Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe litraa/työntekijä  (Luettu 7228 kertaa)

Maalaispoika

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2644
  • Nothing runs like a deere
Vs: litraa/työntekijä
Ne sairaspäivät ja lomat on mentävä sijaisilla tms järjestelyillä, kun on kyse maidontuotannosta. Isännän/emännän perse venyy vain rajallisesti ja muiden palkattujen työntekijöiden vielä vähemmän, joten kustannusvaikutuksia laskiessa asia on laskettava noin. Eläimet hoidetaan 365 päivää vuodesta ... ;)

Tuostahan se ilmenee, ettei se työntekijöidenkään käyttäminen ole aina niin autuasta. Varatyöntekijöitä pitää aina olla noita sairaus- ja lomapäiviä varten. Yksi tuttu isäntäkin kertoi, kuinka raskasta se suurehkon lypsykarjan hoitaminen on, kun työntekijät ovat yhtäaikaa poissa syystä tai toisesta. 3 kertaa päivässä kun lypsää 150 lehmää, niin eipä siinä paljon muuta enää tartte tehdäkään.
Sääliä saa pyytämättäki, kateus pitää ansaata.

sorkkahessu

  • Vieras
Vs: litraa/työntekijä
Ne sairaspäivät ja lomat on mentävä sijaisilla tms järjestelyillä, kun on kyse maidontuotannosta. Isännän/emännän perse venyy vain rajallisesti ja muiden palkattujen työntekijöiden vielä vähemmän, joten kustannusvaikutuksia laskiessa asia on laskettava noin. Eläimet hoidetaan 365 päivää vuodesta ... ;)

Tuostahan se ilmenee, ettei se työntekijöidenkään käyttäminen ole aina niin autuasta. Varatyöntekijöitä pitää aina olla noita sairaus- ja lomapäiviä varten. Yksi tuttu isäntäkin kertoi, kuinka raskasta se suurehkon lypsykarjan hoitaminen on, kun työntekijät ovat yhtäaikaa poissa syystä tai toisesta. 3 kertaa päivässä kun lypsää 150 lehmää, niin eipä siinä paljon muuta enää tartte tehdäkään.

Totta joka sana , jos sattuu vielä itekkin sairastuun niin helisemässä on .
Mutta jokainen tekkee niin kuin itse parhaammaksi katsoo .

Täpinäreiska

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
Vs: litraa/työntekijä
 Entäs se perheidylli sitten? Pariskunnasta kun toinen on syystä tai toisesta pois pelistä niin puolet työvoimasta puuttuu. Tämä kun sattuu täpinätilalla sensonkiaikaan niin kellosta loppuu tunnit. Tarpeeksi isossa yksikössä yhden työntekijän puuttuminen ei ole välttämättä kuin 10%-20% puutos, joka on helpommin korjattavissa. Voi vaikka isäntä mennä lypsylle, eikä istu urakoitsijan ajosilppurin kopissa koko päivää juttelemassa mukavia. ;D
Täp-management. Sponsored by yhteiskunta.

Vastaranta

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 902
Vs: litraa/työntekijä
Minusta vois pitää "nykkisääntönä" 70 lehmää /työntekijä.

Ei pysty. Ainakaan missään muutamansadan lehmän yksikössä, pitää olla paljon suurempi... Kuinka paljon?
uskoo olevansa niin ainutlaatuinen, että häntä voivat ymmärtää vain muut huomattavat henkilöt tai instituutiot

viiri45

Vs: litraa/työntekijä
Ne sairaspäivät ja lomat on mentävä sijaisilla tms järjestelyillä, kun on kyse maidontuotannosta. Isännän/emännän perse venyy vain rajallisesti ja muiden palkattujen työntekijöiden vielä vähemmän, joten kustannusvaikutuksia laskiessa asia on laskettava noin. Eläimet hoidetaan 365 päivää vuodesta ... ;)

Tuostahan se ilmenee, ettei se työntekijöidenkään käyttäminen ole aina niin autuasta. Varatyöntekijöitä pitää aina olla noita sairaus- ja lomapäiviä varten. Yksi tuttu isäntäkin kertoi, kuinka raskasta se suurehkon lypsykarjan hoitaminen on, kun työntekijät ovat yhtäaikaa poissa syystä tai toisesta. 3 kertaa päivässä kun lypsää 150 lehmää, niin eipä siinä paljon muuta enää tartte tehdäkään.

Totta joka sana , jos sattuu vielä itekkin sairastuun niin helisemässä on .
Mutta jokainen tekkee niin kuin itse parhaammaksi katsoo .

