Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Itse järjestetty lomitus  (Luettu 14457 kertaa)

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Itse järjestetty lomitus
Juuri näin. Se ulkopuolinen yritys on kyllä oltava palkkaamas esim. naapurusten emännät, koska lakitekstissä oli, että viljelijä tai perheenjäsenen omistama tai osittainkin omistama yritys ei saa tuottaa lomituspalveluja, jos meinaa saada tukea. Näitä yrityksiä on kyllä jo ilmaantunut, ettei ole ongelma






eikö tissinkoittajan ahneudella ole todellakaan mitään rajaa ???


Perusteet yhteiskunnan maksamalle lomitukselle vaan vähenevät.

Onkos hevi ajatellu mitä "suuri yleisö" eli maksajat ajattelevat.

Taitaa mielessä olla paskan ajo vapunpäivänä.

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Itse järjestetty lomitus
Onhan tuota tullu ajateltua. Joskus muinoin kun Euroopan viisaat päättivät, että tuottajahinnat pannaan riittävän alas. Niin alas että maatalous tarvitsee tuet selvitäkseen, niin silloin kylvettiin pohja tälle ajattelulle. Ajattelulle, että vijelijän elättäjä on suuri yleisö. Joskus muinoin päätettiin, että myös tuotannon ohjauksen ja ympäristön suojelun nimissä maksetaan mitä erillaisempia korvauksia, jotta viljelet, tai välillä jätät viljelmättä. Kun oikein ajattelen olen sitä mieltä, että kaikki raha joka jotenkin pyörii maatalouden tai sitä lähellä olevien tahojen ympärillä on suuren yleisön antamaa rahaa, ja viljelijät turhaan narisevat. Kun ostettiin viljelijöiden ääniä Eu:hun liityttäessä päättäjät vakuuttivat, että Eu:ssa on  tukijärjestelmä joka on tarkoitettu hinnanalennusten korvaajaksi. Nyt sitten pitää pelätä, että suuri yleisö suuttuu, jos viljelijä lomittaa toista viljelijää.Erityisen kovasti suuri yleisö suuttuu, jos joku ei pidäkkään suuren yleisön maksamaa lomaa, vaan panee rahat liiviin ja tekee töitä.

Nyt suuri yleisö on myös sitä mieltä, että kaikki tuet ovat korvauksia jostain kulusta, jonka viljelijälle aiheutuu kun hän suojelee luontoa, tai vaalii perinnebiotooppeja yms. Mikäli näistä korvauksista jäisi palkkaa, on suuri yleisö hyvin, hyvin vihainen. Lisäksi suuri yleisö on viisaudessaan huomannut, että viljelijän tuet ovat ihan liian suuret, että nehän piti olla vain siirtymäkauden ajalle. Viljelijän olisi jo pitänyt oppia tulemaan toimeen ilman tuloja, joten suuren yleisön, eli yhteiskunnan maksamiin korvauksiin perusteet vähenevät kaiken aikaa. Että on tullut ajateltua, kovasti on tullut

Viimeksi muokattu: 28.11.15 - klo:23:53 kirjoittanut Hevi

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Itse järjestetty lomitus
Ei tässä ole kyse suuren yleisön suututtamisesta vaan karjanpitäjän oikeutuksesta lomaan.

Miten pystyt perustelemaan maksajalle lomituskorvauksen tarpeesi, jos tosiasiallisesti et olekkaan lomalla.

Kelakin perii takaisin väärin perustein saatuja korvauksia.

Elykeskukset tekevät valvontoja. Jos ei ole toiminut tukiehtojen mukaan seuraa takaisinperintää ja sanktioita.


Lomitus on jäänne 70-80 -luvulta. EU:lla ei kait ole sen kanssa mitään tekemistä.

Maantapa saada jäämään lomitustulo tilalle teettää lomitus perheen jäsenillä.


Sitäkin voisi ajatella miksi järjestelmä on muuttumassa.

Onko se suuri yleisö kuitenkin suuttunut eikä haluakkaan maksaa ??

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Itse järjestetty lomitus
Ei tässä ole kyse suuren yleisön suututtamisesta vaan karjanpitäjän oikeutuksesta lomaan.

Miten pystyt perustelemaan maksajalle lomituskorvauksen tarpeesi, jos tosiasiallisesti et olekkaan lomalla.

Kelakin perii takaisin väärin perustein saatuja korvauksia.

Elykeskukset tekevät valvontoja. Jos ei ole toiminut tukiehtojen mukaan seuraa takaisinperintää ja sanktioita.


