Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ennustus: Valtran portaaton  (Luettu 34067 kertaa)

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Ennustus: Valtran portaaton
Valtran "portaaton" tulee perustumaan täysin mekaaniseen vaihteistoon jota automatiikka ohjaa kahden ajokytkimen kautta, saaden aikaan portaattomuuden tunteen.
Hyötysuhteeltaan täysin mekaanisen veroinen. Ei luistavia pakkoja.
Ja liikkeelle pääsee myös talvella HETI, eikä vartin-puolentunnin päästä startista. :-*

Näin on EHKÄ ihan varmasti KAI... ???
Aika näytää mitä tuleman pitää, mutta näin se vain on.

MIten saadaan aikaiseksi vakiokierroksilla postaaton välityssuhde täysin mekaanisessa vaihteistossa? Luistattamalla jotain?



Pikavaihteitten pakkoja luistattamalla tietysti.

--luihtaa hammahratahkin kun on tarpeekhi voimaa...
--ihan mielenkiintoista..saapas nährä mitä kenkä tekee

aurajokilaivuri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2449
Vs: Ennustus: Valtran portaaton
MIten saadaan aikaiseksi vakiokierroksilla postaaton välityssuhde täysin mekaanisessa vaihteistossa? Luistattamalla jotain?

Saisikohan sitä portaattoman ytimessä olevaa planeettahärdelliä pyöritettyä tai jarrutettua jollain metallilamellivariaattorilla hydrauliikan sijaan?

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Ennustus: Valtran portaaton
Valtran "portaaton" tulee perustumaan täysin mekaaniseen vaihteistoon jota automatiikka ohjaa kahden ajokytkimen kautta, saaden aikaan portaattomuuden tunteen.

Siis ei portaaton ensinkään vaan hienosti toimiva automaattilaatikko, joita on ollu jo pitkään.
tethering holes to their concave windings

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Ennustus: Valtran portaaton
Niin,on tullut montakin kertaa kommentoitua näitä.
Ei kai esim.kahdella kytkimellä toimiva vaihteisto yhdistettynä jonkinlaiseen vakiotehomoottoriin teoriassa mahdoton ole.

Näissä mun käsitykseni mukaan pääongelma on aina vaan välityssuhteen muutoksen laajuus.Pitää päästä hiljaa kovalla vetovoimalla ja taas toisaalta suht kovaa vähemmällä momentilla.0-50 km/h.Ja periaatteessa koko alueella voimansiirron pitää kestää koko teho.Täytyy Valtterin äijien laittaa vissiin 3 Deltaa peräkkäin,että välityssuhdekirjo riittää,tarvittaissiinkohan siinä sitten 9 kovaa automaattikytkintäkin...
Kyllä tästä aika äkkiä palataan hydrauliikkaan...ja Vario/Eccom tms.sovellukseen jonsei sitten sähky anna ratkaisua asiaan...kehitys kehittyy...

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Ennustus: Valtran portaaton
Niin,on tullut montakin kertaa kommentoitua näitä.
Ei kai esim.kahdella kytkimellä toimiva vaihteisto yhdistettynä jonkinlaiseen vakiotehomoottoriin teoriassa mahdoton ole.

Näissä mun käsitykseni mukaan pääongelma on aina vaan välityssuhteen muutoksen laajuus.Pitää päästä hiljaa kovalla vetovoimalla ja taas toisaalta suht kovaa vähemmällä momentilla.0-50 km/h.Ja periaatteessa koko alueella voimansiirron pitää kestää koko teho.Täytyy Valtterin äijien laittaa vissiin 3 Deltaa peräkkäin,että välityssuhdekirjo riittää,tarvittaissiinkohan siinä sitten 9 kovaa automaattikytkintäkin...
Kyllä tästä aika äkkiä palataan hydrauliikkaan...ja Vario/Eccom tms.sovellukseen jonsei sitten sähky anna ratkaisua asiaan...kehitys kehittyy...

