Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe voihan paska  (Luettu 8281 kertaa)

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
voihan paska
Tuli uudet paska tulokset  :( kuivapaskan kuutio paino 990 kg , vaikka 0,5l purkin sisältö painoi 360grammaa. Kuiva-aine n. 23 ja kokonaistyppi 5,3  >:( >:( >:( Viimeinen kerta kun mun näytteet menee seinäjoelle . Niin ja tuotakos kokonaistyppi arvoa on noudatettava ?. Eli tarkoittaa että se levitetty paska määrä olis pitänyt levittaa n. 20% suuremmalle alalle. Paperi hommia ... niin jytkyä tavaraa, että sitä vaan tulee vähemmän :o

BACKSPACE

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • für immer
Vs: voihan paska
Toi kuiva-aine% on kyl ärsyttävä, koska alle 30 prosenttista ei saa läjittää pellolle  >:(
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Toi kuiva-aine% on kyl ärsyttävä, koska alle 30 prosenttista ei saa läjittää pellolle  >:(

Mutta eikös siinä vaiheessa sen saanut tutkia ja päätellä itse ... jos ei valu niin nestettä, niin ka yli 30%.

Ja  tuo muuten oli niin kuiva näyte , että taisivat piruuttaan pätkäistä kovat lukemat ... täytynee ottaa uudet vielä tänä keväänä tai mennä linnaan  :o

Viimeksi muokattu: 18.05.15 - klo:20:58 kirjoittanut lypsyukko

BACKSPACE

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • für immer

Mutta eikös siinä vaiheessa sen saanut tutkia ja päätellä itse ... jos ei valu niin nestettä, niin ka yli 30%
Mut jos se on oikeesti noin märkää
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Mutta eikös siinä vaiheessa sen saanut tutkia ja päätellä itse ... jos ei valu niin nestettä, niin ka yli 30%

siis tuo näyte ei kyllä ollut märkää ::)

SKN

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet

siis tuo näyte ei kyllä ollut märkää ::)

Kerää ämpärillinen paskaa, kääri paska folioon ja grillaa pallogrilllissä n.50minuuttia. Sitten jäähdyttelet sitä kuukauden kuivassa paikassa ja avot, soon siinä. :)
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

jalle

• Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Mistähän ne ka. prosentit arvotaan :o Mä otin tarkotuksella lantalasta kuivinta emojen kestokuivikepaskaa ja silti kuiva-aine% vaan 14,8 >:( Tämä tulos tuli Mikkelistä.

SKN

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Mistähän ne ka. prosentit arvotaan :o Mä otin tarkotuksella lantalasta kuivinta emojen kestokuivikepaskaa ja silti kuiva-aine% vaan 14,8 >:( Tämä tulos tuli Mikkelistä.

Oli paska Mikkelistä, ja se tykkäs arvaa mistä....
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Tuli uudet paska tulokset  :( kuivapaskan kuutio paino 990 kg , vaikka 0,5l purkin sisältö painoi 360grammaa. Kuiva-aine n. 23 ja kokonaistyppi 5,3  >:( >:( >:( Viimeinen kerta kun mun näytteet menee seinäjoelle . Niin ja tuotakos kokonaistyppi arvoa on noudatettava ?. Eli tarkoittaa että se levitetty paska määrä olis pitänyt levittaa n. 20% suuremmalle alalle. Paperi hommia ... niin jytkyä tavaraa, että sitä vaan tulee vähemmän :o

Liukoinen ratkaisee sen, kuinka paljon saa lannoittaa. Kokonaistyppi rajoittaa kuitenkin vuotuisen maksimi lantamäärän 170 kg/kok N /ha /vuosi . Eli liukoinen typpi on tärkeä siinä mielessä, että voi sitten täyttää vajauksen salpietarilla.

-SS-

ijasja2

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

Liukoinen ratkaisee sen, kuinka paljon saa lannoittaa. Kokonaistyppi rajoittaa kuitenkin vuotuisen maksimi lantamäärän 170 kg/kok N /ha /vuosi . Eli liukoinen typpi on tärkeä siinä mielessä, että voi sitten täyttää vajauksen salpietarilla.

