Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ohjattuliikenne  (Luettu 5427 kertaa)

JIIWEE

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Ohjattuliikenne
Vapaa kierto !

***Tässä puhuu taas kokemuksen kokematon rintaääni... ;D :D
  Mitä nyt olen robottitiloilla työskennellyt  niin ei  mitään vaihtoehtoa mikä systeemi toimivampi ja eläinystävällisempi . Oletko itse koskaan tyskennellyt vaapalla kierrolla olevalla tilalla? 

***Niillä muutaman päivän reissuilla olet sitten saanut tosi pätevän kuvan kokonaisuuksista.  ;D

Mulla on vanhassa navetassa kolmannekselle porukasta tavallaan vapaa kierto. Ei siitä toki kannata isoja johtopäätöksiä vetää, mutta ohjatusta on näiden kuuden vuoden aikana jotakin tullut opittua.


Apemies ei oikein taida olla ajantasalla minun reisuista... :-*


 Eli sulla ei päiväkään kokemusta vapaasta kierrosta kuten jo arvasinkin. Minä ainakin olen yrittänyt hakea tietoa ja kokemuksi molemmista kiertosysteemeistä ja molemmista robottivaihtoehdoista. Sinunkin luona olen vieraillut ainakin 3 kertaa mut toki vain korkeintaan muutaman tunnin kerrallaan .


 Sinullahan jos oikein ymmärträn kolmannen robotin hankinta voi olla kohta ajankohtainen niin kannatais sunkin tutustua A3 toimintaan ja vapaaseen kiertoon  hiukan lähemmin... Jos tarviit hyvin vinkkejä vierailukohteista niin voin kyllä auttaa ;)

a3 tarvii luudanvarren utareen nostoon ja toisen ajamiseen  ;)
Jos utareita tarvii nostella on kyllä jalostuksessa paljon vialla mut yleensähän suomessa jalostetaan faban linjausten mukaan ja sillloin näitä riippatissejä kyllä riittää. Jos ajettvia on juuri poikineita lukuunottamatta niin jokin todellakin vialla. Esim ruokinta pielessä,  likaa eläimiä sorkat huonossa kunnossa, tai pohjaratkaisu huono...

 

Poikapoloinen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 444
Vs: Ohjattuliikenne
Mikä on liikaa eläimiä, eikö koko kapasiteettia voi hyödyntää vapaalla liikenteellä?
Maaseudun tulevaisuus

lappalainen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 542
Vs: Ohjattuliikenne
onkos se nyt sit 2+2 rivinen vai peilikuvana?
4+1
dynä vt se nykyaikasin portaaton

lappalainen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 542
Vs: Ohjattuliikenne
Vapaa kierto !

***Tässä puhuu taas kokemuksen kokematon rintaääni... ;D :D
  Mitä nyt olen robottitiloilla työskennellyt  niin ei  mitään vaihtoehtoa mikä systeemi toimivampi ja eläinystävällisempi . Oletko itse koskaan tyskennellyt vaapalla kierrolla olevalla tilalla? 

***Niillä muutaman päivän reissuilla olet sitten saanut tosi pätevän kuvan kokonaisuuksista.  ;D

Mulla on vanhassa navetassa kolmannekselle porukasta tavallaan vapaa kierto. Ei siitä toki kannata isoja johtopäätöksiä vetää, mutta ohjatusta on näiden kuuden vuoden aikana jotakin tullut opittua.


Apemies ei oikein taida olla ajantasalla minun reisuista... :-*


 Eli sulla ei päiväkään kokemusta vapaasta kierrosta kuten jo arvasinkin. Minä ainakin olen yrittänyt hakea tietoa ja kokemuksi molemmista kiertosysteemeistä ja molemmista robottivaihtoehdoista. Sinunkin luona olen vieraillut ainakin 3 kertaa mut toki vain korkeintaan muutaman tunnin kerrallaan .


 Sinullahan jos oikein ymmärträn kolmannen robotin hankinta voi olla kohta ajankohtainen niin kannatais sunkin tutustua A3 toimintaan ja vapaaseen kiertoon  hiukan lähemmin... Jos tarviit hyvin vinkkejä vierailukohteista niin voin kyllä auttaa ;)

a3 tarvii luudanvarren utareen nostoon ja toisen ajamiseen  ;)
Jos utareita tarvii nostella on kyllä jalostuksessa paljon vialla mut yleensähän suomessa jalostetaan faban linjausten mukaan ja sillloin näitä riippatissejä kyllä riittää. Jos ajettvia on juuri poikineita lukuunottamatta niin jokin todellakin vialla. Esim ruokinta pielessä,  likaa eläimiä sorkat huonossa kunnossa, tai pohjaratkaisu huono...

 
ruokintasuunnitelmaa  vapaankierron kannattajat muuttaa jatkuvasti kun ei kulje riittävän hyvin
dynä vt se nykyaikasin portaaton

Saparn

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 94
Vs: Ohjattuliikenne
^^ syyhän on luonnollisesti porttien puuttumisessa, jos ruokintaa joudutaan säätämään....Selvästi lisää ylimääräistä päänvaivaa, kun helpommalla pääsis ruokkimalla koko vuoden samoin ja iskemällä muutaman portinhärpäkkeen navettaan.... Maidontuottajan ammattitaidoksi pitääkin riittää, että osaa ostaa tarpeellisen määrän rautaa ja lopusta huolehtiikin lypsykone. Aivotyö jätettäköön myyntimiehille ja jalostuskonsulenteille  8)

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Ohjattuliikenne
^^ syyhän on luonnollisesti porttien puuttumisessa, jos ruokintaa joudutaan säätämään....Selvästi lisää ylimääräistä päänvaivaa, kun helpommalla pääsis ruokkimalla koko vuoden samoin ja iskemällä muutaman portinhärpäkkeen navettaan.... Maidontuottajan ammattitaidoksi pitääkin riittää, että osaa ostaa tarpeellisen määrän rautaa ja lopusta huolehtiikin lypsykone. Aivotyö jätettäköön myyntimiehille ja jalostuskonsulenteille  8)

***Vai olette te fiksut ja filmaattiset tajunneet jättää ne portit pois ;). Mikäs sen helpompaa kuin syyttää Fabaa kun ei robotti pysty lypsämään tai ruokintasuunnittelijaa kun ei lehmät kierrä.