Täysin portaattomaan tuollaisellla mekaanisella ei päästä koskaan ilman hydrauliikkaa varsinkin kun ottaa huomioon nuo vaatimukset tehonsiirrosta ja momenteista. Extreme-isännille taas pitää olla kunnolla portaaton tai ei mitään.
tethering holes to their concave windings

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Ennustus: Valtran portaaton
Niin,on tullut montakin kertaa kommentoitua näitä.
Ei kai esim.kahdella kytkimellä toimiva vaihteisto yhdistettynä jonkinlaiseen vakiotehomoottoriin teoriassa mahdoton ole.

Näissä mun käsitykseni mukaan pääongelma on aina vaan välityssuhteen muutoksen laajuus.Pitää päästä hiljaa kovalla vetovoimalla ja taas toisaalta suht kovaa vähemmällä momentilla.0-50 km/h.Ja periaatteessa koko alueella voimansiirron pitää kestää koko teho.Täytyy Valtterin äijien laittaa vissiin 3 Deltaa peräkkäin,että välityssuhdekirjo riittää,tarvittaissiinkohan siinä sitten 9 kovaa automaattikytkintäkin...
Kyllä tästä aika äkkiä palataan hydrauliikkaan...ja Vario/Eccom tms.sovellukseen jonsei sitten sähky anna ratkaisua asiaan...kehitys kehittyy...

Täysin portaattomaan tuollaisellla mekaanisella ei päästä koskaan ilman hydrauliikkaa varsinkin kun ottaa huomioon nuo vaatimukset tehonsiirrosta ja momenteista. Extreme-isännille taas pitää olla kunnolla portaaton tai ei mitään.

--niin,tarkoitin että teoriassa JOS olisi käytössä vakiotehomoottori esim siten,että 200 hp tulisi alueella 1600-2000 kierrosta,niin tehtäisi mekaanisin portain vaihteisto jonka portaat sopis tuohon.Sitten kuski valitsis vaan polkimella ajonopeuden ja traktori sitten arpois sopivan välityssuhteen.Täystehotilanteessa moottorin saavuttaessa 2000 r/min,automatiikka löis seuraavan vaihteen sovittaen moottorin kierrokset alemmas jne...helppo nakki...
Osatehoilla moottorin alue vois olla laajempi...kuski huomais ehkä moottorin kierosten vaihtelun,mutta veto muuten olis katkeamatonta...
Hydaulimoottorit heiteltäisiin menemään...ja pakat.Esivalintapykälät vaan klonksuis laatikon sisällä ja homma käy.

Makee

  • Vieras
Vs: Ennustus: Valtran portaaton
Onko Valtrassa oikeaa ajokytkintä? Tarkoitan näitä korkean teknologian malleja.  T mallit.

kaju

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 144
  • Pohjalla on hyvä olla, ei voi vajota alemmas
Vs: Ennustus: Valtran portaaton
Ei toi T valtra sen kummempi ole pakkasessa kun nää muutkaa nykytraktorit. Saa sen liikkeelle mut pillit huutaa nii ettei  komentosillalla viihdy ja valoja loistaa ku joulukuuses koko taulun täydeltä. Mukavammin noi fent ja dyna liikkeelle lähtee pakkases.
vanheneminen on pakollista
aikuistuminen vapaaehtoista

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Ennustus: Valtran portaaton
Onko Valtrassa oikeaa ajokytkintä? Tarkoitan näitä korkean teknologian malleja.  T mallit.

--sori..mä tarkoitin tolla 'kovalla' kytkimellä jotain tyyppiä kytkintä joka kytkeytyy periaatteessa luistottomaksi.Tottakai se varmaan olis tyyppiä hydepakka.Siis ei sisältäis kuitenkaan turbiinikytkintä,momentinmuunninta tms.'luistavaa' elementtiä.
--näitä ajatuskehitelmiä jos lukee liian tarkasti saa asian väännettyä ihan hulluun malliin..

oltsik

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 738
Vs: Ennustus: Valtran portaaton
Niin,on tullut montakin kertaa kommentoitua näitä.
Ei kai esim.kahdella kytkimellä toimiva vaihteisto yhdistettynä jonkinlaiseen vakiotehomoottoriin teoriassa mahdoton ole.