Taitaa sellaiset maha ja influenssat tulla kaikille yhtä aikaa. :-X
-Kaikki saa mutta komiat ensi!

emo-heikki

  • Vieras
Vs: litraa/työntekijä
Ne sairaspäivät ja lomat on mentävä sijaisilla tms järjestelyillä, kun on kyse maidontuotannosta. Isännän/emännän perse venyy vain rajallisesti ja muiden palkattujen työntekijöiden vielä vähemmän, joten kustannusvaikutuksia laskiessa asia on laskettava noin. Eläimet hoidetaan 365 päivää vuodesta ... ;)
Tuossa on myös varaa äitiys/isyyslomille, joita tulee aivan varmasti...maaseutuelinkeinojen työehtosopimuksella mennään. Jos olis rakennusliitto tms. kyseessä, joutuis nuo lisääntymiskustannukset varata vielä tuon päälle....

Jooo, jos sairaspäiviä tulee ja palkkaa toisen tilalle, niin ne kulut tulee tietenkin päälle ...
Tosin sairaspäiviähän ei loputtomasti makseta yrittäjän pussista, sitä varten on ne sairaskassat.
Muuten laskelma on ihan pätevä, ei palkan päälle mitään seittemääkymmentä rosenttia tule kuluja ...

palindromi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 85
  • kulissit syö katteet
Vs: litraa/työntekijä
kuinka paljon vaikuttaa työntekijä/lehmämäärä suhteeseen se että lypsääkö työntekijä itse vai onko hän "automaation valvoja" ? eli jos on lypsyrobotit niin pitääkö olla enemmän lehmiä per työntekijä?

siiri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2
Vs: litraa/työntekijä
Minusta 10 e/tunti on ihan kohtuullinen alotuspalkka tällä alalla kun juuri missään lomitushommissa ei saa edes sitä vaikka olisit jo kokeneempikin ja kaikki koulut käytynä. Lisäksi vakityössä on tiettyjä etuja esim. työmatkan suhteen jos asuu kohtuullisen matkan päässä työpaikasta eli myös kulutkin on pienemmät kuin lomitustyössä. Ja monilla lomittajilla tulee kunnassa koko ajan vajaita päiviä mikä entisestään pienentää palkkaa eli jos tolla kympillä saa tehdä 8 tunnin päivää on mielestäni varsin kohtuullista. Mutta nimenomaan ALUSSA.

Ja palkkaan liittyy olennaisena osana koulutus ja ennenkaikkea OSAAMINEN. Vaikka henkilöllä on alan koulutus ja työkokemustakin jo, niin ei ole itsestäänselvää, että pystyy hallitsemaan navettatyöt kokonaisuutena. On aika vaativa paketti hallita kaikkien eri eläinryhmien hoito, tarkkailu ja ruokintajutut ja lypsytyö niin, ettei sitä tarvi perästä kattoa sekä ehkä vaikeimpana kiimantarkkailu. Jolloin mielestäni myös palkka voi aluksi olla pienempi jos osaaminenkaan ei vielä ole sillä tasolla, että hallitsee kaiken edellämainitun.

Kokonaan toinen asia on myös valittu strategia työntekijän suhteen. Monilla isommilla tiloilla tuntuu olevan yleistä sekin (myös Suomessa), että palkataan halpoja työntekijöitä hoitamaan rutiinihommia eikä edellytetäkään kovin vaativan tason osaamista ja kokonaisuuksien hallintaa. Itselläni selkeästi tavoitteena sellainen työntekijä, joka huolehtii työvuoronsa aikana kaikesta mistä itsekin huolehtisin navetalla ollessani. Eli minun ei tarvi käydä joka aamu vahtimassa kiimoja, soittelemassa siementäjää ja tutkimassa koneelta kuka lypsi mitäkin. Ja tästä osaamisesta olen valmis maksamaan kunnollisen korvauksen, mikä tarkoittaa 12 - 15 euron tuntihintaa (n. 2000e/kk riippuen työtunneista).
Uskon, että näin toimien saadaan myös sitoutettua tilalle osaavaa työvoimaa, jolloin voit nukkua yösi vähän rauhallisemmin kun työntekijät eivät koko ajan ole haku päällä uuden työpaikan suhteen. Mutta se on kyllä kokonaan tilakohtainen strategiavalinta ja samalla tilalla voi myös olla erilaisen osaamisen ja erilaisen työnkuvan omaavia ihmisiä töissä.

sorkkahessu

  • Vieras
Vs: litraa/työntekijä
Annoit Siiri meikäläiselle uskoa tulevaisuuteen , olen tuossa nimittäin harkinnut kiire-aputointa lypsykarjatiloille . Vuokratyö on nimittäin olemassa jo toimenkuvassa .

