Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lomituksen muutosesitys  (Luettu 13778 kertaa)

82-90

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4962
  • vasikoita ottoo kualiin
Vs: Lomituksen muutosesitys
Onhan niillä muiden alojen pienyrittäjillä yleensä viikoloput vapaita. Siitä tulee jo moninkerroin karjatilallisen lomapäivät.
Nyt mä en enää jaksa...  :( :o

onko se makkaran rillaaminen nuin raskasta.  ;D

Muujussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1685
Vs: Lomituksen muutosesitys
Onhan niillä muiden alojen pienyrittäjillä yleensä viikoloput vapaita. Siitä tulee jo moninkerroin karjatilallisen lomapäivät.

Nyt mä en enää jaksa...  :( :o

Niin... Sun on ihan turha kuvitella että nämä uhriutuvat ymmärtäisivät että joku muukin yrittäjä saattaa töitä tehdä ja olla siihen sidottu? Vaikkapa se yksin grilliään pyörittävä yrittäjä. Jos tiliä haluaa tehdä niin se grilli on oltava auki joka päivä 18-02/04. Kun pari kertaa käy niin että ei olekaan auki niin asiakas hakeutuu muualle tai toteaa että "ei se viimeksikään ollut auki, ei kannata". Ja tuo siis vasta grillin auki pitäminen. Siihen päälle tulee sitten hankinnat, ostot, byrokratia, kirjanpito, joskus varmaan siivottava ylimääräistäkin jos haluaa selvitä terveystarkastajan käynnistä ja jatkaa grilliyrittäjänä jne jne. Mutta aika turha sinun on kuvitella että nämä äärettömän tärkeää (mielestään) ja sitovaa (mielestään) työtä tekevät voisivat ymmärtää että jonkun muun alan yrittäjä saattaa olla ihan yhtä sidottu ja tehdä vähintään yhtä paljon työtä ja kärsiä vähintään yhtä paljon byrokratiasta ja tarkastuksista ihan ilman mitään tukia ja ihan ilman lomittajaa. Jos lomalle haluat niin ihan itse joudut lomasi ajaksi työntekijän palkkaamaan ja hänelle palkan maksamaan. Vaikka vain sen yhden yön haluaisit välillä nukkua.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Lomituksen muutosesitys
Onhan niillä muiden alojen pienyrittäjillä yleensä viikoloput vapaita. Siitä tulee jo moninkerroin karjatilallisen lomapäivät.

Nyt mä en enää jaksa...  :( :o

Niin... Sun on ihan turha kuvitella että nämä uhriutuvat ymmärtäisivät että joku muukin yrittäjä saattaa töitä tehdä ja olla siihen sidottu? Vaikkapa se yksin grilliään pyörittävä yrittäjä. Jos tiliä haluaa tehdä niin se grilli on oltava auki joka päivä 18-02/04. Kun pari kertaa käy niin että ei olekaan auki niin asiakas hakeutuu muualle tai toteaa että "ei se viimeksikään ollut auki, ei kannata". Ja tuo siis vasta grillin auki pitäminen. Siihen päälle tulee sitten hankinnat, ostot, byrokratia, kirjanpito, joskus varmaan siivottava ylimääräistäkin jos haluaa selvitä terveystarkastajan käynnistä ja jatkaa grilliyrittäjänä jne jne. Mutta aika turha sinun on kuvitella että nämä äärettömän tärkeää (mielestään) ja sitovaa (mielestään) työtä tekevät voisivat ymmärtää että jonkun muun alan yrittäjä saattaa olla ihan yhtä sidottu ja tehdä vähintään yhtä paljon työtä ja kärsiä vähintään yhtä paljon byrokratiasta ja tarkastuksista ihan ilman mitään tukia ja ihan ilman lomittajaa. Jos lomalle haluat niin ihan itse joudut lomasi ajaksi työntekijän palkkaamaan ja hänelle palkan maksamaan. Vaikka vain sen yhden yön haluaisit välillä nukkua.
On hienoa, että kannat huolta siitä grilliyrittäjästä Muujussi.  Ja samoin kaikista muistakin yrittäjistä. Yrittäminen on Suomessa melkeinpä rikokseen verrattavaa, olipa ala mikä tahansa. Yrittäjää voi rangaista ihan, mistä vain ja se on oikein..
Minä yritän aina tukea pienyrittäjiä omilla toimillani, enkä todellakaan kadehdi heidän osaansa.
Mutta tuo sinun kaunasi meitä maitojusseja kohtaan on jotain käsittämätöntä.. Eikö suomalaiset maatalousihmiset todellakaan mahdu samaan veneeseen ilman kateutta ja kyräilyä???
Tämä lomitusjärjestelmä luotiin aikana, jolloin ihmiset tarvitsivat työtä ja toimeentuloa maalla. Niinkuin nykyäänkin, mutta silloin oli vielä suurempi joukko  kouluja käymättömiä ihmisiä työttöminä.. luotiin työpaikkoja ja samalla annettiin karjanhoitajille hiukan vapaata. Tämä oli sitä maatalouspolitiikkaa ja tämä loma, laskettiin osaksi maataloustuloakin..eli siis oli osa maidosta ja lihasta maksettavaa tuloa..
Jos sinä todella tahdot osasi tästä maitojussin elämästä niin myytäviä tiloja riittää sinullekkin lehmillä ja ilman, mutta jos nyt niin käy, ettei löydy, niin tämänkin saat ja lehmien kera..otat vain passelin määrän rahaa mukaan, niin kaikki on sinun, jopa se lomaoikeuskin. ;)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Lomituksen muutosesitys
Kyllä meilläpäin oli eräs grilli missä noudatettiin TES:iä säntilisesti. Omistaja itse pyöritti sitä ja kiska oli auki ma-pe10.30-18.00. LA, SU suljettu. Kuten kesälmallakin oli lappu luukulla ja talvilomalla. ;D
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Lomituksen muutosesitys
Kyllä meilläpäin oli eräs grilli missä noudatettiin TES:iä säntilisesti. Omistaja itse pyöritti sitä ja kiska oli auki ma-pe10.30-18.00. LA, SU suljettu. Kuten kesälmallakin oli lappu luukulla ja talvilomalla. ;D
Täällä on useampikin tuollaisia aikatauluja noudattava grilli.