Minusta tästä kiertosysteemien erosta on aivan turha tehdä iso numeroa. Kyllähän sen kaikki tietää, että lehmä kiipee vaikka puuhun täysrehun perässä, jos ruokintapöydällä on laimeaa apetta. Tai jos kioskeista ei saakkaa rehua, niin etsitään paikka mistä sitä saa.

Ohjatun kierron etuna on vapaus terästää apetta ja samalla säästää robotin rehuannoksissa. Mitä tuohon aivotyöhön tulee, niin ainakin itse hienosäädän apetta lähes viikoittain.

Viimeksi muokattu: 11.01.09 - klo:15:44 kirjoittanut apemies

UCD

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1440
Vs: Ohjattuliikenne
Mitä tuohon aivotyöhön tulee, niin ainakin itse hienosäädän apetta lähes viikoittain.
Kuinka usein apemies ottaa rehunäytteitä/ teettää rehualalyysin säilörehuistaan/korsirehuistaan. Vaikko teetkö "säädöt" paskan kiinteyden ja apetenniksen perusteella....
Losers always whine about their best. Winners go home and f*ck the prom queen ....

Saparn

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 94
Vs: Ohjattuliikenne
^^ syyhän on luonnollisesti porttien puuttumisessa, jos ruokintaa joudutaan säätämään....Selvästi lisää ylimääräistä päänvaivaa, kun helpommalla pääsis ruokkimalla koko vuoden samoin ja iskemällä muutaman portinhärpäkkeen navettaan.... Maidontuottajan ammattitaidoksi pitääkin riittää, että osaa ostaa tarpeellisen määrän rautaa ja lopusta huolehtiikin lypsykone. Aivotyö jätettäköön myyntimiehille ja jalostuskonsulenteille  8)

***Vai olette te fiksut ja filmaattiset tajunneet jättää ne portit pois ;). Mikäs sen helpompaa kuin syyttää Fabaa kun ei robotti pysty lypsämään tai ruokintasuunnittelijaa kun ei lehmät kierrä.


Joo, sentään jotain on tajuttu. Ei oo helppoa ei, ku pitää joka tapaukses syyttää ittiänsä  8)

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Ohjattuliikenne
Mitä tuohon aivotyöhön tulee, niin ainakin itse hienosäädän apetta lähes viikoittain.
Kuinka usein apemies ottaa rehunäytteitä/ teettää rehualalyysin säilörehuistaan/korsirehuistaan. Vaikko teetkö "säädöt" paskan kiinteyden ja apetenniksen perusteella....

***Mun malli toimia ei tässä kohtaa sovi esimerkiksi, mutta rehuanalyysejä/ruokintasuunnitelmia ei ole teettetty vuosiin. Mulla on oma kaava, jonka perusteella lasken seoksen. Säilörehun kuiva-aineen arvion näppituntumalla, jonka jälkeen hienosäädöt tehdään sonnan, maitomäärän, ureapitoisuuden ja kokonaispelaavuuden perusteella.

Apetennistä ei meillä ihmiset pelaa. Se harrastus on ulkoistettu lehmille  ;D

palindromi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
  • kulissit syö katteet
Vs: Ohjattuliikenne
onko apemiehellä kaikki säilörehut laakasiiloissa?

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: Ohjattuliikenne
onko apemiehellä kaikki säilörehut laakasiiloissa?

***Ensi kesästä lähtien on. Vielä tänä talvena on pari aumaa sekä reipas 200 pyöröpaalia.

Tero Nuppi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20
Vs: Ohjattuliikenne
^^ syyhän on luonnollisesti porttien puuttumisessa, jos ruokintaa joudutaan säätämään....Selvästi lisää ylimääräistä päänvaivaa, kun helpommalla pääsis ruokkimalla koko vuoden samoin ja iskemällä muutaman portinhärpäkkeen navettaan.... Maidontuottajan ammattitaidoksi pitääkin riittää, että osaa ostaa tarpeellisen määrän rautaa ja lopusta huolehtiikin lypsykone. Aivotyö jätettäköön myyntimiehille ja jalostuskonsulenteille  8)

 Kertokaas tietämättömälle miksi ohjattu liikenne pitää tehdä juuri kaksi tai nelirivisessä pihatossa? Eikös ohjattu toimi myös kolmirivisessä? Navetta neliöt maksaa ja kolmirivisessä kuitenkin neliöt olisi parhaiten käytössä ja ruokintapöytää enemmän lehmillä käytettävissä mitäs nelirivisessä.

Poikapoloinen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 444
Vs: Ohjattuliikenne
Onnistuu feed first systeemissä, eli väkirehukioskeille pääsee, vain porttien kautta. Jos aperuokinta niin silloin en itse ainakaan keksinyt fiksua systeemiä, siten ettei ruokintakäytävältä päässyt suoraan parteen.
Maaseudun tulevaisuus