressiähän se lehmälle teettää.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: "maitokivet"
tuos on ny se kestoongelmaanen ummes ja eikähän se sama peli jatku taas vuoren sen kans..

sitäki tutkittihin ettei suvus kulie mutta ei..

noh täytyy kestää nyvvain..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: "maitokivet"
Yritä polttaa sitä kiveä..
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

navettapiika

  • Vieras
Vs: "maitokivet"
Yritä polttaa sitä kiveä..
Tuota polttamista jäin miettimään, miten se onnistuisi..eli vartaaseen koko kanttura ja liekkiä utareeseen.. Linimentillä asia ei kyllä miksikään muuttunut. Joskus, kun oikein pahasti tukki nänniä ja maitotiehyettä, laitoin yöksi niitä vahakanyyleitä. Sen jälkeen tuli helpommin ulos ja siitä ei haittaa lehmälle ollut. Kannattaa kokeilla. Saa apteekista ja maksaa oikein mukavasti.. Mutta ei niin helposti saalista tulehdusta kuin normaali muovikanyyli, eikä viota kanavaa.