-SS-

Mutta tuo kokonaistyppi ihan peestä, jos keväällä levittää ja satokasvi korjataan. Syksyllä vaikka syysviljaa, ei enää saa pskaa levittää kun tuo kokonaistyppi menee yli  >:( Satokasvi on saattanut kesällä imaista 150kg typpeä, silti katellaan jotain taulukoita, syysvilja vie loput 20kg eikä riitäkään...
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

-SS-

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford

-SS-

Mutta tuo kokonaistyppi ihan peestä, jos keväällä levittää ja satokasvi korjataan. Syksyllä vaikka syysviljaa, ei enää saa pskaa levittää kun tuo kokonaistyppi menee yli  >:( Satokasvi on saattanut kesällä imaista 150kg typpeä, silti katellaan jotain taulukoita, syysvilja vie loput 20kg eikä riitäkään...

Nin siis kuinka paljon sitä typpeä pitäisi sitten saada levittää ?

Keväällä 33 tonnia tuota lantaa, liukoinen typpi noin 40 kg. Salpietaria 463 kg. Liukoinen typpi 165 kg/ha.

Syyskylvöjen alle 120 kg salpietaria, joten saman vuoden kokonaistyppilannoitus on 170 + 125 + 30 = 325 kg / ha ? Miksei lantaa voi keväällä levittää kasvustoon, kun salpeetariakin sinne muualla laitetaan ?

Joka vuosi jatkettuna ei voi olla näkymättä sadoissa. Johonkinhan se törkylannoituksen raja on laitettava. Joku aina vinkuu, vaikka lannan levitysraja olisi 300 kg/ha kokonaistyppeä ?

-SS-

Lypsybotti

• Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
No mutta.
Eikös uudistetussa nitraattidirektiivissä lukenut, että lannoitus suunnitellaan joko analyysi- tai taulukkoarvoja käyttäen.
Siis suunnittelen lannanlevityksen taulukkoarvoilla ja piste!
Käskettiin vain ottamaan lantanäyte, määrittämään muunmuassa kokonaistyppi, MUTTA poiketen edellisestä asetustekstistä, siellä ei mainita, että kokonaistypen arvona pitää käyttää analyysitulosta. Ja jos laissa on näin suuri muutos, niin käräjien kautta haetaan tulkinta, jos tarkastaja alkaa rutisemaan, kele tana.
Eli käytä siis 4 kilon kokonaistyppimäärää naudan kuivalannalle?
Kerran pilkkua viilaavatten, niin miksei myökin. >:(

ijasja2

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:

-SS-

Nin siis kuinka paljon sitä typpeä pitäisi sitten saada levittää ?

Keväällä 33 tonnia tuota lantaa, liukoinen typpi noin 40 kg. Salpietaria 463 kg. Liukoinen typpi 165 kg/ha.

Syyskylvöjen alle 120 kg salpietaria, joten saman vuoden kokonaistyppilannoitus on 170 + 125 + 30 = 325 kg / ha ? Miksei lantaa voi keväällä levittää kasvustoon, kun salpeetariakin sinne muualla laitetaan ?

Joka vuosi jatkettuna ei voi olla näkymättä sadoissa. Johonkinhan se törkylannoituksen raja on laitettava. Joku aina vinkuu, vaikka lannan levitysraja olisi 300 kg/ha kokonaistyppeä ?

-SS-

Siis mitä mulla on menny ohi?? 33 tonnia tuota shaibaa 175 kiloa kokonaistyppeä, sillä jo ylittyy maksimimäärä ko. vuodelta eikä muuta saa laittaa keväällä, ei syksyllä?

• Tuotantoeläinten lannassa, eläinten laiduntaessa syntyvä lanta
mukaan lukien ja orgaanisissa lannoitevalmisteissa vuosittain
levitettävä kokonaistypen määrä saa olla enintään 170 kg/ha.

Syksyllä 1.9. alkaen tuotantoeläinten lannassa ja orgaanisissa
lannoitevalmisteissa levitettävän liukoisen typen määrä saa
olla enintään 35 kg/ha. Syksyllä levitetyn liukoisen typen
määrä huomioidaan kokonaisuudessaan osana seuraavan
viljelykasvin lannoitusta.

"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Tapani

• Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Yksi isäntä laitto näytteeseen oikein olkipitoista paskaa. Kokonaistyppi oli hurjan korkee.

lypsyukko

• Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
Yksi isäntä laitto näytteeseen oikein olkipitoista paskaa. Kokonaistyppi oli hurjan korkee.

Tuossakohan oli vika mullakin :( Mitä enemmän ajattelen , niin sitä varmempi olen että sekä kosteus ja kokonaistyppi on heitetty maksimiin ... liukoinen  typpi 0,9 /t .