Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe ruokintakustannuksia alemmas  (Luettu 17583 kertaa)

vms1

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: ruokintakustannuksia alemmas
Aika mielenkiintoista että moni puhuu melkein kilpaa siitä kuinka tärkeää karjatilan on viljellä myös viljaa. Tämä on toki totta kun katsoo kuinka monella noin 30 lehmän tilalla on koko repertuaari viljalle lisäksi jotta saa viljeltyä sen 15-20 ha viljaa. Myyntiinkin voi mennä rekkakuormallinen tai jopa kaksi vuodessa.

On muuten harva tila joka saavuttaa 1000 tuntia raktoriin vuodessa. Se vaatii jo aika paljon lisähommia tilan ulkopuolelta.
No ei tarvi mitään lisähommia jos karjatilalla tulee 1000 vuoteen yhteen koneeseen.
Mulla se ei ainakaan riitä alkuunkaan vaikkei urakointia olekkaan.
16000-18000 l lopöö menee vuoteen pelkissä traktoreissa.

no karjatiloja on niin monenmoisia mutta jonkinverran kannattaa miettiä työtapoja jos tunteja tulee paljon ja löpöä palaa.

Ittelläni kuitenkin jonkinverran urakointiakin sekä mettähommia ja kuitenkin 2 raktoriin sekä avanttiin tulee yhteensä alle 2000 tuntia vuodessa. Lumihommat talvella sitten lisää ajoa jos sattuu olemaan lumirikas talvi.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

JD6630

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Tunteja tulee toiseen traktoriin 1000-1100/vuosi ja toiseen 600-700. Löpöä menee kohtuudella kun niissä työtavoissa olisi tosiaan miettimistä sekä etenkin lohkokoossa.

Peltoa ois kyllä silleen että muutaman sata tonnia sais viljaa tämän korkeuden satotasoillakin, mutta ei oo kylvökonetta, puimuria saatika sitten kuivuria niin ei kiinnosta 8)

+200

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Paalauksen iloa
Gatori-traktoriinki tulee yli 1000h vuodes :o Onneksi sentään verotukses vähennettävää ;D

luomuviljelijä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Olis varmaan kannattavin laittaa koko ala nurmelle, tuplata eläinmäärä ja ostaa väkirehut. Meillä kuitenkin on jo koneet viljan tuotantoon ja jonkunnäkönen kuivurikin olemassa niin lykätään nyt vielä laajennussuunnitelmia.

Olen useampaan otteeseen laskenu täysrehujen kannattavuutta vilja/tiivisteruokintaan verrattuna enkä saa millään täysrehun käyttöä kannattavaksi vaikka laskin, että tuotos nousee 10% täysrehuruokintaan siirryttäessä.

Maanviljelyssexpertti

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Omia kokemuksia löytyy ilman viljaa ja viljaruokinnasta kummastakin lähes kymmenen vuotta. Täysrehu ruokinnalla mentiin, kun rehu tuli kotiin alle 190 eur/t. Koko karja samalla vasikasta lypsäviin, oli helppoa ja silloin edullista. Sitten rehujen hinnat nousi ja oli pakko saada ruokinta kustannuksia alaspäin. Hyvin toi viljanviljely sopii karjatilalle, pienellä tuntimäärällä sieltä otetaan rehuyksiköt talteen. Jos viljelisi vain nurmea niin mihin lannan saisi mahtumaan vai ajettaisko se tilan ulkopuolelle ilmaiseksi? 0,40 ha sr nurmea/lehmä ja 25 m3/lehmä/a lietettä = 62,5 m3 lietettä per ha. Viljaa viljellessä 0,60 ha viljaa ja sama ala nurmea = 25 m3 lietettä per ha. Vilja-alasta kun laittaa kolmanneksen palkokasveille niin lietettä riittää N 100 kg/ha -> vilja ei tarvi lisälannoitusta ja nurmi saa puolet ravinteista karjalannasta.Tai apila ja sinimailasnurmet niin ravinteet riittää ilman lisälannoitusta.

