Talouselämä lehden haastatelema proffa puhuu pehmosia.
EU.ssa pelataan EU.n säännöin ja nuo kabotaasiliikenteen säännöt on koskeneet muita EU maita ajat sitten. Ei pitäisi olla AKT.lle mikään yllätys tämä Suomen siirtymäaika.
".Kabotaasiliikenne
Kabotaasi tarkoittaa tiettyyn jäsenvaltioon sijoittautuneen liikenteenharjoittajan toisessa jäsenvaltiossa tarjoamia kuljetuspalveluja. Maantieliikenteen kabotaasia koskevat säännöt vahvistettiin 25. lokakuuta 1993 annetussa neuvoston asetuksessa (ETY) N:o 3118/93. Käytännössä on kyse siitä, että kansainvälisessä ajossa vastaanottavassa jäsenvaltiossa oleva muun jäsenvaltion liikenteenharjoittaja suorittaa kyseisessä maassa lisäkuljetuksen ennen rajalle saapumista sen sijaan, että ajaisi suoraan takaisin kuorma tyhjänä. Asetuksella (ETY) N:o 3118/93 annettiin liikenteenharjoittajille, joilla on jossakin jäsenvaltiossa myönnetty yhteisön liikennelupa, mahdollisuus maanteiden tavaraliikennepalvelujen tarjoamiseen toisessa jäsenvaltiossa, edellyttäen että palvelujen tarjoaminen on väliaikaista. Kabotaasitoiminta on vapautettu ”tilapäisesti” 30. kesäkuuta 1998 alkaen. Jäsenvaltio voi kuitenkin pyytää komissiota hyväksymään suojalausekkeen, mikäli kabotaasista aiheutuu merkittäviä markkinahäiriöitä.
Komissio pyrki täsmentämään kabotaasin tilapäisyyttä 26. tammikuuta 2005 antamassaan selittävässä tiedonannossa. Yleisen kabotaasin käsitteestä päätettiin luopua 21. lokakuuta 2009 annetussa asetuksessa (EY) N:o 1072/2009 (8 artiklan 2 kohta), jossa otettiin käyttöön kabotaasin rajoitetumpi muoto: peräkkäiset kabotaasimatkat. Asetuksen mukaan on mahdollista tehdä enintään kolme tällaista kabotaasimatkaa seitsemän päivän sisällä vastaanottavaan jäsenvaltioon suuntautuneen kansainvälisen kuljetuksen päättymisestä. Kabotaasia koskevia säännöksiä on sovellettu 14. päivästä toukokuuta 2010.
c.Tieliikennepaketti 21. lokakuuta 2009
Euroopan unioni on vaiheittain luonut edellytykset maantieliikenteen vapaille sisämarkkinoille. Tasapuolisten toimintaedellytysten turvaamiseksi piti kuitenkin yhdenmukaistaa myös sosiaalisia, teknisiä ja verotuksellisia edellytyksiä (ks. seuraavat luvut).
Lokakuussa 2009 saatiin Euroopan parlamentin ja neuvoston kompromissin tuloksena hyväksyttyä tieliikennepaketti, johon kuuluu kolme asetusta (EY) N:o 1071/2009, N:o 1072/2009 ja N:o 1073/2009. Niitä on sovellettu kokonaisuudessaan 4. joulukuuta 2011 alkaen. Uudet säännöt koskevat sekä kansainvälistä tavaraliikennettä että kabotaasiliikennettä. Lainsäädäntöpaketissa säädettiin muun muassa seuraavaa:
Yhteisön liikenneluvan ulkoasua yksinkertaistettiin vahvistamalla sille malli (sijoittautumispaikkaa koskevaa uutta vaatimusta käsitellään edellä 1 kohdan a alakohdassa)
Yritys velvoitettiin nimeämään liikenteestä vastaava henkilö, joka johtaa tosiasiallisesti ja yhtäjaksoisesti yrityksen kuljetustoimintoja, jolla on tosiasiallinen yhteys yritykseen (esimerkiksi sen työntekijänä, johtajana tai omistajana) ja jonka asuinpaikka on unionissa.
Jäsenvaltioiden välisiä menettelyjä tehostettiin tietojen vaihtamiseksi liikenteenharjoittajien rikkomuksista. Yhteisön liikenneluvan antava jäsenvaltio velvoitettiin toteuttamaan toimia toisessa jäsenvaltiossa rikkomukseen syyllistyneen liikenteenharjoittajan suhteen. Yhteisön liikennelupa, sen oikeaksi todistetut jäljennökset tai kuljettajatodistukset on nyt mahdollista peruuttaa.
Kabotaasiliikenteen määritelmässä todettiin sen tilapäisyys, jotta sitä olisi helpompi soveltaa (ks. edellä 1 kohdan b alakohta).
Erityisesti asetuksessa (EY) N:o 1071/2009 tiukennettiin sääntöjä, jotka koskevat tavaraliikenteen harjoittajan ammattiin pääsyä, ja nykyaikaistettiin mielikuvaa maantieliikenteen alasta. Asetuksessa (EY) N:o 1072/2009 lujitettiin ja yhdenmukaistettiin entisestään kabotaasin sääntöjä. Siinä muun muassa poistettiin liikenteenharjoittajia haitannut oikeudellinen epävarmuus yhdistämällä asetukset (ETY) N:o 881/92 ja (ETY) N:o 3118/93 sekä kumoamalla direktiivi 2006/94/EY eräisiin maanteiden tavarakuljetuksiin sovellettavista yhteisistä säännöistä. Asetuksesta (EY) N:o°1073/2009 kerrotaan tarkemmin 2 kohdan c alakohdassa.
"
http://www.europarl.europa.eu/atyourservice/fi/displayFtu.html?ftuId=FTU_5.6.3.html