Lomitus on jäänne 70-80 -luvulta. EU:lla ei kait ole sen kanssa mitään tekemistä.

Maantapa saada jäämään lomitustulo tilalle teettää lomitus perheen jäsenillä.


Sitäkin voisi ajatella miksi järjestelmä on muuttumassa.

Onko se suuri yleisö kuitenkin suuttunut eikä haluakkaan maksaa ??

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1042
Vs: Itse järjestetty lomitus
Vielä epäoikeudenmukaisempi on se systeemi jota lomatoimi nyt rakentaa yhdessä lomitusyrittäjien kanssa.Yrittäjät palkkaavat ihmisiä jotka eivät välttämättä koskaan ole tehneet maataloustyötä, mutta kunhan eivät ole sukua  . Yrittäjä vetää sitten välistä rahat. Kyllä suurin osa tiloista on pitänyt lomansa oikeasti, mutta raha on jäänyt lähipiiriin, joka tässä kaihertaa kai eniten.Tottakai kyse on saavutetusta edusta,mutta ei sen vääremmästä kuin lomaltapaluuraha tai pekkaspäivät.On ihan turha syyllistää niitä viljelijöitä joilla on raskain työ ja 7päiväinen työviikko.Aivan yhtä hyvin voisi kysyä monen muun korvauksen perään.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Itse järjestetty lomitus
Ja meillä on kyllä oltu pakotettuja tuohon perheenjäsen lomituksiin, kun lomatoimi ei kerta kaikkiaan ole saanut järjestettyä lomittajaa, joka olisi töistä selvinnyt.. Alkuun onnistui, mutta sitten lomittajat vain katosivat, kun työmäärä lisääntyi.. Ja kun lomittaja sairastuu kesken kaiken, niin mistä siihen korvaajan otat? Meillä se on otettu tuvasta, mutta jatkosta en tiedä.

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Itse järjestetty lomitus
Kunnalliset lomatoimistot on käytännössä työllistämis laitoksia. Ne jotka tekee, saavat tiloilta yleensä työpaikan ja ne jotka ei työllisty muualle, niin ne jää. Täällä paljon lomittajia on ottanut jopa loparit.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

navettapiika

  • Vieras
Vs: Itse järjestetty lomitus
Ikävä kyllä, mutta lomatoimistosta on tullut yhden sortin suojatyöpaikka, sekä toimistonväelle, että lomittajille.. Meillä on enemmän ja vähemmän puolikuntoisia lomittajina, tai sitten vain kunto ei riitä.. Minusta oli todella paha, kun laitettiin kolme lomittajaa opastettavaksi, kerralla, ja vain yksi oli kunnoltaan sitä luokkaa, että selvisi lypsystä yksin..
Tuo pitäisi vain myöntää ja selvitellä tapauskohtaisesti, onko lomittajasta enää tähän työhön vai olisiko aika miettiä jotain muuta.. ::)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Itse järjestetty lomitus
Ikävä kyllä, mutta lomatoimistosta on tullut yhden sortin suojatyöpaikka, sekä toimistonväelle, että lomittajille.. Meillä on enemmän ja vähemmän puolikuntoisia lomittajina, tai sitten vain kunto ei riitä.. Minusta oli todella paha, kun laitettiin kolme lomittajaa opastettavaksi, kerralla, ja vain yksi oli kunnoltaan sitä luokkaa, että selvisi lypsystä yksin..
Tuo pitäisi vain myöntää ja selvitellä tapauskohtaisesti, onko lomittajasta enää tähän työhön vai olisiko aika miettiä jotain muuta.. ::)

Irtisanoa et voi ja jos palkka laskee, niin ei tarvii muuta työtä vastaan ottaa. Saikkuahan aina saa.

Meillä eräs hyvä lomittaja sano että pärjää hän näitten kanssa. Hän pistä ne tekemään muut homnat ja itse sitten lypsää. Tulee vähemmäm vahinkoa.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

navettapiika

  • Vieras
Vs: Itse järjestetty lomitus
Ikävä kyllä, mutta lomatoimistosta on tullut yhden sortin suojatyöpaikka, sekä toimistonväelle, että lomittajille.. Meillä on enemmän ja vähemmän puolikuntoisia lomittajina, tai sitten vain kunto ei riitä.. Minusta oli todella paha, kun laitettiin kolme lomittajaa opastettavaksi, kerralla, ja vain yksi oli kunnoltaan sitä luokkaa, että selvisi lypsystä yksin..
Tuo pitäisi vain myöntää ja selvitellä tapauskohtaisesti, onko lomittajasta enää tähän työhön vai olisiko aika miettiä jotain muuta.. ::)

Irtisanoa et voi ja jos palkka laskee, niin ei tarvii muuta työtä vastaan ottaa. Saikkuahan aina saa.