Huvittavalta kuulostaa toi viljakoneisiin sidottu pääoman määrän kauhistelu. Kolme lehmäpaikkaa uudessa pihatossa maksaa 30000-45000 eur, sillä saa jo ihan kohtuuliset viljakoneet alle sadan hehtaarin puuhasteluun. Karjatilan ei todellakaan kannata kuivata sitä viljaa, tuoreena siiloon tai tuubiin, oma käytetty puimuri / rahtipuimuri ja sivupyöräkone kylvökoneeksi.

Jotku viisaat väittää että robo tarvii maittavan täysrehun houkutusrehuksi. Voin kyllä sanoa että toimii ihan viljallakin, täytyy vaan olla alle 18% kosteaa että toimii annosteliassa, jos märempää niin täytyy sekoittaa jotain kuivaa joukkoon.

JD6630

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Suojavyöhyke 950€/ha ja kustannukset alle 200€ vaikka miten laskis.
750€/ha tuotoilla ostaa jo pari tonnia täykkäriäkin eikä tarvi viljavehkeitä ;)

vms1

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Niin ei kait kyse ole siitä että kannattaako lehmille syöttää viljaa. Kyse on vaan siitä että kannattaako kovasti työllistetty karjatila itse viljellä piieniä aloja viljaa.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

Maakalle

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
Olis varmaan kannattavin laittaa koko ala nurmelle, tuplata eläinmäärä ja ostaa väkirehut. Meillä kuitenkin on jo koneet viljan tuotantoon ja jonkunnäkönen kuivurikin olemassa niin lykätään nyt vielä laajennussuunnitelmia.

Olen useampaan otteeseen laskenu täysrehujen kannattavuutta vilja/tiivisteruokintaan verrattuna enkä saa millään täysrehun käyttöä kannattavaksi vaikka laskin, että tuotos nousee 10% täysrehuruokintaan siirryttäessä.

Siirryin täysrehuista viljaan ja puolitiivisteeseen. Tuotos nousi sen 10%.

Robotilta kun alkoivat saada puolitiivisteen ja kioskeista viljan eikä täysrehua kaikkialta, kasvoi into käydä lypsyllä.

Paalinpyörittäjä

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Etelämpänä pelkkä maanvuokra jo tuplat noihin sun kuluihis nähden..

JD6630

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Etelämpänä pelkkä maanvuokra jo tuplat noihin sun kuluihis nähden..
Ei kehtaa vuokramaille laittaa suojavyöhykkeitä köyhdyttämään, mutta lisätään sitte se 50€ niihin kuluihin jolloin voittoa jää 700€/ha ;D

Sillä samalla hehtaarilla vois tuottaa 3-4tn keskinkertaista viljaa.

BACKSPACE

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • für immer
Ettei pääse unohtumaan....

Rehukikkailulla voi tietysti säästää 30-100€/kärsä/vuosi. Isoilla systeemimuutoksilla muuttuvat kulut voivat pudota vaikka 200€ ammua kohti. Jos siis kaikki väkirehu on ostossa.

Mutta utareterveyden vaikutus on edelleen niin paljon tätä pikkuseikkaa suurempi kannattavuuden tekijä. Äkkiä maitotili tipahtaa 500€/nuppi/vuosi kun oikein sählätään eikä maitoa saada meijeriin asti  :( Ja tuokin viimeinen 1000 litraa on tuotettu kalliilla.
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

ijasja2

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Niin ei kait kyse ole siitä että kannattaako lehmille syöttää viljaa. Kyse on vaan siitä että kannattaako kovasti työllistetty karjatila itse viljellä piieniä aloja viljaa.

Kaverilla +100ha viljalla karjatilalla eikä muita koneita ko. toimeen kuin äes ja jyrä, traktoreiden ohella. Siinä näkee viljelyn hinnan.