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: litraa/työntekijä
Ei ole ihme, vaikka lomittajista pulaa onkin. 10 tunnilta ei ole mikään häävi palkka, sillä ei kovin kummoista vastuunkantoa vielä voida vaatia.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: litraa/työntekijä
Ei ole ihme, vaikka lomittajista pulaa onkin. 10 tunnilta ei ole mikään häävi palkka, sillä ei kovin kummoista vastuunkantoa vielä voida vaatia.

Kehoittaisin tutustumaan eri alojen palkkoihin, ei kunnalla saa uusi työntekijä vasta valmistunut tuota kymmpiäkään, eikä kaupoissa nämä kiireapulaiset sun muut yleistyöntekijät saa sitä edes viiden vuoden työkokemuksella.

Lomittaja

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Vs: litraa/työntekijä
Ei ole ihme, vaikka lomittajista pulaa onkin. 10 tunnilta ei ole mikään häävi palkka, sillä ei kovin kummoista vastuunkantoa vielä voida vaatia.

Tuo 10ekee tunti on kyllä aika maksimi näistä hommista ainakin ep:suunnalla.
Ja se kyllä karsii pätevimmät mahdolliset lomittajat herkästi muihin töihin.

salli

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 58
Vs: litraa/työntekijä
Olen samaa mieltä Siirin kanss siitä, että yrittäjä itse määrittää sen millaisen työntekijän ja millä hinnalla hän palkkaa. Olen taipuvainen uskomaan, että halvimmat työntekijät ovat viimekädessä niitä kalleimpia työntekijöitä. Heidän tekemättä jättämisiään tai tekemisiään parsiessa ja paikkaillessa kuluu euro jos toinenkin. Onko se niin vaikea ymmärtää, että työntekijän etu on työnantajan etu ja toisinpäin. Henkilöstö tulisi nähdä yrityksen voimavarana. Henkilöstön koulutusta ja osaamista tulisi tukea - sehän on lopulta yrityksen etu. Eikö totta.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: litraa/työntekijä
Olen samaa mieltä Siirin kanss siitä, että yrittäjä itse määrittää sen millaisen työntekijän ja millä hinnalla hän palkkaa. Olen taipuvainen uskomaan, että halvimmat työntekijät ovat viimekädessä niitä kalleimpia työntekijöitä. Heidän tekemättä jättämisiään tai tekemisiään parsiessa ja paikkaillessa kuluu euro jos toinenkin. Onko se niin vaikea ymmärtää, että työntekijän etu on työnantajan etu ja toisinpäin. Henkilöstö tulisi nähdä yrityksen voimavarana. Henkilöstön koulutusta ja osaamista tulisi tukea - sehän on lopulta yrityksen etu. Eikö totta.

Näin. Jos työhönottohaastattelu alkaa palkkatoiveen kyselyllä, ei pääse pitkälle. Voipi sitten ammattilehdissä voivotella, että työvoimaa on vaikea saada ja se on kallista...... ;D

Nimimerkillä työntekijä oli viikon talvilomalla, nostin palkkaa ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

emo-heikki

  • Vieras
Vs: litraa/työntekijä
Olen samaa mieltä Siirin kanss siitä, että yrittäjä itse määrittää sen millaisen työntekijän ja millä hinnalla hän palkkaa. Olen taipuvainen uskomaan, että halvimmat työntekijät ovat viimekädessä niitä kalleimpia työntekijöitä. Heidän tekemättä jättämisiään tai tekemisiään parsiessa ja paikkaillessa kuluu euro jos toinenkin. Onko se niin vaikea ymmärtää, että työntekijän etu on työnantajan etu ja toisinpäin. Henkilöstö tulisi nähdä yrityksen voimavarana. Henkilöstön koulutusta ja osaamista tulisi tukea - sehän on lopulta yrityksen etu. Eikö totta.

Näin. Jos työhönottohaastattelu alkaa palkkatoiveen kyselyllä, ei pääse pitkälle. Voipi sitten ammattilehdissä voivotella, että työvoimaa on vaikea saada ja se on kallista...... ;D

Nimimerkillä työntekijä oli viikon talvilomalla, nostin palkkaa ;)

Niin no onhan niinkin, mutta katsokaa nyt kumminkin alan työehtosopimusta, koska se lain mukaan sitoo teitä joka tapauksessa ja kaikissa tapauksissa.