Meillä eräs hyvä lomittaja sano että pärjää hän näitten kanssa. Hän pistä ne tekemään muut homnat ja itse sitten lypsää. Tulee vähemmäm vahinkoa.
Noin minäkin tein aikoinani..ja sitten olikin mukava kuulla kyliltä, kuinka *****mainen minä olen kolleegoita kohtaan... ;D

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12179
Vs: Itse järjestetty lomitus
Ei verottaja puutu asiaan jos maksetaan kaukki verot ja maksut. Homman pitää vain olla yritysmäistä, eli mielellään pitää muutama muukin työllistyä yrittäjän kautta ettei yksi mukamas ole 365 päivää vuodessa töissä.
Lonkaltako näitä vetelet ? Molemmat jutut väärin. Ei toiminimiyrittäjän tarvitse työllistää ketään itsensä lisäksi ollakseen yrittäjä. Työsuhteisesta maksetaan enemmän sivukuluja kuin tmi-yrittäjän tarvitsee omalta osaltaan suorittaa, joten verottajalla on intressi purkaa työsuhteen näköiset yrittäjäjärjestelyt.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5205
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Itse järjestetty lomitus
Miten tämä nyt oikein menee? Kuka sitä lomitusta saa tehdä. Perheenjäsenet ilmeisesti ei, mutta entä naapuri? Melan sivuilla ei puhuta kuin, että pitää olla ennakonperintärekisterissä, jossa tietysti viljelijä (naapuri) on. Soittamallahan tämä tietysti selviää, mutta kysytään kuitenkin.
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Itse järjestetty lomitus
Miten tämä nyt oikein menee? Kuka sitä lomitusta saa tehdä. Perheenjäsenet ilmeisesti ei, mutta entä naapuri? Melan sivuilla ei puhuta kuin, että pitää olla ennakonperintärekisterissä, jossa tietysti viljelijä (naapuri) on. Soittamallahan tämä tietysti selviää, mutta kysytään kuitenkin.

Kuhan ei asu samassa taloudessa ja on yrittäjä. Meillä tekee minun anoppi toiminimen kautta ja työlistää siinä sivussa omia lapsiaan meille. Toinen lomaoikeutettu ei voi lomittaa toista lomaoikeutettua, eli kotieläintilat ei voi lomittaa toisiaan.
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5205
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Itse järjestetty lomitus
Miten tämä nyt oikein menee? Kuka sitä lomitusta saa tehdä. Perheenjäsenet ilmeisesti ei, mutta entä naapuri? Melan sivuilla ei puhuta kuin, että pitää olla ennakonperintärekisterissä, jossa tietysti viljelijä (naapuri) on. Soittamallahan tämä tietysti selviää, mutta kysytään kuitenkin.

Kuhan ei asu samassa taloudessa ja on yrittäjä. Meillä tekee minun anoppi toiminimen kautta ja työlistää siinä sivussa omia lapsiaan meille. Toinen lomaoikeutettu ei voi lomittaa toista lomaoikeutettua, eli kotieläintilat ei voi lomittaa toisiaan.

Ok eli ilmeisesti pitäisi sitten kelvata. No täytyy varmaan soittaa ens viikolla ja kysyä tilannetta vieläkö tämän vuoden lomituksia ehtisi tehdä etteivät mene vanhaksi.
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

Xiranda

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 131
Vs: Itse järjestetty lomitus
Ilmeisesti kuntakohtainen asia, onko jossakin lepsumpaa kuin toisessa? Minä onnekseni saan lomittaa isäni maatilaa. En asu virallisesti tilalla (vaikka eipä tuota oo kukaan ikinä kysellytkään). Soitin lomatoimistoon vuoden vaihteessa kun paperit uudesta lomituslaista tuli ja niistä oletin, etten saa enää lomittaa. Sanoivat, että kyllä voit lomittaa. Olen siis kunnan palkkaama alan koulutuksen omaava henkilö. Tavallaan itse hankittu eli kunta ei ole mua määrännyt tänne lomittamaan. Onko tämä sitä itsejärjestettyä lomitusta vai mitä se on. En tiedä näitä termejä. Mutta kunta lähettää tuntilaput ja maksaa palkan.