Näissä mun käsitykseni mukaan pääongelma on aina vaan välityssuhteen muutoksen laajuus.Pitää päästä hiljaa kovalla vetovoimalla ja taas toisaalta suht kovaa vähemmällä momentilla.0-50 km/h.Ja periaatteessa koko alueella voimansiirron pitää kestää koko teho.Täytyy Valtterin äijien laittaa vissiin 3 Deltaa peräkkäin,että välityssuhdekirjo riittää,tarvittaissiinkohan siinä sitten 9 kovaa automaattikytkintäkin...
Kyllä tästä aika äkkiä palataan hydrauliikkaan...ja Vario/Eccom tms.sovellukseen jonsei sitten sähky anna ratkaisua asiaan...kehitys kehittyy...

Täysin portaattomaan tuollaisellla mekaanisella ei päästä koskaan ilman hydrauliikkaa varsinkin kun ottaa huomioon nuo vaatimukset tehonsiirrosta ja momenteista. Extreme-isännille taas pitää olla kunnolla portaaton tai ei mitään.

--niin,tarkoitin että teoriassa JOS olisi käytössä vakiotehomoottori esim siten,että 200 hp tulisi alueella 1600-2000 kierrosta,niin tehtäisi mekaanisin portain vaihteisto jonka portaat sopis tuohon.Sitten kuski valitsis vaan polkimella ajonopeuden ja traktori sitten arpois sopivan välityssuhteen.Täystehotilanteessa moottorin saavuttaessa 2000 r/min,automatiikka löis seuraavan vaihteen sovittaen moottorin kierrokset alemmas jne...helppo nakki...
Osatehoilla moottorin alue vois olla laajempi...kuski huomais ehkä moottorin kierosten vaihtelun,mutta veto muuten olis katkeamatonta...
Hydaulimoottorit heiteltäisiin menemään...ja pakat.Esivalintapykälät vaan klonksuis laatikon sisällä ja homma käy.

Joo mutta jos vaikka teoriassakin sais toimimaan, niin ei tekis mitään. Ainut et toi toimis tiellä, mut entäs pelto/etukuormaintyöt, joissa tuo portaaton on jopa vielä parempi vrt. portaallinen. Sillonhan kuski asettas kierrokset johonkin vakioon ja mitös sitte tapahtuu? ;D ;D

articla

  • Vieras
Vs: Ennustus: Valtran portaaton
Onko Valtrassa oikeaa ajokytkintä? Tarkoitan näitä korkean teknologian malleja.  T mallit.

--sori..mä tarkoitin tolla 'kovalla' kytkimellä jotain tyyppiä kytkintä joka kytkeytyy periaatteessa luistottomaksi.Tottakai se varmaan olis tyyppiä hydepakka.Siis ei sisältäis kuitenkaan turbiinikytkintä,momentinmuunninta tms.'luistavaa' elementtiä.
--näitä ajatuskehitelmiä jos lukee liian tarkasti saa asian väännettyä ihan hulluun malliin..

Joo, se on totta että hulluun malliin menee jos pohtii liian tarkkaan tätäkin asiaa. Antaa ammattiajattelijoiden hoitaa homma.
Tämä esittämäni kahden ajokytkimen kautta hoituva voimansiirto on kehitelty aivan jossain muualla kuin Valtra-insinöörin työhuoneessa.
Tätä em. periaatetta siinä Valtran "portaattomassa" kuitenkin tultaneen hyödyntämään.
Hydrostaattisen voimansiirron osuus tässä systeemissä on minimaalinen verrattuna jo markkinoilla oleviin "portaattomiin".
Sen tarkemmin en ainakaan minä osaa tämän toimintaperiaatetta selvittää.
Tuntuma vain on että tämä keksintö tulee olemaan läpimurto maataloustraktoreiden voimansiirron hyötysuhteen osalta, nykyisiin portaattomiin verrattuna.