Ne loput jotka on auki yöllä pyörii sitten yleensä opiskelijavoimin :)

Tbs

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 140
Vs: Lomituksen muutosesitys
Koskettaako täällä ketään lomitusuudistuksessa kohta, että lomaoikeuden saadakseen täytyy päivittäinen työaika olla väh. 4 tuntia? Eli yrittäjäpariskunnan ollessa kyseessä, jotta molemmat olisivat lomaoikeutettuja, täytyy tilan työaika olla vähintään 8 tuntia. Meillä ainakin jää 35 lehmällä alle 8 tunnin, pitää sitten laittaa vaimo työttömäksi, että itse saa edes lomaoikeuden.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Lomituksen muutosesitys
Koskettaako täällä ketään lomitusuudistuksessa kohta, että lomaoikeuden saadakseen täytyy päivittäinen työaika olla väh. 4 tuntia? Eli yrittäjäpariskunnan ollessa kyseessä, jotta molemmat olisivat lomaoikeutettuja, täytyy tilan työaika olla vähintään 8 tuntia. Meillä ainakin jää 35 lehmällä alle 8 tunnin, pitää sitten laittaa vaimo työttömäksi, että itse saa edes lomaoikeuden.
Onko se tolleen että yhteis työ aika täytyy ylittää 8h :-\
Kun meillä emännällä on 7,5h ja mulla 3,4h,niin säilyykö mulla lomaoikeus :-\

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Lomituksen muutosesitys
Jos sinä todella tahdot osasi tästä maitojussin elämästä niin myytäviä tiloja riittää sinullekkin lehmillä ja ilman
Tämä on yleensä monissa keskusteluissa käytetty suurin argumentointivirhe, isoimmassa osassa tila siirtyy sukupolvenvaihdoksella eikä vapailta markinoilta ostamalla.

Jos grilliyrittäjällä on helpompaa, niin miksi olet vielä maitotilallinen?
Nothing is Something Worth Doing

navettapiika

  • Vieras
Vs: Lomituksen muutosesitys
Jos sinä todella tahdot osasi tästä maitojussin elämästä niin myytäviä tiloja riittää sinullekkin lehmillä ja ilman
Tämä on yleensä monissa keskusteluissa käytetty suurin argumentointivirhe, isoimmassa osassa tila siirtyy sukupolvenvaihdoksella eikä vapailta markinoilta ostamalla.

Jos grilliyrittäjällä on helpompaa, niin miksi olet vielä maitotilallinen?
Äläs nyt hättäile..on tämäkin tila vaihtanut omistajaa ilman minkäänlaist sukulaisuussuhdetta..  Eli minulla on kyllä vara heittää tuokin kortti pöytään..ja on tämä myynnissäkin jos löytyy ostajalta sopiva määrä rahaa.. ;D
Miksi minä tänne korpeen grillin virittäisin?? Eihän se grilliyrittäjäkään sinne lehmia haalaa. Outoa. Ja muistaakseni, sinä viritit itse tuon grilliyrittäjän vertailuun maitotilaan, miksi muuten et vertaa sitä sinun viljatilaa ja sitä grilliyrittäjää keskenään?? Olisiko hiukan ontuvaa epäsuhtaa tiedossa??

Viimeksi muokattu: 02.10.15 - klo:11:00 kirjoittanut navettapiika

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Lomituksen muutosesitys
Jos sinä todella tahdot osasi tästä maitojussin elämästä niin myytäviä tiloja riittää sinullekkin lehmillä ja ilman
Tämä on yleensä monissa keskusteluissa käytetty suurin argumentointivirhe, isoimmassa osassa tila siirtyy sukupolvenvaihdoksella eikä vapailta markinoilta ostamalla.