Mun "asiakastiloista" kaikki on karjatiloja, jotka ovat ulkoistaneet kasvinsuojelun ja puinnit, ovat vieläpä keskimääräistä isompia tiloja. Miksi ihmeessä pienten tilojen kannattaa ostaa omat koneet ja tehdä itse, jollei se kannata isommillekaan??? Vai siksikö pienet tilat on pieniä, kun eivät osaa laskea? Työmäärää omat koneet tuskin vähentää, ts. ei voi syyttää "isoa" tilaa työmäärästä, kun itse puuhastelee vähän sitä sun tätä. Isommilla tiloilla keskitytään olennaiseen :-X
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

arzyboy

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Autetaan miestä mäessä...
Tilakohtainen juttu... pienemmillä tiloilla jää enemmän aikaa askarrella muutakin kuin elukoiden kans ja rehua tehdessä. Minä oon saanu perintökaluina koneet spv:n seurauksena ja ainoa mitä on tullu päivitystä on hinattava äes johon piti sijoittaa 1500 egee kun laskee mitä sain vanhasta pois myydessä. Ylikoneellistaminen syö kannattavuuden sama mitä tuottaa...

Red Bull

• Vieras
Lähes joka vuosi on ollut samat mietteet, että viljan viljelystä pitää päästä eroon. Täällä kun nuo vesisateet pilaa aina kaiken.  >:( Säilörehunurmi saa tukea vajaan 600 euroa ja jos vuokraan ja maahan niittoon menee 300 euroa, jää saman verran tuloa. Vastaavalla viljahehtaarilla saa sen 2-3 tonnia viljaa eli rahassa sen sadon arvo on 200-350 euroa + ne tuet. Tästä menee siemeniin, kasvinsuojeluun, puintiin ja kuivaukseen melkein sama raha, niin missä on se bisnes?   :-X Ylimääräiset säilörehut voi niittää maahan vaikka sateella, mutta viljanviljelyssä pitää kelit olla just eikä melkein kohdallaan.. Ja se kiven ja kannon keruun määrä...  :-X

wolfheartscry

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Kaverilla +100ha viljalla karjatilalla eikä muita koneita ko. toimeen kuin äes ja jyrä, traktoreiden ohella. Siinä näkee viljelyn hinnan.

Mun "asiakastiloista" kaikki on karjatiloja, jotka ovat ulkoistaneet kasvinsuojelun ja puinnit, ovat vieläpä keskimääräistä isompia tiloja. Miksi ihmeessä pienten tilojen kannattaa ostaa omat koneet ja tehdä itse, jollei se kannata isommillekaan??? Vai siksikö pienet tilat on pieniä, kun eivät osaa laskea? Työmäärää omat koneet tuskin vähentää, ts. ei voi syyttää "isoa" tilaa työmäärästä, kun itse puuhastelee vähän sitä sun tätä. Isommilla tiloilla keskitytään olennaiseen :-X
Isommalla tilalla on tosiaan pohdittava sitä, että hankitaanko omia koneita ja minkä verran ja siihen lisäksi palkkatyöntekijä (sivukuluineen) vai löytyykö alueelta urakoitsija, joka hoitaa homman. Joka tapauksessa oma aika ja jaksaminen ei riitä kaikkeen. Työntekijän voi tietysti ottaa myös navettaan ja keskittyä itse sitten peltotöihin. Tilakohtainen ratkaisu.

Tässä kolme vuotta ukrainan avun kanssa painineena ja sen kilometritehtaalle äskettäin laittaneena, urakoitsijan tilaaminen ja laskun maksaminen ei tunnu läheskään niin haasteelliselta.

Viljanviljelyyn ei itselläkään ole koneista kuin äes (sisältää hs-laitteen), kivenkeruukone ja aurat sekä osuus apulantakoneesta, ruiskusta ja jyrästä. Puinnin hoitaa joinakin vuosina urakoitsija (silloin kylvön tekee kanssa urakoitsija), joinakin vuosina tarkkuussilppuri (oma), tänä vuonna lehmät (omia). Pysyvien nurmien takia piti laittaa näennäisohraa (apulantakoneella) suojaviljaksi, mutta ei se sadon kannalta ollut järkevää, ilman suojaviljaa olen opetellut heinät perustamaan jopa hyvällä tuloksella. Viime vuonna tuli sen verran puintiviljaa, että riittää tulevaksikin talveksi. Ensi kesänä kenties taas puintiviljaa.