RockBull

  • Vieras
Vs: Ennustus: Valtran portaaton
Kyllä se jonkun variaattorin tai hydrauliikan vaatii. Onhan näitä moniportaisia jo. Dynä SEX ja Njyy Holland etunenässä.
Valumötin portaattomassa on erillinen suunnanvaihtaja,sillä korjataan peruutuksen hyötysuhde, ja ainakin se kertoja mikä on Fendt ja Verku sovelluksessa toimii itsestään ja ehkä siinä on useampi nopeus. Eli hyötysuhdetta lisätään mekaanista osuutta lisäämällä. Jospa ne naittaa valmetilla kax deltashiftiä. 3*3 lienee 9 eli delta-nine-shift?
Tai kax SEXIÄ verkulta? Kuus*kuus on jo melkein joulukuus...

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: Ennustus: Valtran portaaton
on hyvä että valtralta on tulossa uutta vaihteisto puolelle. vaikka tuohon nykyiseenkin laatikkoon oon ollut tyytyväinen. mutta portaattomat on nyt muotia. toivottavasti kestävyys saadaan samalle tasolle nykyisen vaihteiston kanssa hitec on osoittautunut tosi kestäväksi laatikoksi ei ole ollut murheita vaikka on ajettu paljon raskastakin ajoa. tahtoo vaan olla uutuuksissa että ensimmäisinä vuosina löytyy vielä kehitettävää ja parannettavaa. fendtillä on kokemus yli 50000 traktorin tekemisestä portaattomalla vaihteistolla. aika näyttää mielenkiinnolla odotan millainen valtran vaihteisto tulee olemaan. lisää vaihtoehtoja hyvä että on kehitetty uutta eikä vaan samaa kaikkiin. moottorihan valtrassa on hyvä portaattomalla voidaan hyödyntää paremmin moottorin ominaisuuksia.

RockBull

  • Vieras
Vs: Ennustus: Valtran portaaton
Toivotaan että se valtu ottaisi näissä takuuasioissa oppia vaikka saksasta. Meinaan poru noista jörtiireistä vallan hirmuinen mutta kyllä minä vaan tuota vastuunkantoa hieman kunnioitan.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: Ennustus: Valtran portaaton
Onko Valtrassa oikeaa ajokytkintä? Tarkoitan näitä korkean teknologian malleja.  T mallit.

--sori..mä tarkoitin tolla 'kovalla' kytkimellä jotain tyyppiä kytkintä joka kytkeytyy periaatteessa luistottomaksi.Tottakai se varmaan olis tyyppiä hydepakka.Siis ei sisältäis kuitenkaan turbiinikytkintä,momentinmuunninta tms.'luistavaa' elementtiä.
--näitä ajatuskehitelmiä jos lukee liian tarkasti saa asian väännettyä ihan hulluun malliin..

Joo, se on totta että hulluun malliin menee jos pohtii liian tarkkaan tätäkin asiaa. Antaa ammattiajattelijoiden hoitaa homma.
Tämä esittämäni kahden ajokytkimen kautta hoituva voimansiirto on kehitelty aivan jossain muualla kuin Valtra-insinöörin työhuoneessa.
Tätä em. periaatetta siinä Valtran "portaattomassa" kuitenkin tultaneen hyödyntämään.
Hydrostaattisen voimansiirron osuus tässä systeemissä on minimaalinen verrattuna jo markkinoilla oleviin "portaattomiin".
Sen tarkemmin en ainakaan minä osaa tämän toimintaperiaatetta selvittää.
Tuntuma vain on että tämä keksintö tulee olemaan läpimurto maataloustraktoreiden voimansiirron hyötysuhteen osalta, nykyisiin portaattomiin verrattuna.

Tuntuma tuosta Valtran portaattomasta alkais olla se, ettei sovellu voimanottokäyttöisten työkoneiden eteen niin hyvin kuin esim. Dyna-VT.
Nopeus voi kyllä vaihdella portaattomasti, mutta samalla kierrosluku seilaa eestaas...
tethering holes to their concave windings