Jos grilliyrittäjällä on helpompaa, niin miksi olet vielä maitotilallinen?
Ei tilan tarvitse olla edes myynnissä, kun ostajalla on vaan pinkka kunnossa.  ;)

Terminator II

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16939
  • YTK:FI
Vs: Lomituksen muutosesitys
Koskettaako täällä ketään lomitusuudistuksessa kohta, että lomaoikeuden saadakseen täytyy päivittäinen työaika olla väh. 4 tuntia? Eli yrittäjäpariskunnan ollessa kyseessä, jotta molemmat olisivat lomaoikeutettuja, täytyy tilan työaika olla vähintään 8 tuntia. Meillä ainakin jää 35 lehmällä alle 8 tunnin, pitää sitten laittaa vaimo työttömäksi, että itse saa edes lomaoikeuden.

Tuo onkin jännä juttu. Meillä kummankin työaika on 8 tuntia per lärvi. Eli onko lomittajan työaika sitten 16 tuntia?
Vasen silmä jos on musta, niin vasurit veti kuonoon! Oikea slmä jos on musta, niin kapitalistilta tuli kuonoon! mutta jos kumpikin silmä on musta, niin kannatat demokratiaa!

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Lomituksen muutosesitys
Jos sinä todella tahdot osasi tästä maitojussin elämästä niin myytäviä tiloja riittää sinullekkin lehmillä ja ilman
Tämä on yleensä monissa keskusteluissa käytetty suurin argumentointivirhe, isoimmassa osassa tila siirtyy sukupolvenvaihdoksella eikä vapailta markinoilta ostamalla.

Jos grilliyrittäjällä on helpompaa, niin miksi olet vielä maitotilallinen?
Sinänsä vähän huvittavaa, että kauranhoitaja yrittää syyllistää maidontuottajaa saamastaan loma-oikeudesta, mikä on tukea ja mitä ei rilliyrittäjä saa, kun itte ottaa isomman osan liikevaihdostaan tukea kuin maidontuottaja  ;D

Juu ja te molemmat voisitte ajaa vaikka taksia  :)

navettapiika

  • Vieras
Vs: Lomituksen muutosesitys
Jos sinä todella tahdot osasi tästä maitojussin elämästä niin myytäviä tiloja riittää sinullekkin lehmillä ja ilman
Tämä on yleensä monissa keskusteluissa käytetty suurin argumentointivirhe, isoimmassa osassa tila siirtyy sukupolvenvaihdoksella eikä vapailta markinoilta ostamalla.

Jos grilliyrittäjällä on helpompaa, niin miksi olet vielä maitotilallinen?
Sinänsä vähän huvittavaa, että kauranhoitaja yrittää syyllistää maidontuottajaa saamastaan loma-oikeudesta, mikä on tukea ja mitä ei rilliyrittäjä saa, kun itte ottaa isomman osan liikevaihdostaan tukea kuin maidontuottaja  ;D

Juu ja te molemmat voisitte ajaa vaikka taksia  :)
Miksi kummassa mun pitäisi kylän taksiyrittäjän leipä viedä??? Jos vain lypsäisin nuo kantturat.. ;D

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Vs: Lomituksen muutosesitys
Jos sinä todella tahdot osasi tästä maitojussin elämästä niin myytäviä tiloja riittää sinullekkin lehmillä ja ilman
Tämä on yleensä monissa keskusteluissa käytetty suurin argumentointivirhe, isoimmassa osassa tila siirtyy sukupolvenvaihdoksella eikä vapailta markinoilta ostamalla.

Jos grilliyrittäjällä on helpompaa, niin miksi olet vielä maitotilallinen?
Sinänsä vähän huvittavaa, että kauranhoitaja yrittää syyllistää maidontuottajaa saamastaan loma-oikeudesta, mikä on tukea ja mitä ei rilliyrittäjä saa, kun itte ottaa isomman osan liikevaihdostaan tukea kuin maidontuottaja  ;D

Juu ja te molemmat voisitte ajaa vaikka taksia  :)
Miksi kummassa mun pitäisi kylän taksiyrittäjän leipä viedä??? Jos vain lypsäisin nuo kantturat.. ;D
No sehän on kans paljon käytetty sanonta, erityisesti puhuttaessa kotieläintilojen tuista maan eri osissa, vähän sama kuin rasismikortti  ;)

Sirkku

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 182
Vs: Lomituksen muutosesitys
Työaika ja lomitettavan työtehtävät on aika häilyväinen käsite noissa laskelmissa. Meillä menee kolmelta ihmiseltä kaikilta eläinhommissa vähintään 8h päivässä per nenä. Kaksi tekee kellontarkat hommat eli lypsyaikaiset hommat ja yksi hoitaa aappeenteon, ruokinnat ja kuivitukset mitkä voi tehdä muulloinkin kun klo 6.00. Sitten kun on esim. ruokinnan yleensä hoitavan loma, niin tuleeko lomittaja silloin kun pöytä on tyhjä ja uudestaan kun toisen navetan pöytä on tyhjä?

Vanhan navetan aikaan työaika oli ihan sama, vaikka eläimiä oli vähemmän, mutta työmenetelmät oli hitaammat ja raskaammat.